Det har vært solgt kompakt-SUV-er i bøtter og spann de siste årene. Vi har sett nærmere på hva de nyeste brukt-SUV-ene på markedet byr på.

Nordmenn er som kjent SUV-gærne. Det er blitt en av de mest solgte biltypene her i landet, med opp mot 25 % av nybilmarkedet.

Det er en stor fordel for oss som ikke har råd til å marsjere inn til bilforhandleren og kvittere ut en splitter ny SUV-modell. Vi har tidligere sett nærmere på de litt eldre SUV-modellene, som du finner bruktbilguider av på. Denne gangen skrur vi siktet inn på nyere SUV-modeller, enten av siste eller nest siste generasjon.

Det er blant annet fordi flere av de populære SUV-modellene nå skiftes ut. Erfaringsmessig blir det gjerne godt med nyere biler i markedet, samtidig som prisene på de aller nyeste bruktbilene settes under et visst press.

Vi har funnet frem til seks modeller som både har gjort det bra i våre nybiltester de siste årene, og i tillegg kan vise til bra omdømme hos de bruktbilkildene vi bruker. De har en god spredning i egenskaper og karaktertrekk, så er du på jakt etter en brukt kompakt-SUV av nyere generasjon, er det en god sjanse til å finne din favoritt blant disse.

Vurdering Kuga

+ Sportslige veiegenskaper, dieselmotor med bra fraspark, lettkjørt og oversiktlig, få feil som brukt

- Lite bagasjeplass, middels bakseteplass, relativt dyr som brukt

Bare 1,6 prosent har større feil - Ford Kuga 2008-2012

Ford Kuga gjorde sin entré på Genève-utstillingen i mars 2008. Bilen baserer seg på teknikk fra tilsvarende årgang av Ford Focus, noe som borger for gode egenskaper.

Ford Kuga har så langt et godt rykte på seg hos våre utenlandske bruktbilkilder. Det dreier seg stort sett om mindre problemer, men engelske What Car advarer om tette partikkelfiltre på diesel fra ca. 100 000 kilometer.

Hos det tyske kontrollorganet Dekra er det ikke mye galt å melde om på de Kuga som har gått gjennom den tekniske kontrollen. Foreløpig dreier statistikken seg om biler med 0-50 000 kilometer, og da er erfaringsmessig feilene små og få.

Uansett skal man ikke kimse av at Ford Kuga faktisk er SUV-modellen med minst feil og mangler i Dekras 2012-undersøkelse. Hele 96,3 % av bilene går gjennom kontrollen uten anmerkninger. Bare 1,6 % har større feil. Snittet ligger på 87,3 og 4,1 %.

Og når du hører at feiljusterte hovedlys er den hyppigste feilårsaken, blir du ikke direkte skremt fra å lete etter en brukt Ford Kuga.

Da vi sjekket bruktbilmarkedet for Ford Kuga i oktober 2012, var det et godt utvalg med drøyt 200 biler til salgs. Det er dieselmotor med 136-140 hk som dominerer, med noen få 163 hk-versjoner. Snaut 25 % av bilene har automatgir.

De fleste Kuga har moderat kjørelengde, med hovedvekten av bilene mellom ca. 30-70 000 km. Den godt utstyrte Titanium-versjonen er den vanligste på markedet.

Utvalget av biler sprer seg relativt jevnt utover årgangene. 2008-2009 gir et godt utvalg, med priser som starter på ca. 250 000 kroner for biler med under 100 000 kilometer. De dyreste utgavene koster opp til ca. 330 000 kroner. For rundt 300 000 får du mye Kuga for pengene.

29012009 Ford Kuga Langtest=

Ford Kuga 2008-2012. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Vurdering CR-V

+ Sikre veiegenskaper, god kjørekomfort, bra plass i baksete og bagasjerom, kraftig dieselmotor, smidig bensinmotor, få feil som bruktbil

- Automatgir får ikke det beste ut av bensinmotoren, noe vei/hjulstøy, sent ute med diesel/automat, enkel plastkvalitet i deler av interiøret

En pålitelig bil - Honda CR-V 2007-2012

Den tredje generasjonen av Honda CR-V ble lansert som 2007-modell mot slutten av 2006 og ble erstattet av fjerde generasjon CR-V senhøsten 2012. Dermed er tiden inne til å gå på jakt etter denne CR-V-versjonen som bruktbil. Utvalget er godt, og prisene i et attraktivt leie. At CR-V også er en pålitelig bil, gjør heller ikke noe.

