Test: Honda Jazz 1,2 Trend 2009-modell

Kjøreglad plassvinner

Den store småbilen Jazz kan forvandles fra femseter til énseter.

Sist oppdatert

Honda Jazz har vært på markedet i flere år, uten å gjøre noe særlig stort nummer ut av seg her til lands. Sannheten er at Jazz faktisk er en undervurdert modell som flere garantert ville blitt mer interessert i dersom de kjente til bilens geniale interiør-løsninger. Nå er den tilbake i ny drakt, og alt det praktiske er ivaretatt.

Kjøreegenskaper: 5

Honda blir av mange betegnet som Japans svar på BMW, siden bilene er direkte og ofte sporty å kjøre. Jazz er selvfølgelig ingen Bayern-konkurrent, men blant de klart mest kjøreglade i sin klasse. Styringen er presis og hjulopphenget stivt, og balansen i bilen virker god. Veigrepet er godt, men bilen virket litt svømmende i motorveihastigheter, noe vi tror skyldtes dekkvalget på vår testbil.

Les også:

Motor: 3

Honda er kjent for sine turtallsvillige motorer, som gjerne må presses til å prestere. Slik er også den lille firesylindrede 1,2-literen på 90 hester i Jazz. Det maksimale dreiemomentet på 114 Nm er ikke tilgjengelig for fullt før ved 4900 omdreininger, det betyr at man må trekke bilen ordentlig ut på turtall for å få bra med kraft. Det er moro de gangene man skal kjøre fort eller aktivt, men ikke like moro når man skal akselerere ut på motorveien eller foreta en normal forbikjøring. Dessuten viser våre målinger at Hyundai i20, som har 12 hester mindre enn Jazz, er raskere under mellomakselerasjoner. Girkassen er tight og presis, og man får en sporty totalfølelse av drivlinjen selv om motoren ikke helt leverer varene i normale turtallsområder.

Ytelser: 4

Foto: Andreas Handeland

Med fullt turtall høres det ut som om det går som bare det, men i praksis er ikke Jazz spesielt sterk. Motoren er som sagt fattig på dreiemoment i normale turtallsleier, og som regel må girspaken brukes aktivt hvis alle de 90 hestene skal slippes løs. 0-100 på 12,6 sekunder og en toppfart på 177 km/t er på det jevne i forhold til konkurrentene. En litt lavere giret kasse hadde nok hjulpet litt hvis målet hadde vært en jevnere kraftkurve.

Eksteriør: 5

Honda Jazz skiller seg litt ut i mengden, det liker vi. Den nye modellen har fått et oppfrisket utseende som både ser aggressivt og dynamisk ut. Det er ikke voldsomt med lekre detaljer på den nye modellen heller, men den har fått de visuelle elementene som skal til for noen nye år i markedet - et klart løft fra forgjengeren. For 11 225 kroner i tillegg kan man få med en stylingpakke, som gir et enda friskere utseende. Den inneholder blant annet 15-tommers felger, grill og dørhåndtak i krom, takspoiler og sølvfarget B-stolpe.

I Japan heter Honda Jazz noe helt annet. Les om de flaueste bilnavnene her.

Tekniske data: Honda Jazz 1,2 Trend

  • Lengde, mm: 3900
  • Bredde, mm: 1695
  • Høyde, mm: 1525
  • Motor: R4, 1198 ccm
  • Effekt, hk: 90 v/ 6000 o/min
  • Dreiemoment: 114 v/4900 o/min
  • Forbruk, l/mil EU-mix: 0,53
  • CO2-utslipp, km: 125
  • Pris, fra: 200 400 kroner
  • Garantitid, år: 3
  • www.honda.no

Interiør: 6

Det er på praktiske interiørløsninger Honda Jazz på mange måter gjør seg unik i sin klasse. Japaneren har nemlig ikke voldsomme ytre mål, men likevel er det forbausende mye man kan få plass til hvis man tar i bruk de geniale seteløsningene. Bilen kan nemlig med enkle grep forvandles fra en femseter til en énseter. Baksetene kan felles helt ned på nivå med bagasjeromsgulvet og frigjøre masse plass, noe som øker bagasjeromsvolumet fra 337 til 883 liter. Selvfølgelig kan også en 60/40-deling av baksetene foretas. Dessuten kan dørene åpnes helt opp i 80-graders vinkel hvis dette skulle være nødvendig. Baksetene er også mulig å felles opp, slik at større ting også kan fraktes på gulvet bak føreren. Honda selv kaller løsningen "magic seats", og det er nesten sant hvis du vet å utnytte den riktig.

Komfort: 4

Sittekomforten er omtrent som man forventer; setene er godt polstret og gir fin støtte, men vi savner muligheten for å justere rattet enda mer i retning av føreren. Bakseteplassen er meget god, men setene bak byr ikke på den samme komforten som foran. Vi noterte oss litt vindsus i typiske motorveihastigheter, samt at dekkene produserte unødvendig mye rullestøy, spesielt på dårlig vei.

Volvo C30 er en feminin svenske, les hvorfor her.

Sikkerhet: 4

Forrige generasjon Jazz ble kjørt i krasjtest hos EuroNCAP i 2004, med gode resultater den gangen (fire av fem stjerner). Sikkerhetsnivået, og ikke minst kjøpernes krav, er skrudd opp noen hakk siden da, men den nye modellen er ikke testet. Derimot har bilen bra med sikkerhetsutstyr som standard, blant annet VSA (Hondas ESP-system), ABS-bremser, aktiv nakkeslengbeskyttelse, automatiske beltestrammere, samt godt med kollisjonsputer og -gardiner.

Pris/utstyr: 4

Honda Jazz er ingen billig bil, selv med den minste motoren på 1,2-liter. 200 400 kroner er over 40 000 mer enn de fleste konkurrentene starter på, men likevel er det ikke helt sammenligningsbart. For det første har Hondaen mer krefter i motoren, riktignok på høye turtall, men dog. For det andre tilbyr bilen egenskaper som en liten MPV eller flerbruksbil, noe som er ganske unikt. På en måte kan man si at Jazz har sitt eget lille segment, så sammenligningen med andre merker på pris/utstyr blir urettferdig. Faktisk er Jazz også overraskende godt utstyrt som basismodell, og det er lite ekstra utstyr du får når du hopper opp til en dyrere utgave. Alt i alt føler vi at Jazz gir bra med bil for pengene, dessuten er kvalitetsfølelsen i Honda Jazz bedre enn i mange andre "småbiler"

Denne saken ble første gang publisert 26/01 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også