Vi har trålet markedet for attraktive bruktbiler i kompaktklassen, på jakt etter gode, pålitelige og morsomme alternativer.

Som utgangspunkt har vi sett på biler med mellom 10 000 og 100 000 kilometer kjørelengde. For å finne frem til aktuelle modeller har vi brukt feilstatistikken til den tyske kontrollorganisasjonen Dekra, og sett hvilke modeller som i snitt har færrest feil på kjørelengde 0-50 000 og 50-100 000 kilometer. Med årlig kontroll av over 15 millioner kjøretøy er det statistiske grunnlaget meget godt.

I tillegg har vi selvfølgelig også tatt hensyn til at bilene har gjort en god figur i våre tester opp gjennom årene. Bilene må også ha konkurransedyktige priser og være tilgjengelig i et godt utvalg på det norske markedet.

Uproblematisk miljøbil

Toyota Prius er ikke den mest spennende og dynamiske bilen du kan drømme opp, men om fornuft og økonomi er viktig, kan det knapt bli bedre. Det har så langt ikke vært meldt om problemer med batteripakke og hybriddrift. Med seks års garanti på batteripakken er du i grønn sone om du velger den nyeste Prius-modellen, som også er den mest attraktive versjonen å kjøre.

Drivlinjen med trinnløst automatgir, bensinmotor med Atkinsonsyklus og elektrisk hjelpemotor gir en svært behagelig og lettkjørt opplevelse. Ved langkjøring har vi testet forbruket til rundt 0,5 l/mil, men det er i by- og nærkjøring Prius fungerer best. Også der skal du slite for å bruke mer enn halvliteren.

Selv om den tekniske kvaliteten på siste Prius-generasjon virker svært høy, er det ikke til å komme unna at du får en lang rekke biler i kompaktklassen med høyere opplevd kvalitet. Du mister noe plass grunnet batteripakken og karosseriformen gir begrenset sikt bakover.

Modell: Toyota Prius (6)

Uten feil: 92,9 %

Årsmodell: 2009-2012

Prisområde: 170-300 000

Pluss: Lavt forbruk, svært lettkjørt

Minus: Ikke av de rommeligste, dårlig sikt bakover

Sjekk: Bremseskiver, drivverk

13072009 prius toyota bilmix 45=

MEGET SOLID: Toyota Prius. FOTO: Petter Handeland

Nok en problemfri Toyota

Toyota Auris er først og fremst en praktisk og pålitelig bil. Den har en halvhøy utforming og en førerposisjon som minner litt om en MPV, noe som gjør den oversiktlig og lett å komme inn og ut av. Plassforholdene er også blant de bedre i kompaktklassen. Det fører også til en noe høy sittestilling, og da spørs det om du er mest komfortabel med å sitte høyt og rett, eller lavt og sportslig.

Om du kan velge en litt dyrere variant, vil vi anbefale facelift-modellen som kom i 2010. Det ble på alle måter en bedre og litt finere bil. Kuro S-versjonen har mer sportslige attributter og tilfører Auris en sårt tiltrengt dose kjøreglede. På motorfronten fungerer 1,4 D-4D med 90 hk helt fint, mens 1,6 og 1,8-liters bensin gir en sprekere kjørefølelse. Hybridmodellen med drivverk fra Prius kom i 2010, en attraktiv bruktbil som også koster deretter.

Modell: Toyota Auris (6)

Uten feil: 91,0 %

Årsmodell: 2007-2012

Prisområde: 130-240 000

Pluss: Lavt forbruk, god plass

Minus: Litt høy sittestilling

Sjekk: Bremseskiver, oljelekkasje motor/girkasse, støtdempere

=

MEGET SOLID: Toyota Auris: FOTO: Terje Bjørnsen

Kongen er død, leve kongen

Nye VW Golf er på gaten i Norge. Med attraktive priser som knapt er høyere enn den utgående modellen, kan man anta at det vil bli et visst press på bruktbilprisen.

Selv om den nye VW Golf helt sikkert er en bedre bil, er VW Golf VI fortsatt blant de beste bilene i kompaktklassen. 6. generasjon har den rette Golf-miksen av kvikke veiegenskaper, høy komfort og en kvalitetsfølelse som banker på i premiumklassen.

I tillegg har VW Golf hatt mange fine motorer; vi nevner spesielt 1,4 TFSI med 122 hk bensinmotor, 1,6 TDI med 105 hk diesel og 1,2 TFSI med 105 hk bensin. Og ja, alle tre blir enda litt bedre i kombinasjon med DSG automatgir.

Modell: VW Golf VI (6)

Uten feil: 89,3

Årsmodell: 2009-2012

Prisområde: 150-320 000

Pluss: God sikkerhet, meget harmonisk kjøreopplevelse, stort utvalg av motorer

Minus: Noe dekkstøy på grov asfalt

Sjekk: Festepunkter for armer og stag i hjuloppheng, bremseskiver

=

LETT Å LIKE: VW Golf. FOTO: Terje Bjørnsen

Sportslig spesial

Det er ikke mye som er normalt med forrige generasjon Honda Civic. Den ble avløst på vårparten i 2012 og en kombinasjon av gøyale egenskaper, attraktive priser og en hyggelig feilstatistikk gjør Civic til en spennende outsider.

