Test: Hyundai i20 1,2 2009

Prisbomben fra Korea

Hyundai i20 er en flunkende ny bil til bruktbilpris.

Sist oppdatert

At koreanerne er i vinden, har vi visst om lenge, og med nye Hyundai i20 forsterkes inntrykket ytterligere. Hyundai-importøren har ambisiøse mål for bilen, men det er en tøff klasse bilen skal få bryne seg i.

Veletablerte konkurrenter som Volkswagen Polo, Toyota Yaris, Ford Fiesta, Renault Clio og Opel Corsa står klare til å gi den kamp om kundene.

Kjøreegenskaper: 5

De fleste småbiler kjører presist og godt, og det samme gjelder i20. Den oppleves selv på speilblankt føre som både trygg og forutsigbar, og det er merkbart at balansen i bilen er god. Bilen er ganske stivt satt opp, så den kjennes litt småsporty ut, og styringen er overraskende presis.

Siden bilen kun veier 975 kilo er det heller ikke voldsomt med vekt som skal stoppes når man bremser. ESP-systemet slår inn litt sent ved akutt behov, men jobber da mykt og godt. Faktisk er det nesten ikke så man kjenner annet enn at man får hjelp til å holde bilen på rett kjøl, noe som er både behagelig og betryggende.

Få nyttige tips om hvordan man lukeparkerer her.

KJØRER TRYGT: Hyundai i20 kjører forutsigbart og er veldig kontrollerbar. Selv på guffent vinterføre.
KJØRER TRYGT: Hyundai i20 kjører forutsigbart og er veldig kontrollerbar. Selv på guffent vinterføre.

Motor: 5

Tekniske data: Hyundai i20 1,2

  • Lengde, mm: 3940
  • Bredde, mm: 1710
  • Høyde, mm: 1490
  • Motor: R4, 1248 ccm
  • Effekt, hk: 78 v/ 6000 o/min
  • Dreiemoment: 118 v/4000 o/min
  • Forbruk, l/mil EU-mix: 0,52
  • CO2-utslipp, km: 124
  • Pris, fra: 159 950 kroner
  • Garantitid, år: 5

Vårt testeksemplar er utstyrt med en 1,2-liters firesylindret sugemotor på 78 hester og 118 Nm. På papiret høres ikke dette direkte voldsomt ut, men siden bilen veier under tonnet, setter motoren greit med fart på lille i20. Kraftkurven er mer lineær enn vi er vant med på små sugemotorer, det vil si at man har fullt dreiemoment tilgjengelig ved 4000 omdreininger, som igjen betyr at man slipper å bruke girspaken like flittig som man skulle tro.

I typiske motorveihastigheter skulle man ved jevne mellomrom gjerne hatt et sjettegir disponibelt, men stort sett klarer den presise femtrinnkassen seg godt i samspill med motoren.

Se alle våre biltester her.

Ytelser: 4

Med en 0-100-tid på 12,9 sekunder er i20 selvfølgelig ingen racerbil, men til hverdags fungerer det utmerket. Noe tungpustet i bratte oppoverbakker blir den, spesielt med flere passasjerer i bilen, men likevel vil jeg påstå at bilen føles langt sprekere enn forventet. Det bekreftes av våre målinger, der bilen eksempelvis er noe kjappere enn en tilsvarende motorisert Honda Jazz - en bil med 12 hester mer enn i20. Og hvis du tilfeldigvis skulle være på Autobahn og få lyst til å klemme til, stopper det på 170 km/t.

Eksteriør: 4

SPREKE LINJER: Hyundai i20 er snerten, men vil nok neppe skille seg veldig ut i trafikken på sikt.
SPREKE LINJER: Hyundai i20 er snerten, men vil nok neppe skille seg veldig ut i trafikken på sikt.

Utseendemessig er ikke i20 like spesiell som eksempelvis Ford Fiesta, men likevel ser nykommeren både fresh og snerten ut. Bilen har visse likhetstrekk med både Opel Corsa og Renault Clio, og det er jo ingen negativ ting. På den annen side vil nok neppe i20 skille seg voldsomt ut i trafikkbildet når det ruller en del flere på veien. Det gjenstår å se.

Unngå bøter av onkel politi. Les saken her.

Interiør: 4

Hyundai i20 er enkel og oversiktlig innvendig, med ryddige linjer og et bra kvalitetsinntrykk. Prislappen tatt i betraktning er dashbord og midtkonsoll langt fra så spartansk som vi fryktet, men like forseggjort som de dyreste i klassen er interiøret ikke.

Bakseteplassen er forbausende god, og selv med en voksen person i forsetet, kan man finne seg til rette bak. Bagasjerommet er med sine 295 liter større enn hva flesteparten av konkurrentene kan vise til, det er både dypt og har gode innlastingsluken er bred.

Komfort: 4

Sittekomfort har ikke vært koreanske bilers største trumfkort i kampen om storvokste europeere. Hyundai har i i20 fokusert på dette problemet, og laget seter som både byr på god ergonomi ved hjelp av justeringsmuligheter og solid sidestøtte. Setene er litt harde, men sittekomforten er likevel veldig god og kanskje bedre enn i tyskerne Fiesta, Polo og Corsa.

RYDDIG OG GREIT: Selv om materielkvaliteten kunne vært bedre.
RYDDIG OG GREIT: Selv om materielkvaliteten kunne vært bedre.

Vi lot oss ikke sjenere av støy fra verken vind eller vei. Den lille motoren er stillegående på lave turtall, men kan selvfølgelig gi deg et hint om at den er der dersom du trekker den opp mot rødmerkingen.

Sikkerhet: 4

Det finnes i skrivende stund ingen EuroNCAP-test av Hyundai i20, men Hyundai forventer selv fem stjerner i kollisjonstesten, og noe annet ville være en skuffelse. Både ESP, seks kollisjonsputer, aktive nakkestøtter, ABS-bremser og Isofix-løsning for barneseter er standard.

Krasjtestene blir enda tøffere og skal gjøre bilen din tryggere. Les saken her.

Pris/utstyr: 6

Dette er Hyundai i20s sterkeste kort! Fra årsskiftet av har alle Hyundai fått fem års garanti, noe som selvfølgelig også gjelder i20. 159 950 kroner, som bilen starter på, er derfor nærmest et røverkjøp, spesielt med tanke på at bilen også er bra utstyrt.

Det eneste vi umiddelbart savner, er fjernstyrt sentrallås, for bilen må nemlig låses opp og igjen med nøkkel, det er det en stund siden vi opplevde med en ny bil! Ingen av konkurrentene matcher denne prisen sett i forhold til tilsvarende grad av utstyr og motoreffekt, og ei heller den nye garantien.

NY VÅR: Hyundai er på farten. i30 overrasket oss, og i20 følger i samme spor.
NY VÅR: Hyundai er på farten. i30 overrasket oss, og i20 følger i samme spor.

Denne saken ble første gang publisert 22/01 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også