Dieselbiler er vanligst, men ca. 35 % har bensinmotor. Omtrent like stor andel av bilene er utstyrt med automatgir, og da dominerer bensin med ca. 75 %.

Om det er en bensinmodell du vil ha, er 2007-2008-modeller vanligst. De koster fra ca. 230 000 til 310 000 kroner. Mellom 2009-2011 varierer prisen fra ca. 300-400 000,-.

Også på dieselfronten er det en klar overvekt av 2007-2008-modeller blant bruktbilene. Biler med kjørelengde mellom 100-150 000 kilometer starter fra ca. 200 000 og opp til 280 000 kroner. Skal du ha bil med under 100 000 på kilometertelleren, går prisområdet fra ca. 240 til 340 000 kroner.

Denne utgaven av Honda CR-V følger opp en god tradisjon med høy teknisk kvalitet. I den tekniske kontrollen hos tyske Dekra, gjør Honda CR-V en utmerket figur. Denne modellserien er den 3. beste SUV-en i 2012-undersøkelsen.

Dekra har statistikk på biler med 0-50 000 og 50-100 000 km kjørelengde. Der går henholdsvis 91,3 og 85,6 % av CR-V gjennom uten anmerkninger. Antallet biler med større feil er 2,3 og 4,1 %, i begge tilfelle under halvparten av snittet for SUV-klassen. Det er noen få gjengangere; slitasje på bremseskiver med økende kilometerstand og slakk i stag/armer i hjulopphenget.

Brukt Honda CR-V=

Honda CR-V 2007-2012. FOTO: HM Arkiv

Vurdering Outlander

+ God innvendig plass, mulighet for syvseter, god komfort for biltypen, relativt harmoniske motoralternativ, fem år/100 000 km garanti

- Ingen lengdejustering av rattet, relativt kostbar som brukt

Best på plass - Mitsubishi Outlander 2007-2012

Da Mitsubishi Outlander kom på markedet i januar 2007, var den en av få SUV-modeller til oppnåelig pris med mulighet for syv seter. De to bakerste setene passer til barn, eller på kortere strekninger. Om du ikke bruker dem, eller har bilen som ren femseter, belønnes du med et lengre og større bagasjerom enn typiske kompakt-SUV-er.

Over 90 % av bruktbilene har dieselmotor og enda flere er utstyrt med firehjulsdrift. Dermed er markedet for bensinbiler ganske oversiktlig: Med bensin og forhjulsdrift snakker vi om årgang 2010-2011 med priser fra ca. 260-300 000 kroner. Bensin og firehjulsdrift er årsmodell 2008-2009 fra ca. 270-315 000 kroner.

For diesel er utvalget best av årsmodell 2007-2008. Prisene starter på rundt 240 000 kroner og ender rundt 340 000,-. Det er i hovedsak biler med kjørelengde under 100 000 kilometer på markedet.

For 2009-2010-modellene starter ballet på snaut 300 000 raske og flater ut ved ca. 400 000 kroner. De nyeste årsmodellene havner fort på 400 000-tallet.

Her skal du trå litt forsiktig, siden den nye Outlander som ble lansert nå i høst til dels er betydelig rimeligere enn den utgående modellen. Sannsynligvis kan du prute godt på nye, dyrere bruktbiler av den utgående modellen.

I Dekras 2012-undersøkelse, kommer Outlander spesielt gunstig ut for biler med 50-100 000 kilometer kjørelengde. 84,3 % av Outlander-modellene går gjennom den tekniske kontrollen uten anmerkninger, mot et snitt for SUV-er på 74,9 %. 4,7 % har større feil, mot 8,6 % for snittet. Dermed er Outlander en av de beste i sin klasse. Det er relativt ubetydelige gjengangerfeil som går igjen i Dekras tekniske kontroll: Feil på lys, for høye avgassverdier og bremseslitasje. Ikke noe å bli veldig skremt av.

