Er du kanskje blant de mange som søker bruktbilmarkedet på jakt etter ny bil? Da er kvalitetsrapporten fra den tyske kontrollorganisasjonen Dekra gull verdt. Hvert år offentliggjør Dekra statistikk over funnene de gjør i periodiske kjøretøykontroller av biler. Det statistiske grunnlaget er på plass: Med tysk ærgjerrighet har Dekra sortert resultatene fra 15 millioner kjøretøykontroller de to siste årene.

Dekra mener at kjørelengde er et riktigere mål for bilenes holdbarhet en alder. Her har vi sett på feilstatistikken for kilometerstand 50 000 til 100 000 km. Mange bruktbiler er da fire-fem år gamle (gjennomsnittlig årlig kjørelengde i Norge er ifølge Statistisk sentralbyrå 13 000 km) og har falt betydelig i pris i forhold til prisen som ny.

Vi har derfor sjekket de 20 mest solgte bilene i Norge i 2008 (tall fra OFV) mot Dekras statistikk. 2008-modeller finnes nå i rikt monn på bruktmarkedet.

- Rapporten viser at nordmenn velger klokt. Svært mange biler på salgstoppen er bedre enn gjennomsnittet, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Kjøretøykontrollene har til hensikt å sjekke at bilene innfrir krav til sikkerhet og miljø. Det betyr at blant annet understell, styring, bremser, lys, karosseri og det sikkerhetsmessige ved interiør og elektronikk blir kontrollert. Dekra luker ut feil som er påført på grunn av feil bruk - statistikken viser bare feil som er konstruksjonsbetinget.

GJENGANGER: VW Golf femte generasjon regnes som et trygt bruktbilkjøp. FOTO: HM Arkiv

Slik er karaktersystemet

Dekra grupperer bilene etter kilometerstand i stedet for alder, med grupper for 0 til 50 000 km, 50 000 til 100 000 km og 100 000 til 150 000 km. Her har vi sett på 50 000 til 100 000 km. Alle biler får totalkarakter i forhold til gjennomsnittet for sin bilklasse (karakter "0"). Modeller som er dårligere enn snittet, får "--" (dobbelt minus) eller "-", bedre enn snittet får "+" eller "++".

VW Golf V: Karakter "0"

Bestselger også i 2008, i sitt siste år som generasjon fem (Golf VI kom mot slutten av året). Golf V med 50 000 til 100 000 på kilometertelleren får gjennomsnittlig totalkarakter, med 80,2 prosent uten feil. Til sammenligning får etterfølgeren Golf VI med samme kjørelengde toppkarakteren "++" med 88,8 prosent feilfrie biler.

Ford Mondeo: Karakter "+"

Familie-Forden bør ifølge Dekra være et trygt bruktkjøp. 85,1 prosent av de kontrollerte Mondeoene er uten feil, og den har færre feil enn gjennomsnittet for sin bilklasse i alle underkategorier.

VW Passat: Karakter "+"

VW Passat med kjørelengde 50 000 til 100 000 km scorer ganske så jevnt med Ford Mondeo, med 84,0 prosent feilfrie biler. God holdbarhet også ved høyere kilometerstand.

Toyota Avensis: Karakter "0"

I denne sammenhengen snakker vi om forrige generasjon av Avensis. Storselgeren får ros for solid grunnstruktur, men ligger klart bak snittet når det gjelder feil ved lys. Totalkarakteren blir derfor gjennomsnittlig.

=

GOD STORBIL: Ford Mondeo. FOTO: Petter Handeland

Terje Bjørnsen

Vinterens drømmebil

Her er bruktbilen du drømmer om når turen går til fjells. Og vi viser deg hvordan den blir din.

Toyota Auris: Karakter "++"

Kanskje er den ikke den morsomste bruktbilen, men når det handler om holdbarhet, er den helt i toppen i alle kategorier. 88,0 prosent av de kontrollerte Aurisene er uten feil.

Audi A4: Karakter "++"

Dagens generasjon av Audi A4 kom som sedan seint i 2007, som stasjonsvogn våren 2008. Med 50 000 til 100 000 på telleren har Dekra kun funnet feil på 8,4 prosent av alle kontrollerte A4-er. Et toppresultat uansett klasse.

Volvo V70/S80/XC70: Karakter "+"

Mange nordmenn vil ha V70, og ifølge Dekra er den trygg også som brukt. Hele 89,6 prosent er uten feil, og holdbarheten er svært god også ved høy kilometerstand. Får en liten anmerkning for lys.

Nissan Qashqai: Karakter "0"

Den kompakte crossoverbilen har ifølge Dekra flere feil ved understellet enn gjennomsnittet, så lytt etter ulyder når du prøvekjører. Feil ved elektronikk/lys bidrar også til at totalkarakteren bare blir gjennomsnittlig.

