Vurdering

Pluss

God totalkomfort, sikre veiegenskaper, kultivert dieselmotor, fin DSG girkasse, lite feil som bruktbil

Minus

Relativt dyr som brukt, ikke av de raskeste (140 hk), middels plassforhold

Kort sagt:

+ God totalkomfort, sikre veiegenskaper, kultivert dieselmotor, fin DSG girkasse, lite feil som bruktbil


- Relativt dyr som brukt, ikke av de raskeste (140 hk), middels plassforhold

VW var relativt trege med å følge opp interessen for kompakte-SUV-modeller. Toyota og Honda hadde fått lov til å holde på i en ti års tid, før VW lanserte sin Tiguan som 2008-modell på høsten 2007.

Men når VW først kom med sin kompakt-SUV, kom de godt. Da vi testet den første VW Tiguan mot alle de viktigste konkurrentene høsten 2007, stakk den like godt av med seieren.

Teknisk sett finner mye av VW Golf og Passat i Tiguan, og det borger for gode egenskaper. En VW-eier vil fort kjenne seg igjen i alt fra seter, instrumenter og til kjørefølelsen. Det betyr at VW Tiguan er harmonisk og behagelig, samt en smule mer polert enn mange samtidige SUV-modeller.

På veien imponerer den med god fjæringskomfort og relativt lavt støynivå. Den er ikke spesielt sportslig, men understyrer godmodig om du presser på i svingene.

VW Tiguan er ikke blant de aller største bilene i klassen for kompakte SUV-er. Innvendig holder den likevel mål for fire voksne på drøyt 180 cm, mens et litt kort bagasjerom gjør at lasten må stables mer i høyden.

På motorfronten var Tiguan den aller første VW-modellen som fikk de nye common rail-dieselmotorene. Dermed finner du ingen Tiguan med den eldre og mer støyende to-literen med pumpedyseteknikk.

Brukt VW Tiguan=

BRA KJØP: Kvalitetsrapportene på VW Tiguan tyder på at bilen er et trygt bruktbilkjøp - selv om det selvsagt ikke finnes garantier for noe slikt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Sjekkpunkter

  • Brudd i fjærer
  • Automat/DSG sjalter mykt og riktig
  • Klimaanlegg
  • Lys
  • Håndbrekk
  • Lukking/låsing av dører
  • Service/eierhistorikk

Anbefalte motorversjoner

2,0/140 hk: Common rail dieselmotor med fin gange og jevn kraftutvikling. Forbruk: 0,6-0,9 l/mil

Modellhistorikk

2007: Lanseres som 2008-modell på bilutstillingen i Frankfurt i september. Først med 2,0/140 hk diesel og 1,4 TSI/150 hk bensin.

2008: 2,0 TSI bensinturbo med 170 og 200 hk, 2,0/170 hk diesel.

2010: I juni tekniske endringer, blant annet DSG automatgir. 1,4 TSI/122 hk og 2,0 TDI/110 hk med forhjulsdrift.

2011: I juli en mindre facelift; endringer i utvendig og innvendig design, samt forbedret utstyr. 2,0 TSI med 180 og 211 hk, 1,4 TSI med 160 hk.

2012: 2,0 TDI med 177 hk erstatter 170 hk i oktober.

Flest med 4x4

Det er i hovedsak 2,0 TDI med 140 hk som dominerer i det norske markedet og da i kombinasjon med 4WD-systemet 4Motion. Det betyr at Tiguan trekker på forhjulene under normal kjøring, men sender kraft til bakhjulene ved hjelp av en Haldex-kobling om elektronikken registrerer hjulspinn. Det fungerer som grei fremkommelighetshjelp.

Utenfor Norges grenser har VW Tiguan også vært levert med bensinmotorer, men inntil nylig har ikke disse bilene vært importert til Norge og er derfor sjeldne. Det finnes et lite antall forhjulsdrevne versjoner med dieselmotor.

VW Tiguan fikk en facelift for modellår 2011 med endringer både på eksteriør og interiør. En av de viktigste forbedringene var imidlertid på den tekniske siden, da det tradisjonelle automatgiret Tiptronic ble erstattet av den mer moderne og effektive DSG dobbeltclutch girkassen.

88,4 prosent uten feil

Tiguan har vært en stor salgssuksess for VW og på den bakgrunnen er det grunn til å tro at dette er et godt bruktbilkjøp. Det et godt tegn at det stort sett er stille om problemer på denne modellen. Hos britiske kilder melder man i første rekke om små feil med det elektriske håndbrekket som ikke vil løse ut, problemer med at bakdørene ikke vil gå i løs og at en bryterfeil gjør at aircondition ikke skifter godt nok mellom kaldt og varmt.

Dessuten nevner man defekt svinghjul på biler med DSG girkasse som en svært sporadisk feilkilde.

Hos det tyske kontrollorganet Dekra gjør VW Tiguan en svært god figur i 2014-utgaven av deres bruktbilrapport:

For biler med under 50-100 000 kilometer går 88,4 prosent av modellene gjennom den tekniske kontrollen uten feil. Bare 5,5 prosent har større feil. Snittet for SUV-ene er 82,2 og 8,9 prosent.

I intervallet 100-150 000 km er 87,9 % av Tiguan-modellene uten feil, mot 82,2 % for klassen. 3,9 % har større feil, mot 8,9 % for SUV-klassen.

For deg som leter etter en prisgunstig VW Tiguan, er det gode nyheter at bilen tilsynelatende holder seg bra med økende kjørelengde.

For biler med 100-150 000 km går 82,2 % av bilene gjennom undersøkelsen uten feil, mot 70 % for snittet av SUV-er. 9,1 % av de kontrollerte Tiguan har større feil, mot 15,3 % for klassen.

Det peker seg ikke ut spesielle problemområder i følge Dekra, som nesten virker litt skuffet over ikke å ha noe spesifikt å plukke på. Det er bare i området karosseri og interiør hvor Tiguan har litt fler feil enn snittet for klassen, med 2,7 mot 2,1 %. Ikke direkte avskrekkende tall.

 

Brukt VW Tiguan=

KORT: Et litt kort bagasjerom på 470 liter gjør at lasten må stables i høyden. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Fra 200 000 kroner

Forhjulsdrevne biler har et visst volum fra 220-300 000 kroner, men bruktbilmarkedet domineres av biler med 4WD og 2,0 TDI med 140 hk. Drøyt 60 % av disse er utstyrt med automatgir.

For en Tiguan som har kjørt 100-150 000 km, må du regne med å betale mellom 190-290 000 kroner, med et bra beite av biler rundt 250 000 kroner.

Det største utvalget av biler, finner du mellom 50-100 000 km. Her starter moroa på rundt 210 000 kroner, og ender på 360-370 000 kroner. Du finner et godt antall attraktive bruktbiler i området rundt 300 000 kroner.

Brukt VW Tiguan=

TYPISK: Har du kjørt Passat eller Golf er du godt kjent med dette interiøret. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!