Basert på statistikk fra Norges største markedsplass er det mulig å danne seg et bilde av hvilke bruktbiler vi klikker mest på.

FINNs statistikk fra fra årets tre første måneder viser at det særlig er tyske familiebiler som får oss til å klikke på nett. Av de 10 mest populære bilene er ni tyske.

Topp 15

Er du markedet for en mest mulig problemfri bruktbil, er det verdt å se nærmere på klikkvinnerne. Vi skal her ta for oss "Topp 15", fra FINNs statistikk. Flere av dem gjør det svært godt i kvalitetsrapportene fra typisk tyske Dekra og svenske Bilprovningen.

Dekra mener at kjørelengde er et riktigere mål for bilenes holdbarhet en alder. Her har vi typisk sett på feilstatistikken for kilometerstand 50 000 til 100 000 km og 100 000 til 150 000 km.

Mange bruktbiler er da fire-fem år gamle (gjennomsnittlig årlig kjørelengde i Norge er ifølge Statistisk sentralbyrå 13 000 km) og har falt betydelig i pris i forhold til prisen som ny.

Skal du kjøpe bruktbil kan det være greit å være klar over at bil er den varen vi krangler mest om, ifølge statistikk fra Forbrukertvistutvalget. Få derfor noen til å sjekke bilen dersom du ikke selv er fagmann, og skriv kontrakt.

Det er en fordel for begge parter. Det er ikke bare kjøper som kan havne i klisteret.

Så gode er klikkvinnerne

BMW 3-serie

4-5 år gamle versjoner av bilmodellen det søkes mest etter har holdbarheten i orden. Bare 5,7 prosent av de kontrollerte bilene med kjørelengde 50 000 til 100 000 km har betydelige feil, ifølge den siste kvalitetsrapporten fra tyske Dekra. Sjekk styringen hvis bilen har veldig brede dekk.

=

3-SERIE: Sjekk styringen hvis bilen har veldig brede dekk. FOTO: BMW

Mercedes E-klasse

Ifølge Dekras kontroll av fire-fem år gamle E-klasser med 100-150 000 km kjørelengde, går 72,8 prosent av bilene gjennom den tekniske undersøkelsen uten feil. 11,2 prosent av de kontrollerte E-klasse-ene har større feil eller mangler. Gjennomsnittet for bilklassen er 60,7 og 15,3 prosent. Det er hjulopphenget som har den største feilkvoten, med 14,7 prosent av bilene.

Med E-klasse fra 2002-2006 skal du være oppmerksom. Ved siden av mindre problemer og irritasjonsmomenter, særlig i forhold til elektronikk og ekstrautstyr, er det også større typefeil: Rust, feil på motorstyring og innsprøytning, slitasje i hjuloppheng, feil på elektrisk anlegg og kranglete automatkasser er det som nevnes hyppigst.

=

E-KLASSE: 11,2 prosent av de kontrollerte E-klasse-ene har større feil eller mangler. FOTO: Martin Jansen

BMW 5-serie

BMW 5-serie som ble produsert mellom 2003 og 2010 er en bruktbil som oppfyller de fleste forventningene du har til en BMW. Ifølge Dekra, holder BMW 5-serie av denne generasjonen seg godt. Ikke like bra som hovedkonkurrenten Audi A6, men biler med mellom 100 000 til 150 000 km går 75,1 prosent gjennom kontrollen uten feil, mens 9,6 prosent har større feil eller mangler.

Snittet for bilklassen ligger på 60,7 prosent og 15,3 prosent.

KNUT ARNE: BMW 5-serie Touring=

5-SERIE: 9,6 prosent av BMW 5-serie har større feil eller mangler. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

VW Golf

Femte generasjons VW Golf med 50 000 til 100 000 på kilometertelleren får gjennomsnittlig totalkarakter av tyske Dekra, med 80,2 prosent uten feil. Til sammenligning får etterfølgeren Golf VI med samme kjørelengde toppkarakteren med 88,8 prosent feilfrie biler.

VW Passat

VW Passat av forrige generasjon er blant de mest populære bruktbilene og bedre enn snittet i alle kategorier, ifølge Dekras nyeste rapport. I feilrapporten for 2010 ligger VW Passat modell 2001-2005 med kjørelengde 100-150 000 km omtrent på gjennomsnittet for bilklassen. 58 prosent av bilene går gjennom kontrollen uten feil, mens 15 prosent av Passat-modellene har betydelige mangler.

Lys, elektronikk og elektrisk anlegg er de vanligste feilkildene, med feil på 24 prosent av de kontrollerte bilene. Av Passat-ene med kjørelengde 50 000 til 100 000 km er 84,0 prosent feilfrie.

