Test: Nissan Micra 1,2 Tekna

Miljøvennlig Nissan Micra

Micra er blant de aller gjerrigste småbilene med bensinmotor.

BRUKER LITE: Med et forbruk på 0,52 l/mil i vår testrunde, er Micra blant de gjerrigste bensinbilene vi har kjørt.
BRUKER LITE: Med et forbruk på 0,52 l/mil i vår testrunde, er Micra blant de gjerrigste bensinbilene vi har kjørt. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Nissan Micra har i alle år vært en bil man kan regne med i småbilsegmentet. Ikke på den måten at den har vært fantastisk bra, men den har alltid vært der og gjort en grei figur.

Salgstallene har aldri vært blant de beste, og mest sannsynlig vil nok ikke denne generasjonen bli noen storselger heller.

Kjøreegenskaper: 4

Micra kjører akkurat slik vi forventer. Den er lettkjørt, trygg og forutsigbar. I bytrafikken, der den er ment for å brukes, er den letthåndterlig og fin.

På lengre strekninger med raske svinger føler den seg imidlertid ikke helt hjemme. Fjæringen er en smule for mykt satt opp når det kommer til aktiv svingkjøring, og derfor blir det mer ubehagelig enn morsomt om man velger å presse bilen.

Motor: 4

Under panseret sitter det en 1,2-liter på 80 hester. Det er en tresylindret sak uten noen form for overladning, og dermed har man heller ikke noe særlig dreiemoment å skryte av.

I hastigheter opp mot 80 km/t virker imidlertid motoren pigg, og den har en jevn og fin kraftutvikling.

Takket være at motoren kun har tre sylindre, høres den forholdsvis godt sammenlignet med en firer. Motoren har en spesiell lyd med sin knurring. Redaksjonen er splittet i synet på lyden. Noen syntes den er mest irriterende, mens andre mener den er småtøff.

Femtrinnskassen motoren er koblet til har utvekslinger som passer norske forhold, og er ellers helt grei å forholde seg til.

Det vil si at den ikke er blant de mest presise girkassen i verden, men du trenger heller ikke å rote lenge for å finne neste gir.

IKKE SPENNENDE: Micra er ikke sportslig på noen måte. Den er imidlertid letthåndterlig i byen.
IKKE SPENNENDE: Micra er ikke sportslig på noen måte. Den er imidlertid letthåndterlig i byen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 3

Tekniske data, Nisasn Micra 1,2 Tekna

MOTOR, CM3: 1192

EFFEKT, HK VED O/MIN: 80/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 110/4000

EGENVEKT, KG: 1025

TILHENGERVEKT, KG: -

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 378/167/152

BAGASJEROM, LITER: 265

STANDARD DEKKDIMENSJON: 175/60R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,5

CO2-UTSLIPP, G/KM: 115

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 13,7

TOPPFART, KM/T: 170

PRIS FRA, KR: 160 400

PRIS TESTBIL, KR: 199 300

Det er ikke ofte vi klarer å kjøre 0-100 fortere enn det oppgitte fabrikkstallet. Micra skal klare dette på 13,7 sekunder, men snittet av våre to målinger viste 13,3 sekunder.

De fire tidelene utgjør likevel ingen stor forskjell - Nissan Micra er på ingen måte rask.

Raskeste måling fra 60-100 gikk på 10 blank, og 80-120 km/t gikk på 11,7 sekunder. Det er på nivå med biler som Smart ForTwo, Peugeot 207 99G og Kia Venga.

I lavere hastigheter, føles den derimot forholdsvis kvikk. I bytrafikken, der bilen faktisk hører hjemme, vil du ikke være noen sinke.

Komfort: 3

Micra gjør stort sett en god figur på komfortsiden. Den takler de store ujevnhetene på en gjennomsnittlig god måte for en bil i denne klassen.

Den har likevel ikke den samme retningsstabiliteten og opplevde tyngden som noen av konkurrentene, for eksempel Ford Fiesta og Volkswagen Polo.

Den sliter også litt med skarpe ujevnheter som trikkeskinner og asfaltskjøter. Det er ikke noen spesielt god egenskap for en bil som hovedsaklig er ment for bybruk.

