Det fullt mulig å realisere en god familiebil til under 100 000 kroner. Vi plukket ut 10 rimelige familiebiler som vi holde som favoritter i denne prisklassen.

Denne gangen har vi konsentrert bruktbiljakten rundt rimelige familiebiler i prisklassen fra 70 000 til 100 000 kroner. På Finn har lett etter stasjonsvogner, flerbruksbiler og rommelige kombimodeller.

For at utvalget skal være relativt ferskt, har vi konsentrert oss om biler fra 2002-2008 og kjørelengde under 150 000 kilometer. Vi har sjekket feilstatistikken hos det tyske kontrollorganet Dekra, samt hvordan bilen har gjort det i tester hos Vi Menn Bil Top Gear.

Sikker og solid

Audi A4 Avant

Årsmodell: 2002-2005

Kilometer: 100-150 000

Prisområde: 80-100 000

Kommentar: Andre generasjon av Audi A4 gir et robust kvalitetsinntrykk. I denne prisklassen finner du stasjonsvogn med bensinmotor på 102, 130 eller 150 hk.

Pluss: Solid interiør, gode veiegenskaper, bra sikkerhet

Minus: Ikke av de største stasjonsvognene, lite utvalg under 100 000

=

LITE UTVALG: Audi A4 fra 2002-2005 er en god bruktbil, ifølge Dekra, men utvalget kan være lite. FOTO: Audi

Gjerrig dieselmotor

Citroën C4

Årsmodell: 2005-2007

Prisområde: 70-100 000

Kilometer: 60-150 000

Kommentar: Det er et bra utvalg av Citroëns kompaktklassebil både med bensin og diesel. Hos Dekra får bilen gjennomsnittskarakter, uten at det er store feil eller mangler knyttet til bilen.

Pluss: Kultivert og nøysom dieselmotor, god komfort, lavt støynivå

Minus: Særegen betjening, svampete girskift

=

STORT NOK: Klarer du deg med bagasjeplassen i en kompaktklassebil, kan Citroën C4 være et rimelig alternativ. FOTO: Citroën

Bra med plass og komfort

Ford Mondeo stasjonsvogn

Årsmodell: 2003-2007

Prisområde: 75-100 000

Kilometer: 105-150 000

Kommentar: Det er et godt utvalg av denne modellen, de fleste med dieselmotor på 116 hk. Denne utgaven av Mondeo skal sjekkes godt før kjøp, bremser, forstilling, lys og bremseslanger nevnes som viktige punkter hos Dekra.

Pluss: Sikre veiegenskaper, bra plass, god totalkomfort

Minus: Omstendelig girskift, noe upraktisk betjening

Ford Mondeo stv=

TYPISK STASJONSVOGN: En Ford Mondeo av forrige utgave er rommelig, men bør ifølge Dekra sjekkes godt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Fortsatt nybilgaranti

Kia Cee'd

Årsmodell: 2007-2008

Prisområde: 80-100 000

Kilometer: 70-140 000

Kommentar: Det er et lite, men godt utvalg av Kia Cee'd til under 100 000. En klar fordel er at bilene fortsatt har nybilgaranti. Hos Dekra er resultatet gjennomsnittlig, men begrenset til småfeil.

Pluss: Sportslige veiegenskaper, nøysomme bensin- og dieselmotorer

Minus: Relativt høyt støynivå, stiv fjæring

BM52 Kia Cee´d=

GARANTERT: Kia Cee¿d har fortsatt nybilgaranti og det finnes noen eksemplarer under 100 000 kroner. FOTO: HM Arkiv

Masse plass

Opel Vectra stasjonsvogn

Årsmodell: 2004-2006

Prisområde: 70-100 000

Kilometer: 70-150 000

Kommentar: Det er omtrent like mange biler med bensin med 122 hk og diesel med 120 hk i denne prisklassen. Dekra gir Vectra gjennomsnittskarakter og ber deg være obs på hjuloppheng og eksosanlegg ved kjøp av en eldre Opel Vectra.

