Det er ikke alle som kan eller vil bruke store beløp på å kjøpe seg en familiebil. Vi har satt som krav at bilene i dette utvalget ikke skal være eldre enn 2005-modell og at de ikke skal være gått lenger enn 150 000 kilometer. Dessuten har vi avgrenset prisområdet til mellom 70 000 og 100 000 kroner.

Det legger en del klare begrensninger på utvalget av biler, spesielt siden vi har satt som betingelse at det skal være plass nok til fire personer og bagasje. Da forsvinner en del nyere, mindre biler ut, og noen av de større bilene havner i et område der du skal være ekstra kresen når du plukker ut din neste bruktbil.

For biler med over 100 000 km på telleren og 7-8 år i daglig bruk, teller nemlig den behandlingen og oppfølgingen bilene har fått, vel så mye som typefeilene som følger de enkelte modellene.

Vi har sjekket bilene mot feilstatistikken til tyske Dekra, som kontrollerer 15 millioner kjøretøy per år. Dessuten har vi sett på erfaringsgrunnlaget til det britiske forbrukernettstedet What Car og lett etter et mønster i de feilene som rapporteres for de ulike modellene.

NAF: Sjekk for rust

- Når du kjøper en eldre bruktbil er det svært viktig å sjekke grundig, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

- Særlig slitedeler som drivaksler og ledd på forhjulsdrevne biler, samt bremseskiver, støtdempere og clutch. Husk at salting av veiene fortsatt gir rustproblemer, selv om beskyttelsen er bedre enn før, sier Engebretsen.

Her er et utdrag av NAFs sjekkliste for bruktbilkjøp:

10 sjekkpunkter når du prøvekjører

  • Starter motoren uten problemer?
  • Virker clutchen uten å slure?
  • Kan du gire opp og ned under kjøring uten at det forekommer ulyder?
  • Hopper giret ut ved brå nedbremsing av motoren? (Slipp gassen brått noen ganger)
  • Tar bremsene likt? Hvis bilen trekker til en av sidene, tar bremsene ujevnt.
  • Holder bilen stø kurs om du holder forsiktig i rattet i lav hastighet?
  • Er det ulyder fra motor og drivverk i noen hastighetsområder?
  • Virker varme- og ventilasjonsanlegg normalt?
  • Sjekk funksjon vinduspusser og innvendig utstyr på alle trinn, bakrutepusser om det finnes.
  • Sjekk elektroniske hjelpemidler, f.eks. antispinn, ESP
Bruktbil Jan Ivar Engebretsen NAF

SJEKK GRUNDIG: Særlig på eldre biler er det viktig å ta en skikkelig gjennomgang, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

=

HELT A3: Første generasjon Audi A3 ble produsert fra 1996 til 2000. FOTO: Produsent

Audi A3 1,6 TDI 2009=

KVALITET: Solid finsih og funksjonelt interiør er blant de beste egenskapene i Audi A3. © FOTO: Petter Handeland

Audi A3

Forrige utgave av Audi A3 er en solid kompaktbil med et bra kvalitetspreg. Særlig den rommelige Sportback-versjonen passer fint for en liten familie.

Ifølge Dekra tåler bilen høy kilometerstand; i intervallet 100-150 000 km er 69,7 % av bilene uten feil, mot 58,1 for snittet. 13,8 % av de kontrollerte A3 har større feil, mot 13,8 for snittet. Britiske What Car har ikke anmerket noen typefeil på bilen.

Med våre utvalgskriterier, er det først og fremst 1,6 bensinmotor på 102 hk og 1,9 TDI med 105 hk som gjelder. Begge fungerer greit i A3, den ekstra trekkraften og lave forbruket i dieselversjonen gjør at den er det beste valget om du kjører lengre turer.

  • Årsmodell: 2005-2007
  • Kilometer: 80-150 000
  • Prisområde: 90-100 000
  • Sjekk: Lys, drivaksler/ledd, bremser
Gardemoen 19082010 Audi A3 1,2=

A3 FOR A4-FAMILIEN: Den rommelige Sportback-versjonen passer fint for en liten familie. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Citroën C5

Hvis du ser etter en relativt ny og stor bil til en rimelig penge, er du ofte nødt til å gamble litt. Citroën C5 er en slik bil, der du får et hav av plass (spesielt i stasjonsvogn) og meget god kjørekomfort. På den annen side skal du velge bil med omhu, siden ryktet som bruktbil ikke er det beste.

