Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks

VW Touran BlueMotion er mest mulig fornuft presset inn i en kort bil. Hva sier testfamilien?

Sist oppdatert

Før var det én biltype som gjaldt for barnefamilier - stasjonsvogna. Så kom det vi gjerne kaller flerbruksbiler - kompakte biler med plass til inntil sju mennesker.

Blant dem er VW Touran høvdingen på salgslistene, foran konkurrenter som Ford S-Max, Mazda 5, Toyota Verso (ny versjon kommer i disse dager, les testen her) og Citroën C4 Picasso.

Storselgere er likevel ingen av dem. Selv ikke Touran er blant de 30 mest solgte i år. Salgslistene forteller at de kompakte SUV-ene har tatt over noe av flerbruksbilandelen, og at resten har vendt tilbake til stasjonsvogn.

Les også:

Tre deilige kompakt-SUV-er

Test av 17 stasjonsvogner til under 300.000 kroner

Fem flerbruksbileri test

Uten at vi helt skjønner hvorfor. En kompakt flerbruksbil burde etter vår forstand i det minste stå på lista over biler som skal sjekkes når en barnefamilie skal finne sitt transportmiddel.

For en flerbruksbil har definitivt sine fordeler - selv om vår VW Touran BlueMotion, som er enkelt modifisert for å redusere forbruk og utslipp, på enkelte felt virker utgått på dato.

Kjøreegenskaper: 4

Tourans fremste kjøreegenskap er at den er trygg og stabil. Dette er ikke en bil som finner på uventede sprell.

Det føles som om den står tungt og bredbeint på veien, og i rolig landeveisfart med familien om bord er det i grunnen en fin følelse.

Blant flerbruksbilene er Mazda 5 og Ford S-Max bedre valg dersom du også søker kjøreglede i en praktisk bil. Touran BlueMotion er her på et jevnt snitt.

FORBAUSENDE ROMMELIG: VW Touran er bare 4,4 meter lang, men bagasjerommet er like stort som i temmelig store stasjonsvogner.
FORBAUSENDE ROMMELIG: VW Touran er bare 4,4 meter lang, men bagasjerommet er like stort som i temmelig store stasjonsvogner. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 3

Opprinnelsen til VWs superslager av en motor, 1,9 TDI, er snart 20 år gammel. Det merkes.

Opp gjennom disse årene har motoren gjennomgått en kraftig utvikling. I perioder har den vært ledende, både hva gjelder krefter levert fra en dieselmotor på denne størrelsen, og ikke minst i forbruk.

Fortsatt er motoren gjerrig, men det er det eneste. Sammenlignet med ferskere konkurrenter, henger den etter på to måter:

For det første høres den godt, aller mest i form av hard dieselknatring i lav hastighet.

For det andre leveres krefter med typisk ketsjupflaskeeffekt: Under en viss terskel har motoren lite kraft. Så kommer alt på en gang - og så er det brått slutt igjen.

Ytelser: 4

STERK NOK: 1,9 TDI-motoren er gammel og støyer mer enn ferske konkurrenter, men har tilstrekkelig med krefter og går billig.
STERK NOK: 1,9 TDI-motoren er gammel og støyer mer enn ferske konkurrenter, men har tilstrekkelig med krefter og går billig. Foto: Nordlien, Egil HM Foto

Tar du høyde for ketsjupeffekten, er 1,9-literen sterk nok for alle lovlige utskeielser den måtte utsettes for i Norge. Dreiemomentet på 250 Nm sørger for bra trekkraft, også med full bil.

BlueMotion-versjonen har enkelte tilpasninger som skal senke forbruket. Eksempler er lang utveksling på tredje til sjette gir, ekstra lavt tomgangsturtall og en girskiftindikator som forteller deg når du bør gire.

På flat vei fungerer den bra, men indikatoren overvurderer motorens krefter på hvis det heller imot.

Touran BlueMotion er oppgitt til å bruke 0,56 l/mil på blandet kjøring, mot 0,60 l/mil for en "vanlig" Touran med samme motor.

Våre akselerasjonsmålinger viser at Touran går fra 0 til 100 km/t på 13,3 sekunder. 50-100 km/t i tredjegir tar 9,0 sekunder. Ingen racer, men det duger fint.

Eksteriør: 3

Smak og stil er vanskelig å diskutere.

Likevel mener en samlet redaksjon at Touran ser stadig mer kassete og aldrende ut når den sammenlignes med yngre konkurrenter.

For de bakre to tredjedelene av bilen er boksutseendet påtrengende. Den feite VW grillen i front retter opp noe, men kantete er og blir Touran.

Interiør: 4

Fordelene med boksutseendet finner en innvendig: Det blir maksimal plass av det når det ikke finnes buer i tak og hjørner som ville ha stjålet av særlig bagasjeplassen.

