Da 307 ble lansert på Genèveutstillingen i mars 2001, var den et friskt pust i en ellers konform kompaktklasse. Designmessig dro 307 seg litt i retning av en mini-MPV, selv om den plass- og fleksibilitetsmessig bare er en rommelig bil i Golfklassen. Stasjonsvognmodellen SW er imidlertid en ekte plassmester.

307 byr på noen av klassens fineste veiegenskaper og den sprekeste 1,6-liters bensinmotoren på denne siden av Alfa Romeo 147. I tillegg har Peugeot bra dieselmotorer. Hjulopphenget er fast, uten å virke ubehagelig. Styringen er presis og gjør sitt at det er en inspirerende opplevelse å kjøre 307.

1,6-liters motoren på 110 hk bidrar også til den spenstige opplevelsen. Girkassen har en utveksling som passer norske forhold bra, slik at motoren jobber i det området den trives best. Det er ikke all verdens krefter fra lave turtall, men fra midlere turtallsområder tar motoren fatt og løper lett og kultivert opp til rødmerkingen.

Sittestillingen er litt annerledes enn i andre mellomklassebiler. Det skyldes den lange avstanden fra frontruten til førerplassen, som følge av den sterkt skrånende ruta. Dermed blir det litt mer MPV-preg over 307 enn en del av konkurrentene, noen liker det - andre er mindre begeistret. Her må man rett og slett prøve selv.

I skrivende stund ligger de billigste modellene til salgs for rundt 25.000 kroner. Da får du en tidlig modell med 1,6-liters bensinmotor. De billigste modellene med facelift (nyere enn 2005), starter på omtrent det dobbelte.

MODELL-HISTORIKK

  • 2001: Lansert i mars. På høsten 1,4l bensin, 2,0l HDi, automatgir
  • 2002: Stasjonsvogn 307 SW
  • 2003: 2,0 HDi med 136 hk. Introduksjon 307 CC coupé/cabriolet
  • 2005: Stor facelift på sommeren, nye motoralternativer
  • 2007: Peugeot 307 fases ut og erstattes av Peugeot 308.

Sommeren 2005 gjennomførte Peugeot en betydelig facelift på 307-modellen, som skiller seg utseendemessig med større og lengre frontlykter. Det ble også gjort endringer i motortilbudet.

Erfaringer med ulike testbiler avslører at ikke alt er rosenrødt. Det har vært visse svakheter med finishen, lyder fra bl.a. styring, hjuloppheng og interiør. Den opplevde kvalitetsfølelsen er ikke helt på topp, noe bl.a. billig plast må ta en del av skylda for.

I Svensk Bilprovnings statistikk over 2005-modeller som ble undersøkt i 2008, ble 4 % av Peugeot 307 og 6 % av 307 SW underkjent. Snittet for alle biler er 4 %.

Britiske What Car forteller at Peugeot 307 gjør det relativt svakt i JD Powers kvalitetsundersøkelse, og at eierne rapporterer feil med hjuloppheng og dårlig finish innvending.

Hos tyske Dekra får Peugeot 307 et resultat dårligere enn gjennomsnittet. For bilene med 50-100 000 km kjørelengde, går 62,5 % gjennom den tekniske undersøkelsen uten feil. Snittet for kompaktklassen er 78,7 %.

Har bilen gått 100-150 000 km er tallene 52,2 % uten feil og 66 % for klassen. 27,4 % av bilene har større feil, mot 18,6 % for klassen.

I følge Dekra er der hjuloppheng, fjærer, bremser og elektrisk anlegg er obligatoriske sjekkpunkter.

VURDERING

+ Bra plass - spesielt i SW, bra utstyrsnivå, behagelige seter, fin fjæringskomfort, livlige og sikre veiegenskaper, bra motorer, gode bremser, godt sikkerhetsnivå

- Dårlig oversikt forover, stram fjæring på små ujevnheter, enkelte kvalitets- og finishproblemer

SVAKHETER

Skader på plast i interiøret

Lyder fra styring og hjuloppheng

Tung clutch

Elektronikk-problemer

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

1,6l/110 hk: Sprek og kultivert bensinmotor. Forbruk 0,7-1,0 l/mil

1,6 HDi/109 hk: Kultivert diesel med lavt forbruk og tilstrekkelige ytelser. Forbruk 0,45-0,65 l/mil

2,0 HDi/136 hk: Sterkt diesel med god trekkraft, sprek, lavt forbruk. Forbruk 0,5-0,7 l/mil

VIKTIGSTE VERSJONER

Modell

Drivstoff

Hk

0-100, sek

Toppfart, km/t

Forbruk EU-mix, l/mil

1,6

B

110

10,6

190

0,74

1,6 SW

B

110

11,9

182

0,77

1,6 HDi

D

90

12,5

179

0,49

1,6 HDi SW

D

90

13,3

174

0,51

1,6 HDi

D

109

11,2

188

0,48

1,6 HDi SW

D

109

12,0

183

0,50

2,0 HDI

D

90

13,6

179

0,52

2,0 HDI SW

D

90

14,9

174

0,54

2,0 HDI

D

136

9,8

202

0,54

2,0 HDI SW

D

136

10,8

197

0,56

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!