Eksteriør: 3

LITT BILLIG: Interiøret har ikke samme materialkvalitet som de europeiske konkurrentene.
LITT BILLIG: Interiøret har ikke samme materialkvalitet som de europeiske konkurrentene. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ord som skoeske og såpestykke har gått igjen i beskrivelsen av designen på Micra.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 13,3

60-100 KM/T, 3. GIR: 10,0

60-100 KM/T, 4. GIR: 13,7

60-100 KM/T, 5. GIR: 19,7

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,7

80-120 KM/T, 5. GIR: 16,1

STØY TOMGANG, dBA: 41,4

STØY 50 KM/T, dBA: 62,0

STØY 80 KM/T, dBA: 66,5

STØY 100 KM/T, dBA: 70,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,52

Den vekker imidlertid ikke like mye oppmerksom som den gjorde da forrige generasjon kom på markedet, og ligger langt bak broren Juke i originalitet.

Interiør: 4

Plassmessig er Micra gjennomsnittlig god. Baksetet er absolutt brukbart for voksne, men på lengre turer blir det nok en smule ukomfortabelt.

Førerplassen byr imidlertid på god ergonomi og en akseptabel sittestilling. Som i mange andre småbiler er det imidlertid vanskelig å få det perfekte forholdet mellom benplass og avstand til rattet.

Bagasjerommet er, med sine 265 liter, litt mindre enn i biler som Citroën C3, Audi A1 og Alfa Romeo MiTo.

Sikkerhet: 3

Nissan Micra fikk kun fire av fem mulige stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest.

GREI PLASS: Baksetet duger også for voksne på kortere turer.
GREI PLASS: Baksetet duger også for voksne på kortere turer. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Grunnen var hovedsakelig at knær og underliv fikk betegnelsen «marginal» samt at den fikk samme karakteristikk for nakkeslengskader og beskyttelse av overkropp ved kollisjon med stolpe.

Til sammenligning har både Volkswagen Polo, Suzuki Swift og Hyundai i20 fått full pott i krasjtesten.

Pris/utstyr: 4

Billigste Micra, med utstyrsnivået Visia, koster fra 169.300 kroner. Da får du en helt greit utstyrt bil, men den mangler noen detaljer som nedfellbart baksete og automatisk klimaanlegg.

Vår testbil hadde det høyeste utstyrsnivået som kalles Tekna, og det inkluderer ting som parkeringssensor og navigasjon. Prisen ender da på 199.300 kroner - noe som ikke er spesielt rimelig.

En Skoda Fabia med 1,2-liters turbomotor på 86 hester starter på 178.000 kroner. Da får du i tillegg en god del mer dreiemoment å rutte med. For under 200.000 får du også en bil som vi ga terningkast seks i fjor.

Tar du en nærmere titt på Ford Fiesta, har den en startpris på 166.300 kroner. Da får du imidlertid kun 60 hester under panseret. Den billigste sammenlignbare bensinmotoren har 82 hester, og utstyrsnivået Titanium. Den koster deg fra 203.100 kroner. Det skal imidlertid sies at Titanium er Fords høyeste utstyrsnivå, og at man som regel får det man trenger i en slik pakke.

Miljø: 5

Micra har et oppgitt forbruk på 0,5 l/mil ved blandet kjøring. Det var et tall som viste seg å ikke være langt unna sannheten.

I vår faste forbruksrunde, klarte den seg med 0,52 liter på mila. Det er rimelig imponerende for en bensinmotor på denne størrelsen, og akkurat det samme forbruket som vi fikk da vi testet Toyota Auris Hybrid og Audi A3 1,2 TFSI.

285 LITER: Bagasjerommet er litt mindre enn i de viktigste konkurrentene.
285 LITER: Bagasjerommet er litt mindre enn i de viktigste konkurrentene. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Mye av svaret ligger nok i at den har akkurat nok krefter til at man må jage turtall hele tiden - slik vi måtte da vi testet Volkswagen Polo med 70-hesters bensinmotor.

Konklusjon: 3

Micra er en gjennomført helt grei bil. Og der ligger også mye av problemet - at de andre bilene i klassen har blitt mye bedre.

For fem eller ti år siden ville dette vært en glimrende småbil, men nå må den se seg frakjørt av de mer moderne konkurrentene fra Skoda, Volkswagen og Ford.

Når den heller ikke har en pris som gir den noen stor fordel overfor konkurrentene, blir den litt for dårlig til å hevde seg i dette segmentet.

Les også:

Dette gjør bilholdet billigere

Billigst er ikke alltid best

Her er de beste sjuseterne

Denne saken ble første gang publisert 29/05 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også