Dekra melder at 53,8 % av de kontrollerte C5 er uten feil for 100-150 000 km, mot 63,8 for snittet. Det er særlig anmerkninger på understell, lys og elektrisk anlegg som trekker ned. Hos What Car ber de deg også sjekke alt det elektriske og at hydraulikken fungerer som den skal.

Skal du ha rimelig C5 er det 1,6-liters diesel på 109 hk som gjelder. Det er en motor som fungerer overraskende bra med bilen, så lenge du ikke er av den travle typen.

  • Årsmodell: 2005-2007
  • Kilometer: 70-150 000
  • Prisområde: 70-100 000
  • Sjekk: Elektriske komponenter, aircondition, understell, hydraulikk
=

PLASS: Citroën C5 er super som familietransport. FOTO: HM Arkiv

Ford Focus stasjonsvogn

Det er et solid utvalg av rimelige brukte Ford Focus stasjonsvogn på markedet. Med stasjonsvognen får du en fullverdig familiebil, takket være rommelig lasteplass. Ford Focus er også en av de bilene i kompaktklassen som kjører best.

Hos Dekra gjør Focus et bra inntrykk selv med høy kilometerstand. 68,1 % av bilene er uten feil, mot 58,1 % for snittet. Som spesielle sjekkpunkter nevner Dekra fôringer og lager i hjuloppheng, samt feil på støtdempere. What Car er imponert over lav feilrate på Focus og nevner ingen store mangler.

Det er 1,6-liters bensin og diesel som gjelder for vårt utvalg av brukt Ford Focus, sistnevnte kommer i to effektversjoner på 90 eller 109 hk.

  • Årsmodell: 2005-2010
  • Kilometer: 65-150 000
  • Prisområde: 70-100 000
  • Sjekk: Hjuloppheng, generell bruksslitasje og historikk
=

TO I EN: Focus stasjonsvogn kombinerer god plass med underholdende veiegenskaper. FOTO: HM Arkiv

Mazda6

Den første utgaven av Mazda6 er nå aktuell i den rimelige delen av bruktmarkedet. Den gir en fin blanding av praktiske egenskaper og sportslig kjørefølelse, men er ikke like rommelig som de aller største familiebilene.

Dekra forteller oss at Mazda6 ligger midt på treet i mellomklassen. 60,6 % av bilene med 100-150 000 km er uten feil, mens snittet for klassen er 63,2 %. På større mangler er det nesten ingen forskjell på Mazda6 kontra snittet, med 17,9 og 17,3 %. What Car nevner mulighet for feil på clutchen.

Det er viktig å sjekke at «din» Mazda6 har vært gjennom serviceaksjoner: Den viktigste av serviceinnkallingene dreide seg om rust i bakskjermer på de første årsmodellene. Importøren gjennomførte en serviceaksjon med målsetting om å utbedre alle biler, men det virker som om noen av eierne ikke har vært inne med sin bil til kontroll og utbedring. Derfor er det svært viktig at man sjekker at dette er gjort.

På motorfronten består utvalget av 1,8- og 2,0-liter bensin samt en 2,0-liter diesel. Alle fungerer bra med bilen.

  • Årsmodell: 2005-2007
  • Kilometer: 70-135 000
  • Prisområde: 70-100 000
  • Sjekk: Clutch, serviceaksjoner, rust i skjermer
Mazda 6 bruktbil=

SJEKK HISTORIKK: Mazda6 kan være en holdbar bil, men bør ha en komplett historikk. FOTO: HM Arkiv

=

TIDLIG UTE: Første generasjon Opel Zafira kom allerede i 1999. FOTO: Produsent

Opel Zafira

Er familien tallrik eller vil du helst slippe å bestemme hvilken koffert som ikke får være med på ferieturen? Da er en flerbruksbil som Opel Zafira midt i blinken. Her er det rommelig interiør og mulighet for syv seter som gjelder.