Enten liker du det særegne utvendige og innvendige designet, eller så finner du deg en annen bil. Uansett er Civic relativt rommelig og med en smart foldeløsning på baksetene. Kjørefølelsen er sportslig, særlig om du velger de rette motorene. Med 1,4-liters bensin blir det veldig tantete, men om du går for 1,8-liter bensin eller den flotte 2,2-liter dieselvarianten, stemmer ytelsene svært bra.

Modell: Honda Civic (5)

Uten feil: 86,4 %

Årsmodell: 2006-2011

Prisområde: 120-230 000

Pluss: Sportslige kjøreegenskaper, smarte plassløsninger

Minus: Svak med 1,4-liters bensinmotor, mye veistøy

Sjekk: Bremseskiver, heldekkende glass i fronten

=

ANNERLEDES: Honda Civic. FOTO: Terje Bjørnsen

Praktisk kombinasjon

I høst kom den nye Audi A3 på markedet som 3-dørs versjon, men det er ikke før den 5-dørs Sportback versjonen kommer i mars 2013 at salget tar av for alvor. Den praktiske halvstasjonsvognen dominerer også på bruktmarkedet, med opp mot 90 % av utvalget.

Audi A3 bygger på samme plattform som VW Golf VI. Den har vært en av de mest solide i VW-systemet siden 2003. Dermed er A3 en bil med høy teknisk kvalitet og svært god innvendig finish. I følge Dekra tåler også A3 høy kilometerstand godt.

En facelift i april 2008 moderniserte bilen mer enn utseendet skulle tyde på. I tillegg er bilen mer attraktiv med de nyeste motorene; bensinturbo på 105, 125 eller 160 hk, eller common rail diesel på 105, 140 og 170 hk. Av de eldre versjonene gir 1,9 TDI med 105 hk en god kombinasjon av egenskaper.

Modell: Audi A3 (5)

Uten feil: 86,1 %

Årsmodell: 2004-2012

Prisområde: 115-330 000

Pluss: Moderne motorer fra 2009, praktisk Sportback, høy interiørkvalitet

Minus: Noe dekkstøy, motorstøy på 2,0 TDI før 2009

Sjekk: Drivakselmansjetter, bremseskiver

=

GODT KJØP: Audi A3. FOTO: Terje Bjørnsen

Presang til entusiastene

Plass, nei. Kjøreglede, ja. Slik kan man kort oppsummere forrige versjon av BMW 1-serie. Bakhjulsdreven og proppfull av BMW-DNA sørget den for å holde entusiasthjertene varme. Om plass til fire voksne eller mye bagasje er tingen, skal du heller se på andre biler. Den nye 1-serie kom som 5-dørs høsten 2011, 3-dørs høsten 2012 og har sørget for et hyggelig prisnivå på nyere brukte 1-serie.

BMW har som vanlig vært flinke med modellutvikling, uten at det nødvendigvis blir en stor facelift av det. Særlig gjelder det på motorfronten, så det lønner seg å sette seg godt inn i modellhistorikken. For eksempel på vår bruktbilguide for 1-serie.

Faceliften i mars 2007 er imidlertid viktig: Da fikk 1-serie en rekke detaljforbedringer, designendringer, samt en hel bataljon nye motorer. Av motorversjonene er det 118d og i nyere modeller 116d som er vanligst, mens en 116i (1,6- eller 2,0-liter med 122 hk) er et godt tips om du vil ha mest mulig kjøreglede for pengene.

Modell: BMW 1-serie (5)

Uten feil: 85,5 %

Årsmodell: 2005-2011

Prisområde: 130-300 000

Pluss: Sportslig kjørefølelse, fint førermiljø

Minus: Lite bakseteplass

Sjekk: Slanger og ledninger til servostyring, slakk i styrestag

=

MORSOM: BMW 1-serie. FOTO: Terje Bjørnsen

Ole Brumm-bilen

Ja takk, begge deler. Det er mantraet både for Ole Brumm og andre generasjon Ford Focus. Her får du nemlig en bil som kombinerer det praktiske med nydelige veiegenskaper. Rent utseendemessig og på interiørdesign er ikke Ford Focus så spennende, men når selv den rommelige stasjonsvognen henger med de beste på svingete veier, kan du tilgi bilen et traust oppsyn.

Stasjonsvogn og 5-dørs kombi dominerer utvalget av bruktbiler, det samme gjør 1,6-liters dieselmotor. Særlig 109 hk-versjonen kombinerer gode ytelser og lavt forbruk på en forbilledlig måte. På bensinfronten er det 1,6-liter som gjelder, og gir grei effekt til en rimelig pris. I Dekras undersøkelse gjør Ford Focus det litt over gjennomsnittlig bra, der særlig biler med lang kilometerstand utmerker seg.

Modell: Ford Focus (5)

Uten feil: 84,5 %

Årsmodell: 2005-2010

Prisområde: 100-240 000

Pluss: Meget gode veiegenskaper, fin 1,6-liters diesel

Minus: Middels fjæringskomfort, noe støy

Sjekk: Støtdempere, slitasje på lager i bakhjulsoppheng, bremseskiver

New Focus ECOnetic. (UK) (12/01/2009)=

BEGGE DELER: Både morsom og fornuftig. FOTO: Ford

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!