Vi har sammenlignet kostnadene for tre populære bilmodeller i tre ulike klasser: Nissan Qashqai representerer kompaktkassen, Toyota Avensis mellomklassen og VW Tiguan fronter SUV-modellene. Felles for de tre modellene er at de var blant de mest populære bilene i 2010 og fortsatt selger godt nå i 2013.

Vi har tatt utgangspunkt i oppsettet Opplysningsrådet for Veitrafikken bruker når de beregner kostnader for bilhold i de ulike bilklassene. Vi har imidlertid hentet inn konkrete kostnader for våre tre eksempelbiler på avskrivning, rente, forsikring, service og drivstofforbruk.

I vårt eksempel har vi tatt utgangspunkt i kostnader for tre års eierskap og at bilen kjøres ca. 50 000 kilometer på denne tiden. Det vil si at nybilene har servicekostnader for de tre første årene og 0-50 000 km, mens bruktbilene har for de tre neste årene og 50-100 000 km.

Den største kostnaden ved bilhold er avskrivning. Dette er ikke noe du betaler hvert år og først når bilen selges, kjenner du tallene i regnestykket. Rentekostnader på bundet kapital er også en viktig del totalkostnaden ved å eie bil. Den er beregnet med 6,25 prosent av forskjellen mellom bilpris og restverdien.

Vi har tatt utgangspunkt i bruktbilpriser fra annonser for tilsvarende biler på Finn og i tillegg vurdert anbefalte takster på aktuelle biler inn og ut fra forhandler.

Ut fra den informasjonen har vi kalkulert tre ulike priser: Hva du kan anta å få for en ny bil når den selges om tre år, hva du må betale for en tre år gammel bruktbil nå, og hva du sannsynligvis kan få for den om tre år. Her har vi tatt hensyn til at avskrivningen er størst i startfasen og flater ut etter hvert.

Toyota Avensis 1,8 CVT 2012=

LØNNER SEG: Beregner viser at det lønner seg å kjøpe nyere bruktbil sammenlignet med helt ny bil. FOTO: Petter Handeland

40 000 spart på Tiguan

Med disse forutsetningene, vil forskjellen i kostnad per år mellom ny- og bruktbil være cirka 15 000 kroner for Nissan Qashqai, ca. 21 000 kroner for Toyota Avensis og drøyt 40 000 kroner for VW Tiguan.

For bruktbilene har vi laget et regnestykke til. Det tar hensyn til følgende uforutsette reparasjoner: Bytte av støtdempere bak, skifte av bremseskiver og klosser foran og bak, samt et komplett clutchskifte. Det er lite trolig at du vil oppleve så mange problemer på nye bruktbiler, men i alle våre eksempler vil det fortsatt være mer gunstig å kjøpe bruktbil.

Bilkostnader per år

Nybil

Bruktbil

Bilmerke

Nissan

Nissan

Modell

Qashqai 1,5 dCi

Qashqai 1,5 dCi

Årsmodell

2013

2010

Anslått innkjøpspris

268 000

200 000

Beregnet salgspris etter tre år

182 000

158 400

Anslått drivstofforbruk

0,64

0,64

Avskrivning og kostnad bundet kapital

48 438

30 650

Forsikring

6 822

6 988

Drivstoff

12 613

12 613

Diverse driftskostnader

10 690

10 690

Service

5 486

8 294

Sum kostnader

84 049

69 235

Eventuelle reparasjoner bruktbil

8 218

Sum kostnader og reparasjoner

77 453

Nissan Qashqai 1,6 DCi 2wd 2012=

SMARTEST: Regnestykket viser at de totale kostnadene er lavere for en tre år gammel Nissan Qashqai sammenlignet med en helt ny. FOTO: Petter Handeland

Høyreist en vinner

Ifølge LeasePlans verdifallsstatistikk er det greit utstyrte kompakte SUV-er og høyreiste stasjonsvogner med dieselmotor har lavest verditap.

Når du kjøper ny bil, er nemlig verditapet den suverent største utgiften. Ofte er bilens verdi godt og vel halvert i løpet av fem år.

Vi har tidligere regnet ut at nordmenn i snitt betaler 365 000 kroner for en ny bil i dag. Med en halvert pris etter fem år vil den ha kostet eieren cirka 3000 kroner måneden, bare i verditap. Eller drøye 35 000 kroner året.

Dermed bør du absolutt ikke stille deg likegyldig til et forventet verditap. Ti prosent lavere verditap kan i overnevnte tilfelle bety 15 000-20 000 tjente kroner den dagen bilen selges. For mange er det like mye som det koster med to- tre års kaskoforsikring.

Bilkostnader per år

Nybil

Bruktbil

Bilmerke

Volkswagen

Volkswagen

Modell

Tiguan 2,0 TDI 4 Motion

Tiguan 2,0 TDI 4 Motion

Årsmodell

2013

2010

Anslått innkjøpspris

470 000

310 000

Beregnet salgspris etter tre år

300 300

246 400

Anslått drivstofforbruk

0,78

0,92

Avskrivning og kostnad bundet kapital

92 659

47 608

Forsikring

8 786

8 833

Drivstoff

15 444

18 275

Diverse driftskostnader

12 120

12 120

Service

3 272

3 404

Sum kostnader

132 281

90 240

Eventuelle reparasjoner bruktbil

11 589

Sum kostnader og reparasjoner

101 829

Maridalen 17082011 VW Tiguan 20 TDI=

40 000 SPART: Differansen mellom ny og brukt VW Tiguan er på 40 000 kroner. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Bilkostnader per år

Nybil

Bruktbil

Bilmerke

Toyota

Toyota

Modell

Avensis stasjonsvogn 2,0D-4D

Avensis stasjonsvogn 2,0D-4D

Årsmodell

2013

2010

Anslått innkjøpspris

308 600

230 000

Beregnet salgspris etter tre år

195 065

180 640

Anslått drivstofforbruk

0,59

0,7

Avskrivning og kostnad bundet kapital

60 395

35 073

Forsikring

7 937

8114

Drivstoff

11 583

13 900

Diverse driftskostnader

12 120

12 120

Service

2 050

3 642

Sum kostnader

94 085

72 849

Eventuelle reparasjoner bruktbil

8 016

Sum kostnader og reparasjoner

80 865

Solemskogen 19012012 Toyota Avensis=

GUNSTIGERE: De totale kostnadene blir 20 000 kroner mindre per år med en tre år gammel Toyota Avensis stasjonsvogn enn en ny. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Eierskifte av personbiler

Januar 2012 - desember 2012 Utarbeidet av Opplysningsrådet for Veitrafikken AS

NORGE TOTALT

Totalt

Andel av totalt (%)

Sum

418 248

100

6 mnd

10 560

2,5

12 mnd

4 798

1,1

18 mnd

6 822

1,6

24 mnd

6 496

1,6

3 år

16 570

4,0

4 år

27 798

6,6

5 år

22 677

5,4

6 år

23 297

5,6

7 år

21 174

5,1

8 år

21 965

5,3

9 år

20 031

4,8

10 år

17 227

4,1

I 2012 ble det foretatt 418 248 eierskifter av personbiler i Norge. Drøyt 45 000 av disse, eller 10,8 %, foregikk i løpet av bilens tre første leveår. Siden 40 % av nybilsalget i Norge er næringssalg på tre års leasingkontrakter, vil det være et normalt være et godt utvalg av tre til fire år gamle bruktbiler tilgjengelig på markedet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!