Toyota Verso-prøvekjøring:

Flott for familien

Den nye Verso har alt en MPV skal ha.

Sist oppdatert

Klikk.no/bil, Lisboa, Portugal: Den nye Toyota Verso har egentlig ikke så mye til felles med Corolla Verso, altså modellen den nå avløser. Vi har prøvesittet og prøvekjørt!

Les vår test av Toyota Corolla Verso her

Verso kommer hit til landet i begynnelsen av juni, samtidig som en annen og spennende Toyota-modell; Urban Cruiser, som du kan lese om her.

Nykommeren, som nå ikk lenger har Corolla-navnet, er lengre, bredere og penere enn forgjengeren. Akselavstanden og sporvidden er større, og sammen gir dette mer innvendig plass. Noe som kommer godt med; mens Corolla Verso var en anelse knapp, plassen på tredje seterad var for de aller minste, og bagasjerommet i sjusetersmodus var ikke-eksisterende, er den nye Verso både rommelig og komfortabel.

TRAUST, MEN...: I denne fargen har Verso kanskje ikke verdens mest spennende utseende, men den fungerer fint.
TRAUST, MEN...: I denne fargen har Verso kanskje ikke verdens mest spennende utseende, men den fungerer fint.

Mer plass, mer komfort

Setene er plassert høyere enn før, bakdørene er like store som de foran, og de tre identiske enkeltsetene på andre rad kan skyves enda lengre i lengderetning enn før. Den ekstra lengden, kombinert med større bakdører, gjør det også enklere å komme til på tredje seterad. De to klappsetene er ikke ekstremt rommelige, men fungerer til og med for voksne. Og bakerst, bak sjette og sjuende sete, er det fortsatt et lite bagasjerom.

Seteløsningen i Corolla Verso var god, og den er enda bedre i den nye Verso. Det er enkelt å variere antall seter; de du ikke trenger, kan du legge flate ned i gulvet med et enkelt håndgrep.

Trenger du ikke en sjuseter ennå? Her er nøkkelen til et dyrisk sexliv!

Ergonomien og komforten i bilen er også bedre, både foran og i de bakre setene. Gode justeringsmuligheter gjør det enkelt å finne en god kjørestilling, og store vinduer kombinert med høy sitteposisjon gir godt utsyn. Glasstaket - som riktignok utelukker takrails, og dermed også skistativ eller -boks - gjør bilen lys og trivelig inni. Alt ser bedre ut enn på forgjengeren, og den nye Verso er et triveligere og bedre sted å være - uansett hvilken plass du sitter på.

Les også:

Takboksen kan drepe deg. Se hvordan du skal pakke den her

Skiboks for dummies - lær alt her!

Hyggelig turkamerat

LYS OG TRIVELIG: Interiøret er oversiktlig, lyst og velfungerende. Dessuten er det rommelig, og kvalitetsfølelsen flott.
LYS OG TRIVELIG: Interiøret er oversiktlig, lyst og velfungerende. Dessuten er det rommelig, og kvalitetsfølelsen flott.

Trivelig, det er den også på veien. Støynivået er lavt, understellet tar hånd om ujevnhetene på en behagelig måte, og Toyotas ingeniører har bygd inn en vibrasjonsreduserende greie i forstillingen som gjør at små vibrasjoner fra veien ikke forplantes videre til rattet. Likevel er bilen lett å håndtere når svingene kommer tett, den svarer kjapt og logisk på ordre, og oppleves kort sagt som lettkjørt og komfortabel.

Med 1,8-liters bensinmotor og automatgir får du en sprek og samtidig komfortabel drivlinje. Girkassa er trinnløs, noe som gjør at man slipper rykking. Ikke er prispåslaget eller merforbruket for denne skremmende i forhold til samme motor med manuellgir, heller. Du kan også få Verso med en 1,6-liters bensinmotor på 132 hk, og med dieselmotorer på to liter og 126 hk eller 2,2 liter og 150 hk. Sistnevnte leveres med automatgir.

Les også:

Er bensinmotoren død? Les vår langtest her!

Slik sparer du veldig mye penger.

