VURDERING

+ Svært god kvalitet og pålitelighet, lavt forbruk, bra motorer, presis girkasse, ryddig førermiljø

- Mangler rattjustering på de to første årsmodellene, noe uengasjerende veiegenskaper

På bruktmarkedet er det nå den 9. Corolla-generasjonen som fremstår som spesielt interessant. Den kom i 2002 og gikk til 2006, da Auris overtok hovedrollen som spydspiss i kompaktklassen - med et lite unntak for Corolla sedan.

Corolla holder det den lover, noe som spesielt gjelder den nesten sagnomsuste påliteligheten. Den kan også den siste Corolla-generasjonen stå inne for. I de bruktbilundersøkelsene vi har sjekket, er det en gjennomgående trend at denne Corolla-generasjonen er lite utsatt for modellrelaterte feil og mangler.Med så god pålitelighet som Corolla kan vise til, blir sannsynligvis uforutsette reparasjoner ikke den største utgiftsposten på husholdningsbudsjettet.

Hvis man tar en titt på bruktbilundersøkelsene til Dekra ligger Corolla generelt litt under snittet når det kommer til feil i alle kilometerintervaller. Det positive med disse feilene er imidlertid at de sjelden er alvorlige. Det er stort sett snakk om slitte bremser og lett-reparerbare feil på lysene.

I dag koster de billigste modellene rundt 35 000 kroner. Dette er tidlige modeller med 1,4-liter under panseret og høy kilometerstand. Prisene strekker seg til i overkant av 100 000 kroner for en sen modell med lav kilometerstand hos forandler.

SISTE VERSJON: Siste versjon av Toyota Corolla er et trygt valg.

SISTE VERSJON: Siste versjon av Toyota Corolla er et trygt valg. FOTO: Terje Bjørnsen

MODELL-HISTORIKK

2001: Ny Corollaversjon lanseres på høsten som 2002-modell: Kombi, sedan og stasjonsvogn, samt med mini-MPV Verso på programmet. Bensinmotorer på 1,4, 1,6 og 1,8 liter, diesel på 2,0 eller 2,2 liter

2004: Teknisk oppgradering, bl.a. bedre reguleringsmuligheter på førerplass, og 1,4-liters dieselmotor

2007: Toyota Corolla erstattes av Toyota Auris

På ADAC's veihjelpsoversikt ligger Toyota Corolla/Auris midt i feltet. Det er feil med batteri, turbosystem, automatgir og clutch som er hyppigste årsaker til et ufrivillig Corolla-stopp. I England melder What Car om at det er langt mellom de store feilene, men også her nevnes bremsene som et ankepunkt.

Mens tidligere Corolla-utgaver hadde ligget litt etter de beste modellene i klassen på bilmessige egenskaper, representerte Corolla nr. 9 et langt steg i riktig retning. Både design og egenskaper bidro i større grad til å tilfredstille folk som liker å kjøre bil. Inntil faceliften i 2004 var sitteposisjonen en kilde til kritikk.

Denne Corollaversjonen ligger på et godt nivå sammenlignet hva konkurrentene kunne tilby i samme tidsrom. Fjæringskomforten er følsom, og hele bilen faktisk føles finslipt og moderne. Interiøret holder god, europeisk standard, både i design og materialkvalitet. Dette lukter litt Lexus, og instrumentbelysningen er også hentet nettopp fra Toyotas eget prestisjemerke.

På motorsiden fungerer både 1,4- og 1,6-liters bensinmotor helt fint, og spesielt den lille 1,4-liters dieselmotoren går pent, om ikke fryktelig fort.

SVAKHETER

Slitasje på bremserskiver

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

1,4/97 hk: Sprek og kultivert basismotor. Forbruk 0,6-0,85 l/mil

1,6/110 hk: Gode ytelser, fin gange. Bedre trekkraft enn 1,4. Forbruk 0,7-0,9 l/mil

1,4 D4-D/90 hk: Meget sparsom dieselmotor, relativt pen gange, middels ytelser. Forbruk 0,45-0,6 l/mil

Du finner tester av bilene fra den gang de var nye i boksen til venstre.

VIKTIGSTE VERSJONER

Modell

Drivstoff

Hk

0-100, sek

Toppfart, km/t

Forbruk EU-mix, l/mil

1,4

B

97

12

185

0,67

1,6

B

110

10,2

190

0,70

1,8 T-Sport

B

192

8,4

225

0,84

1,4 D4-D

D

90

14,5

180

0,48

2,0 D4-D

D

90

12,6

180

0,57

2,0 D4-D

D

116

10,6

185

0,57

=

SJEKK: Corolla bør sjekkes for slitasje på bremseskiver. FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!