SML Volvo V70 1,6 Drive`Toyota Avensis 2,0 Diesel Audi A4 2,0 Diesel 120HK=

SVENSK SIKKERHET: Volvo V70 med 1,6-liters motor er en svært populær bil i Norge. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

NAFs kjøpevettregler ved bruktbilkjøp

1. Skriv alltid kontrakt.

2. Undersøk bilens kilometerstand og årsmodell.

3. Undersøk om bilen har hatt skade.

4. Undersøk om det er heftelser på bilen.

5. Undersøk eierforhold.

6. Undersøk om bilens servicehefte er komplett.

7. Undersøk bilen nøye. Ta en NAF-test.

8. Undersøk om bilen er EU-godkjent.

9. Sørg for å få med garanti utover de alminnelige reklamasjonsreglene.

VW Tiguan: Karakter "+"

Den høybygde Golf-slektningen scorer bedre enn Golf V, med 87,9 prosent feilfrie biler i kjøretøykontrollene. Bedre enn snittet for SUV-ene i alle kategorier.

Ford Focus: Karakter "0"

Dekra mener at forrige generasjon av Ford Focus er en interessant bruktbil fordi den har relativt få feil i nesten alle kategorier. Kategorien elektronikk/lys senker imidlertid totalkarakteren.

Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander er ikke bedømt i årets Dekra-rapport. I fjor fikk den toppkarakteren "++" og skussmål som et av de tryggeste SUV-kjøpene med kjørelengde 50 000 til 100 000 km.

Skoda Octavia: Karakter "0"

Skoda Octavia er teknisk sett en nær slektning av VW Golf, og Dekras resultater er temmelig like for de to. 81,7 prosent er uten feil. Flest feil finner kontrollørene i kategorien elektronikk/lys.

ALLTID PÅ LISTEN: Toyota RAV4. FOTO: Terje Bjørnsen © Terje Bjørnsen

Tysk fart gir forskjeller

- Sammenlignet med norske forhold er hastigheten den største forskjellen i bruken av bilene. Tyskerne har autobahn, vi har knapt nok motorvei. Derfor er det ikke nødvendigvis slik at en Dekra-anmerkning om høy bremseslitasje er like kritisk for en bil kjørt i Norge, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Anmerkninger ved bremsene går oftere igjen for japanske biler enn tyske. Det kan i være en av grunnene til at japanske biler relativt sjelden når helt til topps i Dekra-statistikken.

Toyota RAV4: Karakter "+"

Dekra regner Toyota RAV4 blant de aller mest holdbare SUV-ene. 82,8 prosent av alle kontrollerte RAV4-biler er uten feil, og de fleste feilene som er funnet, regnes som små.

Toyota Yaris: Karakter "++"

Dekras rapport viser at småbiler generelt har flere feil enn andre bilklasser, men Yaris viser at det ikke trenger å være slik. Bedre resultat enn snittet for småbilene i alle kategorier gir toppkarakter.

Honda CR-V: Karakter "+"

En ekte mønsterbil, lyder skussmålet fra Dekra om forrige generasjon Honda CR-V. 85,1 prosent er uten feil, og der det finnes feil, er de som regel lette å rette. Anmerkning for bremseslitasje ved høy kilometerstand.

BMW 3-serie: Karakter "+"

BMW 3-serie er kanskje den mest kjøreglade bilen i mellomklasse. Holdbarheten er også i orden, for bare 5,7 prosent av de kontrollerte bilene har betydelige feil. Sjekk styringen hvis bilen har veldig brede dekk.

SOLID: BMW 3-serie. FOTO: HM Arkiv

Mazda 6: Karakter "+"

Den nylig utgåtte generasjonen av Mazdas mellomklassebil framstår som et trygt bruktkjøp. Feilprosenten er generelt lav, og svært lav i kategoriene understell/styring, motor og karosseri.

Peugeot 308: Karakter "0"

Mens forgjengeren 307 har flere feil enn snittet i alle kategorier, regner Dekra Peugeot 308 som gjennomsnittlig. For det meste er feilprosenten over snittet, men bremsefeil drar totalkarakteren litt ned.

Volvo V50: Karakter "+"

Volvo V50 er en tillitvekkende svenske. Få V50-er har betydelige feil, og 83,4 prosent har ingen feil. Bedre enn snittet i alle kategorier, men Dekra ber V50-kunder sjekke lysene.

Audi A3: Totalkarakter "+"

Resultatene for Audi A3 ligger svært nær slektningene VW Golf V og Skoda Octavia, men færre betydelige feil bidrar til bedre totalkarakter. Får ros for understell og bremser.

Mazda 6 FL 2010 Barcelona=

UNDERVURDERT: Mazda6. FOTO: Mazda

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!