ADAC er NAFs tyske søsterorganisasjon, og i likhet med sitt norske alias utfører de veihjelp. Basert på antall oppdrag publiserer ADAC hvert år statistikk over hvilke biler som trengte minst og mest hjelp langs veien.

Til grunn for årets statistikk ligger en halv million biler basert på 2,6 millioner oppdrag. For å være med i statistikken må bilene ikke være eldre enn seks år, og de må ikke ha blitt oppgradert i løpet av de tre siste årene. Alle modellene i statistikken må ha minst 10 000 nyregistreringer i løpet av 2012.

Statistikken inkluderer kun reelle sammenbrudd. Selvforskyldte tilfeller som bensin- eller oljemangel, dekkproblemer eller der førerne låser seg ute av bilen regnes ikke inn i statistikken.

En vanlig innvendig mot statistikken er at flere premiummerker har egne veihjelpstjenester som ikke fanges opp og registreres av ADAC.

Stopp/start gir full stopp

Ifølge ADAC er det et dusin bilmodeller som skiller seg negativt ut i 2013-versjonen av selskapets "pannenstatistikk". Det gjelder blant annet populære modeller som Ford Mondeo og Ford S-Max.

Den vanligste årsaken til at bilene trenger veihjelp er problemer med batteriene. Hvert tredje oppdrag i 2012 omhandlet batteriproblemer, selv på biler av nyere dato. Ifølge ADAC dreier det seg særlig om biler med stopp/start-teknologi.

- Vi er ikke kjent med at trøbbel med batteriene har vært noe problem på Mondeo og S-Max i Norge, sier Anne Sønsteby, informasjonssjef i Ford Norge.

Scorer bra i kvalitetsrapport

Dersom vi holder oss til tysk statistikk, kan det være interessant å se på Dekras bedømmelse av Ford-modellene. Dekra er en en tysk godkjennings- og kontrollorganisasjon som hvert år offentliggjør statistikk over funnene de gjør i periodiske kjøretøykontroller av biler.

Ifølge 2013-rapporten til Dekra er Ford Mondeo et trygt bruktkjøp. 85,1 prosent av de kontrollerte Mondeoene med kjørelengde 50 000 - 100 000 er uten feil, og den har færre feil enn gjennomsnittet for sin bilklasse i alle underkategorier.

Ford S-Max regnes også som en meget solid bil av Dekra med kjørelengde 50 000 - 100 000 kilomter. 82,8 prosent av alle kontrollerte S-Maxer (og Galaxy, som er teknisk lik) var feilfrie.

VW Eos kabriolet kabriolét cabriolet=

DÅRLIG RESULTAT: VW Eos regnes som lite pålitelig i ADAC-statistikken. FOTO: Produsent

Lite pålitelige

Det er ikke bare Ford-modeller som kommer dårlig ut i ADACs statistikk. Av de mindre bilene omtales Honda Jazz og Chevrolet Matiz som lite pålitelige, som mener det skyldes svak delekvalitet. Samtidig mener ADAC at Nissan Micra motbeviser at billig er ensbetydende med dårlig kvalitet. Micra er den beste småbilen, ifølge sammenbruddsstatistikken.

Blant minibilene er VW Fox best, fulgt av Ford Ka, Citroën C1, Toyota Aygo og Peugeot 107. Smart Fortwo og Chevrolet Matiz får jumboplassene.

I småbilsklassen troner Nissan Micra foran biler som Mini, Peugeot 206 og Audi A1, mens Hyundai i20 og Honda Jazz nevnes som de dårligste.

PÅLITELIG: Godt resultatet for Citroën C4 Picasso. FOTO: Produsent

Bra Citroën-resultat

I mindre mellomklasse er det BMW X1 som har færrest feilregistreringer foran Citroën C4 Picasso og BMW 1-serie. Mercedes A-klasse og B-klasse regnes også som pålitelige. Det samme gjelder Audi A3. I den andre enden av statistikken finner vi Kia Sorento, Hyundai i30, med VW Eos helt nederst.

I divisjonen over er Audi Q5 best, tett fulgt av BMW X3 og Audi A5. I den andre enden finner vi Ford Mondeo og Ford S-Max.

Øvre mellomklasse toppes av Audi A6, fulgt av BMW 5-serie. Volvo S60/S70/S80/V70 regnes som pålitelige akkurat som Mercedes E-klasse. Skoda Superb derimot overbeviser ikke.

=

BEST OG DÅRLIGST: Topper og flopper i ADAC-statistikken. ILLUSTRASJON: ADAC

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!