Pluss: Meget gode plassforhold, nøysom dieselmotor

Minus: Enkel interørfinish, middels komfort

=

MYE PLASS: Mye plass, særlig i baksetet. Noen modeller er uten ESP. FOTO: Opel

Fin motor og komfort

Peugeot 407 SW

Årsmodell: 2004-2006

Prisområde: 75-100 000

Kilometer: 100-150 000

Kommentar: Det er diesel som dominerer utvalget av stasjonsvognen 407 SW. Da er det 1,6-liter på 109 hk som gjelder. Dekra gir bilen gjennomsnittskarakter for biler med 100-150 000 km og kommenterer at bilen relativt sett er bedre med høy kilometerstand.

Pluss: Nøysom dieselmotor med fin gange, god totalkomfort

Minus: Ikke av de rommeligste stasjonsvognene

=

MYE DESIGN: En av ulempene med 407 er at er plassen er beskjeden. FOTO: Peugeot

Fleksible løsninger og godt med plass

Renault Scenic og Grand Scenic

Årsmodell: 2004-2006

Prisområde: 70-100 000

Kilometer: 70-150 000

Kommentar: Praktisk flerbruksbil der Grand Scenic er en litt lengre utgave med syv seter. Den er vanligst med dieselmotor. Den får gjennomsnittskarakter hos Dekra, med et lite minus for understell og styring.

Pluss: God plass, fleksibelt interiør, god komfort

Minus: Litt svak med 1,6 bensin eller 1,5 diesel

=

PLASS FOR ALLE: Renault Grand Scenic er en funksjonell sjuseter med gode familiebilkvaliteter. FOTO: Renault

Med firehjulstrekk

Suzuki Liana

Årsmodell: 2003-2007

Prisområde: 70-100 000

Kilometer: 70-150 000

Kommentar: Skal du ha familiedugelig bil med 4WD i denne prisklassen er det Suzuki Liana som byr på det beste utvalget. Gjennomsnittlig karakter hos Dekra, med hjuloppheng og eksosanlegg som viktigste sjekkpunkter. 1,6-liter bensin med 106 hk er eneste motoralternativ.

Pluss: Fremkommelighet, praktisk karosseriform

Minus: Ikke stabilitetskontroll (ESP), middels komfort og veiegenskaper

=

UTEN ESP: Her får du firehjulstrekk til en rimelig penge, men ikke ESP. Komforten middels. FOTO: Suzuki

Det kanskje sikreste kjøpet

Toyota Corolla

Årsmodell: 2003-2006

Prisområde: 70-100 000

Kilometer: 65-150 000

Kommentar: Det er massevis av Corolla til salgs med jevn fordeling mellom stasjonsvogn og femdørs kombi. På motorsiden er det en overvekt av bensin. Totalkarakteren hos Dekra er gjennomsnittlig, men bilen regnes likevel som meget pålitelig.

Pluss: Lavt forbruk, gode motorer, fint førermiljø

Minus: Mangler rattjustering på tidlige modeller

Fra sammenligning i Mo i Rana august 2002=

MASSEPRODUSERT: Antakelig verdens mest solgte bilmodell, men svært godt kvalietsry. FOTO: Terje Bjørnsen

Sikre veiegenskaper

VW Passat stasjonsvogn

Årsmodell: 2003-2005

Prisområde: 75-100 000

Kilometer: 80-150 000

Kommentar: Det er et bra utvalg av Passat med bensin og diesel med 102 og 100 hk. I Dekras bruktbilundersøkelse for 2013 gjør bilen det noe dårligere enn snittet. Spesielt nevnes forstilling, drivledd og dårlige bremseskiver som hyppige feilkilder.

Pluss: God plass, fin fjæringskomfort, sikre veiegenskaper

Minus: Støynivå på dieselmotor

5.0.2=

SJEKK NØYE: Forstilling, drivledd og dårlige bremseskiver nevnes som hyppige feilkilder. FOTO: Volkswagen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!