VW Passat 1,9 TDI 100 hk

HOLDER SEG: VW Passat av forrige generasjon er bedre enn snittet i alle kategoriene. FOTO: Terje Bjørnsen

Audi A4 2,0 Diesel 120HK=

BRA: Audi A4. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Audi A4

I 2012-rapporten til Dekra omtales Audi A4 uten graverende svakheter for kjørelengde 50 000 til 100 000, men det holder kun til snittkarakter.

Audi A4 kommer meget godt ut av 2009-undersøkelsen, med en førsteplass i mellomklassen for kjørelengde 100-150 000 km, og andreplass for kjørelengder mellom 0-100 000 km. Du skal være obs på den trinnløse Multitronic-girkassen som i noen tilfeller har tatt kvelden tidligere enn den burde. Biler som har gått langt bør også få en sjekk av hjuloppheng, og vær på vakt overfor manuelle girkasser med dårlig synkronisering.

Audi A6

Audi A6 er blant de beste i klassen ifølge Dekras 2012-rapport for biler som er gått 50 000 til 100 000.

A6-modellen fra 2005-2010 topper listen over bilene med minst feil og mangler i 2011-undersøkelsen. Ikke bare i egen klasse, men også totalt. Av de kontrollerte Audi A6 med 100-150 000 kilometer, går 82,4 prosent av bilene gjennom uten anmerkning, mens kun 5,2 prosent har større feil eller mangler. Snittet for klassen er 60,7 og 15,3 prosent. Imidlertid peker Dekra på Multitronic-girkassen (trinnløst automatgir) som en hyppig feilkilde. Tett partikkelfilter (diesel) og for stor slakk i hjulopphenget foran går også igjen. Det har også vært rapportert om feil på clutch og oljepumpe på 2,0 TDI, noe som er verdt å sjekke

Audi A6 1=

BLANT DE BESTE: A6-modellen fra 2005-2010 topper listen over bilene med minst feil og mangler i 2011-undersøkelsen. FOTO: HM Arkiv © Glesne, Knut Arne

Volvo V70

I Dekras 2012-rapport er 87,1 prosent av alle kontrollerte V70-er med kjørelengde 50 000 til 100 000 km er helt uten feil. Volvo V70/XC70 med 100-150 000 kilometer er omtrent som gjennomsnittet for andre store biler. 59,3 prosent av Volvo-modellene går gjennom kontrollen uten feil, mot 60,7 prosent for snittet i klassen.

16,5 prosent av Volvo V70/XC70 har betydelige feil og mangler, mot 16,1 prosent for gjennomsnitt i klassen. De største feilkildene er lys, elektrisk/elektronikk (25,7 prosent) og understell/styring (21,7 prosent)

V70: Med 50-000 - 100 000 km er mange av V70-ene helt uten feil. FOTO: HM Arkiv

Mercedes C-klasse

Siste generasjon C-klasse er en av de aller beste bilene ifølge Dekras statistikker. Nummer to i Dekras kåring av beste bil uansett klasse og kjørelengde (etter Audi A4). Bedre enn gjennomsnittet for bilklassen på alle underpunkter, toppkarakter totalt sett for kjørelengde 50 000 til 100 000 km.

Også toppkarakter for kjørelengde 100 000 til 150 000 km. (Anmerkning for bremseslitasje for biler med automat - trolig lite å legge vekt på i Norge pga lavere fart.)

DAS BESTE: Siste generasjon C-klasse er en av de aller beste bilene ifølge Dekras statistikker. FOTO: Daimler AG

VW Caravelle/Transporter

Om VW Caravelle/Multivan generasjon T5 sier Dekra følgende: T5 posisjonerer seg i midtfeltet i sin klasse. Med både lav, middels og høy kilometerstand har den oftere enn gjennomsnittlig feil/mangler for områdene karosseri og elektrisk anlegg/elektronikk/lys. Sørg særlig for å sjekke lysene, inkludert nummerskiltlysene.

Generelt ser det ut til at det gjennomsnittlig er flere feil ved biler i denne klassen enn for "vanlige" biler. Kan ha noe med bruk å gjøre: Biler brukt i arbeid har et hardere liv.

Toyota Land Cruiser

Dekra har ingen omtale av Land Cruiser, men ifølge det britiske bruktbilgarantiselskapet Warranty Direct (WD) er den ikke spesielt pålitelig. Det gjelder modeller fra 2003. Den er ikke en gang inne på selskapets liste over de 100 mest pålitelige bilene.