Fra Dekra kommer det gode nyheter, selv med 100-150 000 km hører Opel Zafira til de beste flerbruksbilene: 72 % går gjennom den tekniske kontrollen uten feil, mot klassesnittet på 56,9 %. 12 % av bilene har større feil, mot snittet på 19,4 %.

Hos What Car er man noe mer tilbakeholdne; her nevnes flere ting du bør kontrollere før kjøp.

I vår del av bruktmarkedet er det 1,9-liters diesel med 120 hk som gjelder. Den er verken spesielt sparsom, kraftig eller kultivert, men får transportjobben gjort.

  • Årsmodell: 2005-2007
  • Kilometer: 80-150 000
  • Prisområde: 85-100 000
  • Sjekk: Bremser, støtdempere, aircondition, dieselmotor (reimer, vannpumpe, turbo)
=

2005-2007-MODELL: Selv med 100¿150 000 km hører Opel Zafira til de beste flerbruksbilene. FOTO: HM Arkiv

Peugeot 307 SW

Peugeot 307 SW er en rommelig stasjonsvogn og passer bra for barnefamilier eller andre som har behov for ekstra lasteplass. Egenskapene er i utgangspunktet gode, med fin komfort og kjørefølelse.

Men du skal være ekstra nøye om Peugeot 307 SW er din favorittbil. Allerede da vi kjørte bilen som ny, var det problemer med detaljfinish - løse plastdeler og ulyder for å nevne noe.

Heller ikke Dekra har de mest positive innspillene på Peugeot 307: 49,2 % av bilene er feilfri, mens snittet for kompaktklassen ligger på 58,1 %. 24,1 % har større feil, mot 19,3 % for snittet. Bremser og feil på stag i understellet er vanlige problemområder.

What Car forteller at motor og kraftoverføring er solid, men at du skal sjekke at alt det elektriske fungerer og at alle betjeningselementer fungerer. Sjekk også for spor av vannlekkasjer fra vinduer og dører.

Utvalget av biler er bredt, og på motorfronten dominerer 90 og 109 hk diesel, samt 1,6-liter bensin. Vi holder en knapp på den sterkeste dieselmotoren, særlig hvis du ofte kjører langt eller med last.

  • Årsmodell: 2005-2008
  • Kilometer: 70-150 000
  • Prisområde: 70-100 000
  • Sjekk: Bremser, hjuloppheng, betjening, elektriske komponenter, vannlekkasje
=

PASS PÅ: Det kan være stor variasjon i kvaliteten på brukte Peugeot 307 SW. Sørg for at ""din"" bil er et prakteksemplar. FOTO: HM Arkiv

24062009 Årets beste Skoda Octavia=

BRA KJØP: Skoda Octavia.

Pål Andre Skogen

De beste og verste bilene

Modeller fra Ford, Hyundai og VW får hard medfart i veihjelpsstatistikk.

Skoda Octavia

Forrige utgave av Skoda Octavia er en fin familiebil. Gode plassforhold, samt moderne motorer og teknikk hentet fra VW og Audi. I vår del av markedet finnes det også en del av første utgaven. En stund ble den solgt parallelt med den nye versjonen. Pass på at du kjøper nyeste utgave som bruktbil, egenskapene er langt bedre.

Hos Dekra klassifiserer man Skoda Octavia som en mellomklassebil. For 100-150 000 km er 71,7 % av de kontrollerte Octavia uten feil, mot 63,2 % for klassen. Større feil finner du på 12,8 % av bilene, mot 17,3 % i snitt.

Heller ikke What Car finner de store utfordringene ved å kjøpe brukt Skoda Octavia, men de nevner svinghjul på toliters diesel og at biler med DSG girkasse skal sjalte mykt og feilfritt under prøvekjøring.

Utvalget av biler under 100 000 kroner er begrenset, og det er stort sett biler med 1,6-liters bensin og 1,9-liters diesel som gjelder.

  • Årsmodell: 2005-2007
  • Kilometer: 100-140 000
  • Prisområde: 80-100 000
  • Sjekk: Servicehistorikk, generell teknisk tilstand
=

I FRONT: Slik ser fronten ut på den nyeste og beste Skoda Octavia-modellen fra 2005-07. FOTO: HM Arkiv

=

Toyota Corolla. © Terje Bjørnsen

Toyota Corolla

Siste generasjon Toyota Corolla ble erstattet av Auris i 2006. På bruktmarkedet holder fortsatt Corolla pålitelighetsfanen høyt. Spesielt stasjonsvognen bør være et bra kjøp for en liten familie som vil ha lave vedlikeholdskostnader.