Dagali 09122009 Mitsubishi Outlander på snø=

Mitsubishi Outlander 2007-2012. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Vurdering Forester

+ Sterk og harmonisk dieselmotor, tilstrekkelig innvendig plass, høy bakkeklaring, permanent firehjulsdrift

- Manuell girkasse ikke av de mest smidige, ikke automat med dieselmotor

Kanskje det beste firehjulstrekket - Subaru Forester 2009-2012

Da den nye Subaru Forester kom på markedet i mai 2008, var det en helt annen bil enn forgjengerne. Den nye modellen var på alle måter en større bil: Lengre akselavstand, lengre, bredere og høyere karosseri. Dermed ble også den innvendige plassen større. Både i baksete og bagasjerom ble Subaru Forester et fullverdig medlem av familiebilklassen. Nesten enda viktigere var det som skjedde på motorfronten: Subaru Forester fikk den nyutviklede to-liters boxerdieselen under panseret.

Selv om Forester har vært mest populær som dieselversjon (ca. 75 % av bruktbilene har det), finnes det også et brukbart utvalg av bensinmodeller.

Årsaken er at bare bensinmotoren kan leveres med automatgir, noe en del kunder setter stor pris på. Årsmodell 2009 er den vanligste for denne utgaven av Subaru Forester. Da finner du flest biler med opptil 100 000 kilometer på telleren. Det er ikke mange Forester som har rukket å komme mye over det foreløpig. Prisområdet fordeler seg mellom 260-335 000 kroner, med et godt utvalg biler rundt 300 000 kroner. Vil du ha en nyere Forester, ligger 2010-modellen på ca. 300-360 000 kroner.

Det er en relativt enkel jobb å manøvrere seg gjennom utstyrsversjonene av Forester: Classic-versjonen har de viktigste utstyrselementene, mens Premium stiller med stort soltak, navigasjon og elektrisk justerbare skinnseter.

Foreløpig er det lite våre bruktbilkilder har å melde om mangler på denne generasjonen Subaru Forester. Uten mange typefeil, blir det viktig å sjekke historikken: Servicer skal være fulgt og at eventuelle skader eller reparasjoner er dokument utført på fagmessig måte. På biler som fortsatt er under garanti er det viktig at slikt er gjort i følge garantivilkårene.

Mange bruker Subaru Forester som trekkvogn. Og har din utvalgte Forester hengerfeste, kan det være greit å sjekke hva den har trukket. Dieselversjonen kan dra inntil 2000 kilo med brems, og det er forskjell på å ha trukket tunge lass støtt og stadig mot en lett utleiehenger fire-fem ganger.

Subaru Forester 2009-2012. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Vurdering RAV4

+ God teknisk kvalitet, nøysomme og kraftige dieselmotorer, lavt verditap

- Middels komfort, ikke den rommeligste folke-SUV'en, merkbar understyring på glatt føre

Over 80 prosent uten anmerkninger - Toyota RAV4 2006-2012

Tredje generasjon Toyota RAV4 kom på markedet våren 2006. Bilen var større og mer komfortabel enn forgjengeren, men denne utgaven av RAV4 møtte langt sterkere konkurranse om kundene enn tidligere. Toyota RAV4 var ikke lenger ledende på egenskaper, blant annet holdt plassforhold, komfort og veiegenskaper på vinterføre kun til midt på treet-plasseringer i sammenligningstester fra da bilen var ny.

På andre områder holder imidlertid bilen en svært god standard. Det virker som om den høye tekniske kvaliteten vi forventer oss av Toyota er på plass i denne utgaven av RAV4. Hos det tyske kontrollorganet Dekra viser 2012-rapporten at brukte Toyota RAV4 blant de SUV-modellene med aller minst feil, blant annet sammen med BMW X3.

På biler med kjørelengde på 50-100 000 km, går 83,2 % gjennom den tekniske kontrollen uten anmerkninger, mot et snitt på 74,9 % for andre SUV'er.

Kun 4,5 % av bilene har betydelig feil, mot 7,5 % for klassen. Dekra peker på at enkelte biler har slitasje eller lekkasje på støtdemperne eller feil på fjærer. Slark i fester i hjuloppheng er også nevnt som et sjekkpunkt.

Ser du etter en Toyota RAV4 med kilometerstand opp til 50 000, har Dekra enda bedre nyheter. Her er hele 90,4 % av bilene uten feil, mot 87,3 % for klassen. Kun 2,4 % av bilene har større feil, mot 4,1 % i snitt.