På WDs "pålitelighetsindeks" scorer Land Cruiser 190, mens gjennomsnittet er 100. Ifølge Warranty Directs terminologi betyr det at Land Cruiser er mindre pålitelig enn gjennomsnittet for store SUV-er. Ifølge det britiske selskapet er det særlig bremsene, aksling og fjæring, samt selve motoren man skal være oppmerksom på.

Toyota som sådan kommer imidlertid svært godt ut i WDs undersøkelse over de mest pålitelige motorene.

Linnerudkollen 07012010 Toyota Land Cruiser På snø=

SKUFFER: Toyota Land Cruiser regnes som lite pålitelig av Warranty Direct. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Audi A3

Audi A3 (2003-2012) gjør det bedre enn gjennomsnittet for alle tre kjørelengdene, 0-50 000, 50-100 000 og 100-150 000 kilometer.

At den holder seg godt er resultatet for biler med 100-150 000 kilometer et tegn på. Her er 68,1 prosent av de kontrollerte bilene uten feil, mot 52,7 prosent for snittet. 12,8 prosent har større feil, mot 19,3 for snittet i klassen.

Ifølge Dekra er det små feil og mangler som preger bildet: Ødelagte mansjetter for drivledd og følgeskader på disse, samt bremseskiver som er modne for bytte.

Når bilene har passert 100 000 kilometer blir en god servicehistorikk spesielt viktig. Særlig skal du sjekke at tannreimen er skiftet i følge intervallet i serviceheftet. Særlig skal du sjekke at tannreimen er skiftet i følge intervallet i serviceheftet.

På 2,0 TDI fra 2003 til mars 2008 (pumpedyse) anbefaler enkelte nettsteder at man sjekker oljepumpen eller om den er skiftet på biler med kilometerstand over 80 000.

Audi A3 1,8 TFSI 2012 ny mot gammel=

SMÅFEIL: Audi A3 er bedre enn gjennomsittet. FOTO: Petter Handeland

Ford Mondeo

85,1 prosent av de kontrollerte Mondeoene (50-100 000 km) er uten feil, ifølge Dekra. Den har færre feil enn gjennomsnittet for sin bilklasse i alle underkategorier. Gjelder fire-fem år gamle biler med kilometerstand 50 000 til 100 000 km.

Også forrige generasjon Mondeo (2001-2007) regnes som et bruktbart bruktbilkjøp. I Dekras bruktbilrapport ligger denne versjonen av Mondeo omtrent på gjennomsnittnivå med andre familiebiler. Av biler med 100-150 000 km går drøyt 60 prosent av bilene gjennom kontrollen uten anmerkninger. Det er noe svakere enn f.eks Toyota Avensis fra samme periode, som er en av de mest pålitelige bruktbilene.

På motorfronten er det ikke registrert problemer av større karakter, med unntak av rapporter om noen problemer på de første årsmodellene med diesel. Det skal først og fremst dreie seg om clutch og svinghjul, samt innsprøytning. Dermed blir ting som bilens historikk, servicehistorikk og generelle tilstand viktige å ta i betraktning. Sjekk for elektriske feil, feil på hjuloppheng, turbo/innsprøytning på tidlige dieselmotorer, clutch/svinghjul på tidlige dieselmotorer, samt rust i dørkanter.

Ford Mondeo=

SMÅ SJEKKES: Både dagens generasjon og forrige generasjon (bildet) av Ford Mondeo anses gode bruktbiler. FOTO: Terje Bjørnsen

=

SOLID: Bra bruktkjøp - Toyota Avensis. FOTO: HM Arkiv

VW Touran

VW Touran (2003-2010) har vært en bestselger i denne klassen gjennom mange år. Rette sidevegger og skarpe hjørner gjør den kanskje ikke vakker, men desto mer praktisk. Touran har plass til inntil sju - eller et lite flyttelass - og typisk VW-trygge kjøreegenskaper. Gode resultater i kvalitetsrangeringene fra Dekra og Bilprovningen.

Toyota Avensis

Avensis (2003-2008) er blant de tryggeste bruktbilkjøpene, ifølge Dekra. En bil som har svært få mangler selv når kjørelengden passerer 100 000 km. 74 prosent av bilene passerer kontrollen uten feil, mot gjennomsnittet for klassen på 62 prosent. Kun 6,6 prosent av Avensis-modellene med 100-150 000 km har alvorlige mangler, mot snittet på 15,4 prosent.

Du bør sjekke disse potensielle svakheten: Ulyd fra hjuloppheng/styring, vannpumpe, ujevn bremsevirkning og feil på clutch eller girkasse.

Les også:

Så bra er fem år gamle bestselgere

2013 - de beste sommerdekkene

Dette er det beste sommerdekk-merket

Nye regler: Snart forsvinner disse bilene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!