=

ESP teller: Fra nå av betyr nytten elektroniske hjelpesystemer gir, en del for resultatet i kollisjonstestene.

"Beskyttelse for voksne", "beskyttelse for barn", "beskyttelse for fotgjengere" og "sikkerhetsassistanse" er fra nå av de fire faktorene bak hovedkarakteren hos krasjtestorganisasjonen EuroNCAP. Resultatene for de første bilmodellene som er testet ut ifra disse reglene, frigis i februar.

"Sikkerhetsassistanse" er en ny faktor i testen. Med tanke på hvor mye elektronisk sikkerhetshjelp betyr, har EuroNCAP erkjent at ingen modell bør gis toppkarakter hvis den for eksempel ikke har elektronisk stabilitetskontroll.

Whiplash

En annen ny ting er at EuroNCAP nå baker inn beskyttelse mot whiplash-skader (påkjørsler bakfra) i karakteren for "Beskyttelse for voksne". De første testene med påkjørsler bakfra ble gjort i november, og viste at de fleste bilprodusenter har en lang vei å gå når det gjelder å konstruere seter som beskytter mot skader fra denne typen ulykker.

Du vil fortsatt få resultater for hver enkelt faktor bak hovedkarakteren, slik at du for eksempel kan sjekke hvordan det står til med sikkerhet for barn hos forskjellige modeller.

Alt i alt blir det mer realistiske tester for forbrukerne å forholde seg til, og vanskeligere for bilprodusentene å ende opp med markedsføringsvennlige og kanskje ikke alltid helt realistiske fem stjerner. Dette er gode nyheter for bilprodusentene som tenker helhetlig når det gjelder sikkerhet. Og gode nyheter for deg og meg.

Les også:

Les våre biltester, og om hvordan den enkelte modell har gjort det hos EuroNCAP

Sjekk resultater fra EuroNCAP

DÅRLIG BESKYTTELSE: I vinter har EuroNCAP begynt å teste bilseter. Svært få gir god beskyttelse mot whiplash. © FOTO: Euro NCAP

Rask effekt

Den gangen EuroNCAP-testene startet i 1997, var det også vanskelig å oppnå toppscore. Men bilprodusentene tok fort signalet på alvor og har gjort nye modeller mye sikrere.

Dermed ble femmerne mer og mer vanlige, hva fører og passasjerer i nyere biler angår (97 % av dagens biler får fire eller fem stjerner for "beskyttelse av voksne). Men det har samtidig vært fremmet kritikk om at sikkerheten for barn og fotgjengere samt nytten av moderne elektronikk har vært for lite vektlagt.

Det har også vært en kjent sak at man kan bygge en bil som nærmest forhåndsbestiller fem stjerner for beskyttelse av fører og passasjer. Testprosedyrene er selvsagt velkjente for bilprodusentene.

Kollisjonsputer på panseret

Det er like velkjent at det er karakteren gitt for beskyttelse av voksne i bilen som har vært brukt i markedsføringen av nye modeller. Dermed har vi sett at karakterene for skader på fotgjengere har stått nærmest stille i disse årene. Ingen har hittil fått toppscore her, og ingen har tapt noe på det salgsmessig.

Det vil neppe oppleves som behagelig å bli påkjørt i uoverskuelig fremtid, men faktum er at mange liv kan reddes, for eksempel ved hjelp av god avstand mellom panser og motor, riktig formede støtfangere foran og eventuell bruk av utvendige kollisjonsputer.

Les også:

Her kan du se verdens verste krasjtester - og bilene du bør holde deg unna.

Hvilke familiebiler er de sikreste? Se hele listen her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!