Topp sikkerhet forventes

Sikkerhetsnivået i den nye Verso skal være i toppklasse. Bilen har blant annet det nyeste ESP-systemet, bakkestartassistent og sju kollisjonsputer - inkludert sidekollisjonsputer for de på tredje seterad - som standard. Og Toyota-folket er klare på at de ikke aksepterer annet enn fem av fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester.

KOMFORTABEL: Verso kjører bedre enn forgjengeren, med god komfort og lavt støynivå. Likevel kan den også akseptere svinger.
KOMFORTABEL: Verso kjører bedre enn forgjengeren, med god komfort og lavt støynivå. Likevel kan den også akseptere svinger.

Les også:

Verdens verste krasjtester. Se de skremmende videoene her

Den komplette EuroNCAP-resultatlista finner du her.

Nye krasjtester - mer forvirring

En ny Yaris mot en tretten år gammel Volvo 945. Hvem overlever kollisjonen?

De sikreste familiebilene finner du her

Utstyrsnivået er også slik vi forventer. Basismodellen Comfort har godt med utstyr, men legger du på litt penger, til Advance-graden, får du blant annet tåkelys, skinnratt og -girkule, avkjølt hanskerom, midtarmlene foran, klimaanlegg, piknikbord bak og en god del andre praktiske ting. Neste hakk, Executive, gir ryggekamera - enten i navigasjonsskjermen om du kjøper med dette, eller i speilet. Cruisekontroll, hyggelys innvendig, solskjermer på andre seterad, mørke ruter bak og nøkkelløs åpning og start hører også med her. Men da får du også med glasstaket. Toyota har imidlertid spart xenonlys til den dyreste utstyrsgraden Premium.

Slik kommer du deg opp den glatte bakken!

Bensin-automat-glede

Når den nye Verso kommer hit i juni, kan du kjøpe den som femseter. Men selv om den har noe større bagasjerom, er det nok ingen som vil anbefale deg den - du skal jo selge bilen en dag, også. Vårt tips er derfor en sjuseter, og en dieselmotor er behagelig. Da er Verso relativt rimelig i innkjøp - 339 000 kr - og drikker imponerende lite. 0,56 liter på mila for en sjuseter er jo ganske imponerende.

Les også:

MER PLASS: Lengre akselavstand og bredere sporvidde gir mer innvendig plass. Det er lett å trives på andre rad, og det går faktisk an å bruke tredje rad, også.
MER PLASS: Lengre akselavstand og bredere sporvidde gir mer innvendig plass. Det er lett å trives på andre rad, og det går faktisk an å bruke tredje rad, også.

Sammenliknet med denne er Verso - og alle andre nye biler - sjokkerende dyre!

La datteren din få den perfekte bursdagskaka! Se denne videoen.

Men den 1,8 liter store bensinmotoren fungerer så flott med den trinnløse automatgirkassa. Dette gir en svært behagelig kjøreopplevelse, den nøyer seg med 0,7 liter bensin på mila, og med denne drivlinjen blir Verso både sterk og kvikk. Det behagelige støynivået, kombinert med silkemyk gange, er også noe vi liker. Spesielt når prisen ikke er verre enn den er - en 1,8-liter med automatgir koster fra 350 000 kr. Altså bare 11 000 kr mer enn dieselutgaven.

Les også:

Familiemoro for sju - Ford S-Max 2,5T i test

Frisk familietransport - Vi tester Ford S-Max 1,8 TDCi

Mazda 5 fortjener mer oppmerksomhet. Les testen her.

Uansett hvilken du går for, ender du opp med en trivelig bil. Skal du ha en morsom MPV, bør du nok kikke på Ford S-Max eller Mazda 5. Men når alle egne og naboens unger er med på tur, har du det bra i den nye Verso.

Når vi får testet bilen her i landet, mot konkurrentene og gjennom alle våre testprosedyrer, blir det kanskje nødvendig å oppdatere vår liste over de fem beste familiebilene? Lista kan du lese her .

Les alle våre biltester her!

img

* 1,8-literen koster fra 350 000 kr med trinnløst automatgir.

** 1,6 og 2,0 D-4D er også tilgjengelig som ren femseter, for henholdsvis 14 000 og 6000 kr mindre.

Denne saken ble første gang publisert 30/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også