På tross av at Corolla-bestanden trekker på årene, har den greie resultater hos Dekra. 66,2 % er uten feil, mot 58,1 % i snitt for 100-150 000 km i kompaktklassen. 12,8 % av de kontrollerte Corolla har større feil, mens snittet ligger på 19,3 %. What Car nevner at du bør sjekke at den aktuelle bilen har vært gjennom nødvendige serviceaksjoner.

Utvalget av biler er godt, med femdørs kombi og stasjonsvogn er omtrent likt fordelt. Dieselmotor (som regel 1,4-liter på 90 hk) er noe vanligere enn bensin (oftest 1,6-liter på 110 hk).

  • Årsmodell: 2005-2007
  • Kilometer: 60-150 000
  • Prisområde: 70-100 000
  • Sjekk: Bremser, oljelekkasje fra motor, serviceaksjoner
Fra sammenligning i Mo i Rana august 2002=

SOLID: Toyota Corolla er inkarnasjonen på en pålitelig Toyota. FOTO: HM Arkiv

VW Golf

Den femte generasjonen av VW Golf er en av de beste, både når det gjelder egenskaper og holdbarhet. Det er ikke uten grunn den har vært Norges mest solgte bil i en årrekke. Det eneste aberet for en bruktbilkjøper med plassbehov, er at det er solgt forunderlig lite av stasjonsvognen. Dermed er det femdørs kombi som gjelder.

Mellom 100-150 000 km gjør VW Golf V en god figur i Dekras bruktbilundersøkelse. 71,3 % er uten feil, mot snittet på 58,1 %. 12,1 % har større feil, mot 19,3 % for kompaktklassen.

What Car er også positive til Golf, men sier at du skal være spesielt oppmerksom på ulyder fra hjulopphenget. På eldre dieselmodeller skal du sjekke for tegn på sliten turbo (hvining eller mørk/farget eksos).

Det er et bra utvalg av VW Golf, spesielt de minste bensinmotorene (1,4- og 1,6-liter), samt en del 1,9 diesel.

  • Årsmodell: 2005-2007
  • Kilometer: 50-150 000
  • Prisområde: 70-100 000
  • Sjekk: Drivledd og mansjetter, hjuloppheng, turboslitasje, knirking i interiør
VW Golf Bluemotion 0408=

BRA STANDARD: VW Golf V er blant de beste fra midten av 2000-tallet. © FOTO: Kjell Magne Aalbergsjø

=

SMÅSNOBB: Den kompakte Volvo V50 har et snev av nordisk luksusbil over seg. FOTO: HM Arkiv

Volvo V50

Volvos lille stasjonsvogn er i nær slekt med Ford Focus og deler de fine veiegenskapene. I tillegg får du et lite snev av finbil-følelse, Volvo nærmet seg Mercedes C-klasse og Audi A4 med denne modellen.

Kvaliteten er også ganske fin, skal vi tro Dekra. For 100-150 000 km passerer 74,2 % av V50-ene uten anmerkninger, mot 58,1 % for kompaktklassen. Bare 9,6 % har større feil, snaut 10 % bedre enn snittet.

Hos britiske What Car er man opptatt av at Volvo V50 har hatt mange serviceaksjoner for mer eller mindre alvorlige feil. Derfor er det viktig at du sjekker om din utvalgte V50 har fått de oppgraderingene den trenger.

I vårt pris/kjørelengdeområde er det 1,6-liters diesel som dominerer, men du får også bilen med 125 hk 1,8-liters bensinmotor.

  • Årsmodell: 2005-2007
  • Kilometer: 100-150 000
  • Prisområde: 75-100 000
  • Sjekk: Støtdempere, lys, bremser, serviceaksjoner

Les også:

Her kan du bruktkupp på Mercedes

Nå er importdrømmen blitt billigere

Så bra er fem år gamle bestselgere

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!