SUV er en populær biltype i Norge. Vårt klima og våre kjøreforhold passer biltypen som hånd i hanske.

Firehjulsdrift gir deg ekstra trygghet. Ikke nødvendigvis med tanke på kjøreegenskaper, men når det gjelder fremkommelighet.

Når du skal opp den vanskelige bakken, eller starte i et glatt kryss, er det deilig å slippe å lure på om du kommer i gang.

Dessuten liker mange den høye sittestillingen i SUV-modellene. Du setter deg inn i stedet for ned. Dermed er du et hode høyere i trafikken enn i en vanlig personbil.

SUV-ens fordeler er ikke bare til glede for de som bor i områder med snø og lang vinter, eller vanskelig vei til hytta.

Også i byer der snøen legger seg lett, har SUV-en en fordel om du skal forsere brøytekanter eller issvuller på vei inn og ut av parkeringsplassen. Her er de ekstra centimeterne med bakkeklaring gode å ha.

Du mister litt når det gjelder kjøredynamikk på å velge SUV kontra en vanlig personbil.

Med våre fartsgrenser og kjørestil er det noe mange kan avse. Litt verre er det med et bagasjerom som gjerne blir kortere og høyere enn i en vanlig stasjonsvogn.

Det største hinderet for mange har likevel vært en høy pris. På slutten av 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet, kom det etter hvert et bra utvalg av såkalte kompakt-SUV-er.

Nå begynner kompakt-SUV-ene fra 2000-tallet å spre seg på relativt behagelige prisområder.

Bruktbil 2010 Vi Menn Bil 6 2010=

4X4: Snø er blant årsakene til at folk vil ha firehjulstrekkere. FOTO: Terje Bjørnsen

Priser fra under 100 000, men...

Vi har sett nærmere på fem SUV-modeller som alle hadde sin storhetstid fra begynnelsen av til midt på 2000-tallet.

Det er biler med ulike egenskaper, men med en ting felles: Du finner dem fra under 100 000 kroner.

Da skal du riktignok trå varsom på din ferd mot en ny bruktbil. For med høy kjørelengde og potensielt stort reparasjonsbehov, kan det være vel anvendte penger å velge en modell med lavere kjørelengde, men noe større prislapp.

I vår gjennomgang av markedet ser vi at det ofte ikke skiller så mange titusenlappene på nettopp det området.

Vi har brukt ulike, uavhengige bruktbilkilder for å finne ut hva som er eventuelle typefeil på disse bilene.

Altså om det er svakheter som er typisk for biltypen og som man skal være spesielt oppmerksom på når man jakter på sin nye brukt-SUV.

Det er vel og bra, men når bilene blir mer enn seks-syv år gamle og kjørelengden passerer 100 000 kilometer, blir bilenes individuelle tilstand en vel så viktig faktor.

Altså hvordan den har vært brukt, tatt vare på, fulgt opp med service, reparasjoner og tiltak mot rust.

Toyota RAV 4 2003=

EKSEMPLARISK: Toyota RAV4 fra 2000-2005 er et sikkert valg, skal vi tro uavhengige bruktbilkilder. FOTO: Terje Bjørnsen

Terje Bjørnsen

Toyota RAV4: Favoritt-SUV-en

Toyota RAV4 er blant de mest populære kompakt-SUV-ene på markedet. Spesielt konkurransedyktig var 2. generasjon, som var i produksjon mellom 2000 og 2005.

En bunnsolid Toyota

Selv om det har vært litt støy rundt Toyota og tilbakekallinger de siste par årene, er Toyota RAV4 fra 2000-2005 en bil som sørger for at merket holder sitt flotte omdømme ute blant folk.

I feilstatistikken fra tyske Dekra, er RAV4 en av de eldste bilene i 2012-undersøkelsen. Likevel gjør den det langt bedre enn snittet av SUV-modeller.

Mest imponerende er resultatene for biler med mellom 100-150 000 kilometer på telleren.