ALDRENDE: Touran i utstyrsserien Travel evner ikke å gi noen særlig påkostet følelse. Det blir litt for mye plast.
ALDRENDE: Touran i utstyrsserien Travel evner ikke å gi noen særlig påkostet følelse. Det blir litt for mye plast. Foto: Nordlien, Egil HM Foto

For den er svært god sett i forhold til at bilen bare er 4,4 meter lang. I praksis rommer Touran (som femseter) like mye som en temmelig stor stasjonsvogn. Du må bare lære deg å pakke mer i høyden.

VW Touran BlueMotion Travel 1,9 TDI

  • Motor: R4, 1896 ccm
  • Ytelse, hk, o/min: 105 v/4000
  • Dreiemoment, Nm, o/min: 250 v/1900
  • Drivstoff: Diesel
  • Egenvekt, kg u/fører: 1528
  • Totalvekt, kg: 2140
  • Tilhengervekt, kg: 1200
  • LxBxH mm: 4407 X 1794 X 1670
  • Bagasjerom, liter: 155/1009
  • Forbruk l/mil, blandet: 0,54
  • CO2-utslipp, g/km:144
  • 0-100 km/t, sek (fabrikk): 13,0
  • Toppfart, km/t: 185
  • Dekkdimensjon: 195/65 R15
  • Aks. 50-100 km/t, sek: 9,0
  • Støy tomgang, dBA: 45,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,2
  • Pris, fra: 318.560,-
  • Pris, testmodell: 347.760 ,-

Som sjuseter er bagasjerommet derimot så å si helt oppbrukt.

Seteløsninger er viktig i en flerbruksbil. Mens de fleste konkurrenter har seter som i begge de to bakre radene enkelt felles ned i gulvet, bruker Touran en slik løsning bare på de to bakre setene. I rad to må setene i stedet tas ut dersom en ønsker mest mulig lasteplass.

Fordelen er at du virkelig kan utnytte all plass - det ligger ingen seter i gulvet som stjeler av høyden.

Ulempen er at demontering krever litt muskler, og at du må ha et sted å sette seter som ikke er i bruk. I praksis oppleves Touran-løsningen som litt gammeldags.

Vår BlueMotion har utstyrsserien Travel, som er trinn tre av fem på Touran-stigen, og har i tillegg ekstrautstyr for nesten 30.000 kroner. Den føles likevel ikke påkostet - tvert imot har den et litt spartansk bruksbilpreg.

Nyere konkurrenter i samme prisklasse både ser ut og føles bedre innvendig - til dels mye bedre.

Bak rattet møter sjåføren suveren VW-ergonomi i alle betjeningsorganer. Vippbar sittepute ville imidlertid gitt en bedre sitteposisjon for særlig lengre bilførere.

Komfort: 4

Både motorens lydbilde og sjåførens sittekomfort er nevnt i negativ retning.

I samme retning trekker et senket understell (for å minske luftmotstanden) som gir stumpe bevegelser i bilen over korte ujevnheter.

Spør du derimot barna i baksetet, jubler de over hvert sitt enkeltsete og brukbar sikt ut av sidevinduene.

Sikkerhet: 5

VW Touran ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP i 2003.

Bilen fikk full pott (fem stjerner) for kollisjonssikkerhet for voksne, mens den fikk tre av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.

KORT: Bak kvinnen i passasjersetet står en bakvendt barnestol. Det fordrer at setet må så langt fram at all plass til knærne brukes opp, selv om passasjeren ikke er mer enn 160 cm lang.
KORT: Bak kvinnen i passasjersetet står en bakvendt barnestol. Det fordrer at setet må så langt fram at all plass til knærne brukes opp, selv om passasjeren ikke er mer enn 160 cm lang. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Touran er utstyrt med alle kollisjonsputer som er vanlig etter dagens standard, og har ellers blant annet antispinn og antiskrens, blokkeringsfrie bremser med bremsekraftfordeler og beltestrammere.

Pris/utstyr: 4

Versjonen vi her tester av Touran, framstår som litt for spartansk og alderstegen, særlig sett i forhold til at testbilens pris er 347.760 kroner.

Den har det vi venter oss i en ny bil, som for eksempel god sikkerhetspakke og klimaanlegg, men den generelle følelsen er at bilen er mindre påkostet enn nyere konkurrenter - for ikke å snakke om en stasjonsvogn til samme pris.

Les også:

Mazda 6 2,2 diesel stv. koster omtrent det samme, men gir mer luksusvibrasjoner, har mer utstyr og en drøm av en dieselmotor. Les testen her.

Det skal med en gang sies at vi har kjørt dyrere versjoner av Touran som ikke har gitt oss denne følelsen, så et utvalg av det rette utstyret hjelper. Blant våre VW-favoritter er den automatiske DSG-girkassa, som utnytter motoren bedre enn de fleste greier å gjøre selv.

Touran ser ut til å holde seg godt i pris på bruktmarkedet.

TRANGT: De bakerste setene passer best for barn, men til nøds får selv en lang mann plass.
TRANGT: De bakerste setene passer best for barn, men til nøds får selv en lang mann plass. Foto: Nordlien, Egil HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 14/06 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også