Juks med kilometertelleren er blitt så vanlig og omfattende at NAF-advokat kaller fenomenet et av de største forbrukerjuridiske problemene. Utfordringene er av et slikt omfang at EU ønsker å innføre obligatorisk avlesning og registrering av kilometerstanden i forbindelse med EU-kontrollen.

- Basert på tall fra tysk politi, svindles det for seks-syv milliarder euro hvert år bare i Tyskland, sier André Fimreite, advokat og seniorrådgiver i NAF.

Disse tallene innebærer at hver tredje bruktbil i Tyskland er blitt tuklet med, og det er ingen grunn til å tro at det er noe annerledes i Norge.

- Mange er villig til å gå over streken for å få en bedre pris på bilen de skal selge, og det er ikke vanskelig å manipulere kilometerstanden med dagens teknologi. Det er gjort på noen sekunder, sier Fimreite.

Jukset er en utfordring for de som skal kjøpe bruktbil, som er de aller fleste av oss.

De økonomiske konsekvensene ved å kjøpe en kilometermanipulert bil kan bli store. I første omgang blir man lurt til å betale en for høy pris for en bil som er kjørt langt mer enn det kilometertelleren viser.

I andre omgang kommer vedlikeholdskostnadene. Det vil som regel være knyttet langt større vedlikeholdskostnader til en bil som har kjørt 100 000 kilometer enn en som har kjørt 50 000 kilometer

Nissan's Interior Design Research vehicle, BUI-2 (Best Usability Interior-2), shows a speedometer and tachometer with easy-to-read numbers in use at Nissan Technical Center in Atsugi, near Tokyo, Japan, Friday, Feb. 27, 2009. Painstaking efforts have produced innovations that Nissan Motor Co. believes is critical for riding out the intensifying global slump. (AP Photo/Junji Kurokawa)=

ENKELT: Billig teknologi gjør det enkelt å jukse med kilometertelleren og enda vanskeligere å være bruktbilkunde. ILLUSTRASJONSFOTO: HM Arkiv

Mange henvendelser fra fortvilede forbrukere

NAF merker at problemene med kilometertriksing er økende. Organisasjonen hevder å få rundt 27 000 henvendelser fra medlemmene hvert år - halvparten av henvendelsen omhandler kjøp og salg av bil. Og stadig flere av spørsmålene handler om kilometerjuks.

Også Forbrukerrådet merker pågang av personer som er blitt offer for juks og bedrag i forbindelse med bilkjøp.

- At folk jukser med kilometerne når de selger bil er dessverre ikke ukjent for oss. Det blir ofte oppdaget når den uheldige kjøper leverer bilen inn på et verksted hvor de har adgang til bilens historie, forteller Ingeborg Flønes, direktør Forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Også andre aktører merker omfanget av kilometerjukset, som Simco AS - en spesialist på bilelektronikk. Selskapet er spesialist på å oppdage juks med kilometertelleren, og benyttes av politi og forsikringsselskaper. Simco benytter utstyr som scanner bilens styreenheter, akkurat som med en datamaskin. Mange fortvilede bilkjøpere som mistenker at de er blitt offer for juks, og som ønsker dokumentasjon, henvender seg til daglig leder Simen Huse.

- Før var mye av problemet knyttet til importerte biler, men utstyret som skal til for manipulere telleren er blitt så billig og enkelt at nær sagt hvem som helst kan bruke det, sier Huse.

- Vi hjelper vanlige forbrukere i den grad vi har anledning. Utfordringen er at sakene ofte blir svært tidkrevende fordi de ender i retten der vi stiller som sakskyndig, forteller Huse.

Dette bør du sjekke før du kjøper

Det finnes grep du kan gjøre for å unngå og havne i bruktbilfella.

* NAF anbefaler at du sjekker serviceheftet til bilen for å se om når og på hvilken kilometerstand bilen har vært til service. Finnes ikke servicehistorikken, bør du be selgeren dokumentere når og hvor han har tatt service. Kan han ikke det, bør du vurdere å droppe kjøpet.

* Sjekk servicehistorikken og mulige kvitteringer fra forhandler.

* Snakk med forrige eier for om mulig å få bekreftet kilometerstanden da vedkommende solgte bilen. Vil du sjekke hvor mange tidligere eiere bilen har hatt kan du ringe Statens Vegvesen på telefon 815 22 000.

* Sjekk slitasje på områder som sete, ratt og girkule. Slik slitasje kan avsløre om bilen har kjørt lengre enn det kilometerteller viser. Se også etter nye og lett erstattelige deler som stemmer dårlig overens med kilometerstanden. Helt nye gulvmatter kan for eksempel indikere at gamle matter erstattet for å skjule slitasje.

* Sjekk kilometerstanden ved prøvekjøring og før du kjøper. Det finnes tilfeller der selgeren har skrudd tilbake kilometerstanden før prøvekjøring, men så stilt den frem til opprinnelig stand rett før et eventuelt kjøp.

- I mange tilfeller er det kun kilometertelleren ved speedometeret som er jukset med, mens de korrekte dataene er bevart i bilens "hjerne", altså prosessoren. En merkeforhandler eller en forhandler med tilstrekkelig diagnoseverktøy vil lett kunne lese av den korrekte kilometerstanden, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Etter at du har kjøpt

Oppdager du etter kjøpet at selger har jukset med kilometerne. vil du ha rett på prisavslag, ifølge Forbrukerrådet.

- Og har selger jukset så mye at bilen er helt utkjørt, så kan du ha rett på pengene tilbake. Forbrukerrådet kan hjelpe deg hvis du har opplevd dette, sier Flønes.

Du kan kontakte Forbrukerrådet på telefon 03737 eller e-post hjelp@forbrukerradet.no

Ønsker nye kontrollsystemer

For å komme problemet med kilometerjuks til livs, har EU nå et forslag til strengere EU-kontroll ute til høring.

Her hjemme ønsker NAF at det norske motorvognregisteret skal gjøre kilometerstand til en standardopplysning i sine systemer, hvor det skal registreres kilometerstand ved hver EU-kontroll og omregistrering.

- Det finnes systemer som fungerer. I Belgia er det lovpålagt å innrapportere kilometerstanden for alle som har befatning med en bil i næringsvirksomhet. Om bilen punkterer og trenger assistanse, så blir kilometerstanden registrert. Dette gjør det vanskelig for de som ønsker å tukle med kilometerstanden, sier Fimreite.

Den internasjonale bilorganisasjonen FIA ønsker enten en teknologisk løsning eller et felles europeisk register hvor kilometerstanden skal registreres får å få bukt med problemet.

Vil gjøre det straffbart

EUs forslag er å innføre obligatorisk avlesning og registrering av kilometerstanden i forbindelse med EU-kontrollen.

Hvis kilometerstanden fra forrige kontroll ikke er registrert elektronisk, krever forslaget at du som bileier fremlegger kontrollseddel fra siste kontroll som bevis på at kilometerstanden er avlest.

Det blir obligatorisk å sjekke om kilometertelleren virker og om den har vært gjenstand for manipulasjon. Forslaget krever også at juks med kilometerstand skal være straffbart.

Forslaget til strengere EU-kontroll er nå på høring i medlemslandene. Dette er en prosess som kan ta fra ett til tre år.

Les også:

Den ukjente bruktbilfella

Vanskelig å gjøre tryggere bruktbilkjøp enn dette

BIlene med flest og færrest motorfeil

De beste brukte familiebilene

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!