Og dem er det mange av på det norske bruktmarkedet. Her starter prisene rundt 110 000 kroner, med et bredt utvalg mellom 140-180 000 kroner.

Som en ekstra bonus har denne versjonen av RAV4 permanent firehjulsdrift. Det gjør den hakket mer kjøreglad enn mange konkurrenter.

Nissan X-Trail=

UT PÅ TUR: Kjører du mye på dårlig vei, er det der Nissan X-Trail har sine beste egenskaper. FOTO: HM Arkiv

Honda CR-V 2003=

GOD PLASS: Honda CR-V er en brukt SUV med relativt god innvendig plass. © Terje Bjørnsen

Terje Bjørnsen

Et fornuftig valg

Da den andre utgaven av Honda CR-V kom i 2002, var den blant de aller beste kompakt-SUV’ene på markedet.

Honda har plass

Det beste alternativet til en brukt Toyota RAV4, kommer fra en annen japanske produsent.

Honda CR-V fra 2002-2006 er først og fremst et merkbart nummer større enn RAV4. I tillegg følger CR-V godt opp når det gjelder feil og mangler. Det er en av de eldre SUV-modellen med minst trøbbel.

Selv om du kan få Honda CR-V fra ca. 90 000 kroner, reduserer du kjapt kilometerstanden fra 200 000 til under 150 000 ved å legge på 40-50 000 kroner. Det kan fort være en lønnsom investering.

Er du på jakt etter en SUV med automatgir, er Honda CR-V ganske vanlig med det i kombinasjon med en harmonisk bensinmotor.

Sammenligning av fire SUV i mai 2003=

BRA KJØP: Honda CR-V er en av de eldre SUV-modellen med minst trøbbel. FOTO: Terje Bjørnsen

Lettkjørt Subaru, tøff Nissan

Hvis du synes en klassisk SUV-modell blir stor og tungkjørt, kombinerer Subaru Forester de beste SUV-egenskapene med lettkjørthet som en kompaktbil.

Modellen som var på markedet fra 2003-2007, burde tiltale lommeboka i de eldre eksemplarene og med god kvalitet i de nyeste årsmodellene.

Prisene starter på rundt 100 000 kroner, og det er bra utvalg mellom 130-160 000 kroner. Forester fikk en store facelift i 2006, noe som gjør de nyeste bilene litt dyrere, men også mer attraktive.

I den andre enden av SUV-skalaen, finner du Nissan X-Trail fra 2001-2007.

X-Trail er en stor, traust bil med egenskaper som går mer i retning av de klassiske terrengbilene. Er du på jakt etter noe røft og tøft, kan dette være bilen.

Den har imidlertid ikke noe strålende kvalitetsrykte fra ulike bruktbilundersøkelser, så ekstra årvåkenhet er på sin plass om du ser på en eldre modell.

Prisene for Nissan X-Trail starter rundt 90 000 kroner, mens du i området 130-170 000 kroner finner ferskere vare.

Subaru Forester 2006

SUBARU FORESTER: I 2006 fikk denne modellen en viktig facelift. FOTO: HM Arkiv

Personbilaktig fra Mitsubishi

Den første utgaven av Mitsubishi Outlander fra 2003-2006 lever en litt glemt tilværelse i skyggen av den svært populære etterfølgeren.

Da vi testet Outlander som ny, utmerket den seg med mer personbilaktige egenskaper enn mange konkurrenter.

Våre bruktbilkilder spikrer noe i synet på hvor bra Outlander er som bruktbil, men med norske forhold tatt med i betraktningen, burde den være et ganske sikkert kjøp.

Igjen finnes det biler fra ca. 90 000 kroner med høy kilometerstand. I prisområdet 130-170 000 kroner har du et utvalg tilsynelatende solide biler.

Mitsubishi Outlander bruktbil=

SNERTEN: Den første Mitsubishi Outlander er morsom å kjøre, og finnes med et par sterke bensinmotorer. FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!