Vi har tatt utgangspunkt i bruktbiler som har gode resultater i bruktbilstatistikken fra tyske Dekra. Firmaet utarbeider bruktbilstatistikk på grunnlag av 15 millioner kjøretøykontroller i Tyskland.

Modellene i vårt utvalg kan vise til gode resultater hos Dekra. Vi har funnet frem til biler med som det finnes et relativt bra utvalg av i bruktmarkedet. Det er også biler som har gjort det godt i våre nybil- og sammenligningstester. da de var nye. Pristaket er satt til 130 000 kroner og kjørelengden ligger fra ca. 40-200 000 kilometer.

I kompaktklassen får du biler med relativt moderat kjørelengde og av nyere årsmodell. Tør du å velge et merke som ligger utenfor komfortsonen til de mest trygghetssøkende bruktbilkjøperne, kan du spare titusenlapper.

Eldst og med høyest kjørelengde blir det om du skal ha en større bil. Her ville vi vært relativt kresne i valg av bil, og heller gått noe opp i pris om det skal til for å skaffe seg en bedre bil.

Kompakte familiebiler

VW Golf

År: 2004-2008

Pris: 85-120 000

Km: 70-150 000

Vurdering: VW Golf er en av de vanligste og beste bruktbilene i denne prisklassen. Robust mekanikk og fine egenskaper. Flest bensinbiler, men også noe diesel. Meget god resultat i Dekras undersøkelse. 71,4 prosent av bilene er uten feil.

Bare 10,6 prosent av bilene har større feil, mot 19,3 % for klassen. Det er relativt få feil på hjuloppheng, motor og karosseri. Bremseslitasje og feilmeldinger i diagnosesystemet er de vanligste feilpunktene.

=

VW Golf. Foto: Volkswagen

Audi A3

År: 2004-2005

Pris: 90-130 000

Km: 90-170 000

Vurdering: Audi A3 gir litt bedre kvalitetsfølelse enn andre kompaktbiler. I denne prisklassen er biler med bensinmotor vanlig. I Dekras kvalitetsundersøkelse gjør bilen en meget god figur. 68,1 prosent av bilene er uten feil.

Siden A3 er en teknisk tvilling av Golf V er bilene ganske like i Dekra-kontrollen. 12,8 prosent av bilene har større feil og flest finner du innen elektrisk anlegg og elektronikk. Bremser, hjuloppheng og styring skal være meget solid.

=

Audi A3. Foto: Audi

Ford Focus

År: 2005-2008

Pris: 70-120 000

Km: 60-180 000

Vurdering: Det er et godt utvalg av 2. generasjon Ford Focus. Bilen har de beste veiegenskapene i kompaktklassen og i tillegg til kombi finnes også stasjonsvogn i dette prisområdet. Dekra gir Focus godt skussmål: 67,8 prosent av bilene er uten feil.

Kun 10,5 prosent av bilene som kommer til kontroll har større feil. I følge Dekra er dette relativt enkle ting å ordne opp i. Det er først og fremst lys og mindre feil med det elektriske som krever oppfølging.

Ford Focus in front of the recently inaugurated Millau suspension bridge in South of France.=

Ford Focus. Foto: Ford

Toyota Corolla

År: 2002-2007

Pris: 70-130 000

Km: 50-200 000

Vurdering: Det er mange brukte Toyota Corolla på markedet, både kombi og stasjonsvogn med bensin og diesel. Komfort- og kjøremessig er ikke bilen like sofistikert som de beste europeiske, men er en god bruksbil. Dekraundersøkelsen viser at 67,8 prosent av bilene er uten feil.

I Tyskland er bremseslitasje vanligere enn i Norge, og her har Corolla en svakhet i forhold til tyske modeller. I Norge er nok ikke dette like utbredt, men også hos oss er det greit å sjekke at skivene holder mål. Rent bortsett fra dette regnes Corolla som en problemfri bil, der kun 11 prosent har større anmerkninger i kontrollen.

=

Toyota Corolla. Foto: Toyota

Større familiebil

VW Touran

År: 2003-2006

Pris: 90-130 000

Km: 110-220 000

Vurdering: En rommelig 5- eller 7-seter som finnes i stort utvalg. VW Touran er en av flerbruksbilene med best veiegenskaper og sitteposisjon. Dieselmotor er vanligst og de rimelige bilene har gått relativt langt. Hos Dekra gjør bilen grei figur, 63,3 prosent av bilene er uten feil.

14,4 prosent av bilene med 100-150 000 km har større feil eller mangler, mot 18,7 prosent for klassen. VW Touran blir relativt sett bedre enn konkurrentene jo lenger den har gått, noe som tyder på at bilen er seiglivet. Feil på lys og motorelektronikk eller avgassverdier på biler med diesel er vanligste mangler i Dekra-kontrollen.

=

VW Touran. Foto: Volkswagen

Peugeot 407

År: 2004-2007

Pris: 80-130 000

Km: 80-200 000

Vurdering: 407 er en relativt rommelig familiestasjonsvogn fra Peugeot med god kjørekomfort og nøysomme dieselmotorer. Du får den til hyggelige priser med kjørelengde på ca. 100-150 000 km. I Dekras tekniske undersøkelse går 62,9 prosent gjennom kontrollen uten anmerkninger.

15,7 prosent av bilene har større mangler, mot 17 prosent for snittet i klassen. I likhet med VW Touran blir 407 relativt sett bedre i forhold til konkurrentene med økende kilometerstand. Det vanligste feilområdet er i hjulopphenget det stag og bærearmer skal sjekkes.

=

Peugeot 407. Foto: Peugeot

Opel Astra stasjonsvogn

År: 2005-2008

Pris: 70-130 000

Km: 60-160 000

Vurdering: Egentlig hører Opel Astra hjemme i kompaktklassen, men stasjonsvognen har plass som en ekte familiebil og er i tillegg rimelig. Ikke den mest sofistikerte kjøremaskinen, men en pålitelig bruksbil. 65,6 % går gjennom Dekra-kontrollen uten feil.

12,9 prosent av Astra-modellene har større feil og i følge Dekra er kvaliteten på bilene fra facelift i 2007 merkbart bedre enn eldre utgaver.

Opel Astra stasjonsvogn 2005 langtest ams 1107=

Opel Astra. Foto: HM Arkiv

Renault Scenic

År: 2004-2007

Pris: 70-120 000

Km: 60-150 000

Vurdering: Komfortabel og praktisk er nøkkelord for flerbruksbilen fra Renault. Ikke like anerkjent i Norge som VW Touran, men derfor desto mer prisgunstig som brukt og med akseptable resultater hos Dekra: 55,9 prosent går gjennom kontrollen uten feil.

18,3 prosent av bilene har større feil og det er i første rekke hjulopphenget foran som skal sjekkes. Rundt ¼-del av bilene har feil med hjuloppheng, mot 18,7 prosent for klassen. Styrestag, armer og ledd bør sjekkes for mangler før man handler.

=

Renault Grand Scienic. Foto: Hm Arkiv

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!