Det er et svært bredt utvalg av denne generasjonen Toyota RAV4 som brukt her i Norge. 2006-2007 er hyppigste årsmodeller med snaut 60 % av utvalget, mens 2008-2009 årgangene står for drøyt 30 %.

Fortsatt har du et stort utvalg av de to tidligste årsmodellene (60 %) som ikke har rundet 100 000 kilometer enda. For 2006-07 med mellom 50-100 000 kilometer, ligger prisnivået på mellom 200 000 til 290 000 kroner.

Det er dieselmotor som gjelder på Toyota RAV4, bare et fåtall av bruktbilene har bensinmotor under panseret. Ser vi på nyere biler fra 2008-2009, er det klart størst utvalget mellom 50-100 000 kilometer. Også her er varianten med 136 hk diesel vanligst. Prisene varierer fra ca. 250-330 000 kroner.

Selv med kilometerstand på godt over 150 000, gjør du ikke noe prismessig kupp på en nyere Toyota RAV4. De rimeligste starter på 160-170 000 kroner.

Bruktbil 2010 Vi Menn Bil 6 2010=

Toyota RAV4 2006-2012. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Vurdering Tiguan

+ God totalkomfort, sikre veiegenskaper, kultivert dieselmotor, fin DSG girkasse, lite feil som bruktbil

- Relativt dyr som brukt, ikke av de raskeste (140 hk), middels plassforhold

Vi tar også med Norges mest solgte SUV, selv om den ikke er kommet i ny utgave.

Bestselgeren - VW Tiguan 2008-2012

VW var relativt trege med å følge opp interessen for kompakte-SUV-modeller og lanserte sin VW Tiguan som 2008-modell høsten 2007.

Teknisk sett finner mye av VW Golf og Passat i Tiguan, og det borger for gode egenskaper. VW Tiguan er harmonisk og behagelig, samt en smule mer polert enn mange samtidige SUV-modeller. På motorfronten var Tiguan den aller første VW-modellen som fikk de nye common rail-dieselmotorene. Dermed styrer du unna den eldre og mer støyende to-literen med pumpedyseteknikk.

Tiguan har vært en stor salgssuksess for VW og på den bakgrunnen er det et godt tegn at det stort sett er stille om problemer på denne modellen. Hos britiske kilder melder man i første rekke om små feil med det elektriske håndbrekket som ikke vil løse ut, problemer med at bakdørene ikke vil gå i løs og at en bryterfeil gjør at aircondition ikke skifter godt nok mellom kaldt og varmt.

Hos det tyske kontrollorganet Dekra gjør VW Tiguan en svært god figur i intervallene 0-50 000 og 50-100 000 kilometer kjørelengde. For biler med under 50 000 kilometer går 93,5 % av modellene gjennom den tekniske kontrollen uten feil. Bare 1,5 % har større feil. Snittet for SUV-ene er 87,3 og 4,1 %.

VW Tiguan kjemper med de beste også når bilene har gått 50-100 000 kilometer. Her er 88,2 % av Tiguan uten feil, og 3,2 % har mer graverende mangler. Betydelig bedre enn gjennomsnittet på 74,9 og 8,6 %.

Det er kun diesel som gjelder på det norske bruktmarkedet og det er litt flere biler med automat enn med manuelt gir. 140 hk versjonen dominerer, men det finnes en og annen med 170 hk.

Ser du på eldre Tiguan fra 2008, starter prisene på rundt 240 000 kroner. Biler med under 70 000 kilometer begynner i underkant av 300 000 kroner. 2009-modell er den vanligste årgangen på bruktmarkedet nå, og koster fra ca. 260 000 kroner. Biler med kilometerstand under 70 000 finnes i godt antall og ligger fra ca. 300-370 000 kroner.

2010-utgaven drar i gang fra rundt 280 000 kroner og det er naturlig nok flest biler med kilometerstand under 70 000. Disse begynner på ca. 310 000 kroner og prisbildet flater ut rundt 400 000 kroner. Blant 2011-2012-modeller finnes det noen forhjulsdrevne 2,0 TDI med 110 hk fra rundt 300 000 kroner. Vil du ha 4Motion, starter de på ca. 380 000,-.

Dagali 09122009 VW Tiguan på snø=

VW Tiguan 2008-2012. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!