Flerbruksbiler er ikke de mest spennende bilene på markedet, men dersom du har behov for god plass, finnes det få biler som passer bedre. Her kan du ta med deg halve fotballaget til ungen din, samtidig som du har plass til litt bagasje.

Flerbruksbilene har de siste årene havnet litt i skyggen av kompakt-SUV-er som Toyota RAV-4 og Nissan Qashqai, men faktum er at disse bilene kan skilte med mye bedre plass enn sine høyreiste slektninger.

Det finnes mange modeller å velge mellom, alle med sine sterke og svake sider. Noen er mer kjøreglade enn andre, og andre har prisen som sitt sterkeste kort.

Under finner du tester av fem forskjellige flerbruksbiler - alle med sine fordeler og ulemper.

Ford S-Max

S-Max er den desidert mest kjøreglade bilen i klassen. Du får personbilfølelse bak rattet, men den kan virke litt stiv når den kjøres med lite last.

Plassmessig slår den godt fra seg, men du kan ikke få i både pose og sekk her heller. Med den tredje seteraden i bruk, er bagsjerommet på beskjedne 285 liter. Bruker du derimot bilen som er femseter har du hele 1051 liter bagasjerom til rådighet.

Les test av S-Max 1,8 TDCi her

Hvis du har litt mer penger, og er lysten på mer krutt, kan du gå for varianten med 2,5-liters turbomotor. Les testen av den her

Ford S Max=

KJØREMESTEREN: S-Max er den kalrt mest kjøreglade av flerbruksbilene © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Mazda 5

Mazda 5 setter ingen store følelser i sving rent utseendemessig, men er en gjennomført praktisk bil med dynamiske kjøreegenskaper til en pris som ikke er hakkende gal. Den er blant de billigste i klassen, og med den velkjente Mazda-kvaliteten er ikke 5 noe dårlig valg i denne klassen.

Les test av bilen med 2-liters bensinmotor og automatgir her

Hvis du heller vil ha dieselmotor, frister kanskje denne mer?

=

RIMELIG: Mazda 5 er rimeligere enn mange av konkurrentene. © Foto: Andreas Handeland

Volkswagen Touran

Volkswagen Touran er ikke verdens mest spennende bil, men i denne klassen utmerker den seg som kjøreglad. Den er riktignok ikke like morsom som S-Max, men med litt krefter under panseret er det mulig å kose seg. I tillegg kan du også parre mange av motorene med den fantastiske dobbeltclutchkassen til VW-konsernet.

Tourans akilleshæl er prisen. Både i innkjøp og ekstrautstyr er den blant de dyreste.

Med 170 dieselhester og DSG begynner Touran virkelig å bli gøyal. Les test av bilen her

VW Touran=

INSPIRERENDE: Med stor dieselmotor kan også Touran være gøyal. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Toyota Verso

Verso har akkurat kommet i ny modell, og en grundig test av denne er like rundt hjørnet. Vi kan si så mye som at den er både rommelig og komfortabel. Skal du ha en morsom MPV, bør du nok kikke på Ford S-Max eller Mazda 5. Men når alle egne og naboens unger er med på tur, har du det bra i den nye Verso.

Les vår test av nye Verso her

Hvis du kikker på den gamle modellen, kan du lese testen av den her

Toyota Verso=

TRYGG: At Toyota Verso er et trygt valg i denne klassen er det liten tvil om. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Citroën C4 Grand Picasso

Dette er som kjent en fransk bil, og det tilsier at dynamiske kjøreegenskaper ikke er høyt prioritert. Vil du derimot ha en komfortabel bil, med gode og fleksible løsninger, er den helt klart verdt en titt.

Bilen kan leveres med 1,6 eller 2-liters dieselmotor. 1,6-literen klarer seg overraskende bra, og det er en flott motor som du også finner i en rekke andre biler.

Les vår test av bilen med 1,6-liters diesel her

KOMFORTABEL: C4 Grand Picasso er mer komfortabel enn kjøreglad. Hvis du ikke har planer om inspirert kjøring, kan dette kanskje være den perfekte bilen for deg.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!