Kort sagt:

+ Sikre veiegenskaper, god kjørekomfort, bra plass, fine motorer, få feil som bruktbil


- Automatgir får ikke det beste ut av bensinmotoren, noe vei/hjulstøy, sent ute med diesel/automat

Tredje generasjonen av Honda CR-V ble lansert som 2007-modell mot slutten av 2006. I 2007 ble det solgt 3175 CR-V, noe som gjorde den til Norges niende mest solgte bil det året - samt den nest mest solgte SUV-en, kun slått av Toyota RAV4.

Høsten 2012 kom den fjerde generasjon Honda CR-V. Dermed er tiden inne til å gå på jakt etter denne CR-V-versjonen som bruktbil.

Utvalget er godt, og prisene i et attraktivt leie. At CR-V også er en pålitelig bil, gjør heller ikke noe.

Fra den store og kantete forgjengeren var det et designmessig sprang til den litt kortere, lavere og bredere modellen.

Mye av teknikken kunne du kjenne igjen; motorer, samme akselavstand og firehjulsdrift via en Haldexkobling som overfører kraft til bakhjulene når forhjulene spinner.

God kontakt

Honda CR-V kjører relativt godt. Den har en merkbar tendens til understyring på glatt føre, som VSA-systemet fanger opp. Kjørefølelsen og kontakten med underlaget er blant de bedre i SUV-klassen. Bilen virker ikke direkte sporty, men kan kjøres ganske friskt.

Øyer 10022010 Honda CR-V=

NOE SIMPELT: CR-V går noe pepper fordi en del av de harde plastoverflatene i interiøret lett får skraper eller riper. Generelt sett burde materialkvaliteten innvendig vært noe høyere. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Anbefalte motorversjoner

2,0/150 hk: Turtallsvillig bensinmotor med pen gange. Forbruk (automat): 0,7-1,2 l/mil

2,2/140-150 hk: Sprek, sterk diesel med lys og lett gange. Forbruk: 0,6-0,9 l/mil.

Modellhistorikk

2006: 3. generasjon Honda CR-V lanseres på høsten som 2007-modell med 2,0/150 hk bensin og 2,2/140 hk diesel. Toppmodell med adaptiv cruisekontroll og bremseassistent.

2010: Lett facelift tidlig på året. Optimert dieselmotor med 150 hk, nå også i kombinasjon med automatgir. Bilen kan også leveres med xenonlys.

2012: I november kommer 4. generasjon Honda CR-V på markedet.

Du får et rommelig baksete, med bra benplass og takhøyde. Flatt gulv gir fotplass også til midtpassasjeren. Tilstrekkelig bagasjeplass, mens nedfelling av midtsetet sørger for plass til lange gjenstander.

Den gir god personbil-atmosfære med tanke på støy og fjæringskomfort. Bilen utvikler noe mer hjulstøy enn de beste i klassen, men ikke i sjenerende grad. Setene i standardversjonen er litt flatere og med mindre innstillingsmuligheter enn toppversjonen, men gir tilfredsstillende sittekomfort.

Overvekt diesel

På motorfronten kan du velge mellom 2,0-liter 150 hk bensin eller 2,2-liter 140 hk. Dieselen fikk 150 hk og optimert forbruk ved faceliften i 2010. Da kom den også med etterlengtet automatgir, noe som bare hadde vært tilgjengelig på bensin tidligere.

Da vi sjekket markedet for brukte Honda CR-V 2007-2012 i november 2014, var det rundt 200 biler til salgs. Dieselbiler er vanligst, men snaut 40 % har bensinmotor.

Omtrent like stor andel av bilene er utstyrt med automatgir. Bensin dominerer, mens 20 % av automatbilene har dieselmotor og derfor er ganske sjelden vare.

Det er et godt utvalg biler med 100-150 000 km kjørelengde. Bensinmodellen koster fra ca. 180-250 000 kroner, mens en dieselversjon ligger fra 190-260 000 kroner.

Biler med 50-100 000 km kjørelengde starter på rundt 200 000 kroner for en bensinversjon, før prisene flater ut på drøyt 300 000 kroner. Tilsvarende prisområde for diesel går fra snaut 200 000 opp mot 340 000 for de siste årsmodellene med automat.

Brukt Honda CR-V=

MOTOR: På motorfronten kan du velge mellom 2,0-liter 150 hk bensin eller 2,2-liter 140 hk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Sjekkpunkter

  • Bremseskiver
  • Hjuloppheng
  • Servicehistorikk

Ris og ros

Denne utgaven av Honda CR-V følger opp en god tradisjon med høy teknisk kvalitet. Fra engelske bruktbilkilder får bilen litt pepper fordi en del av de harde plastoverflatene i interiøret lett får skraper eller riper. Generelt sett burde materialkvaliteten innvendig vært noe høyere.

Dekra har statistikk på denne utgaven av CR-V med 0-50 000 og 50-100 000 km kjørelengde. Der går henholdsvis 93,1 og 87 % av CR-V gjennom uten anmerkninger. Antallet biler med større feil er 3,2 og 6,4 %.

I forhold til gjennomsnittet for SUV-klassen, betyr det at Honda CR-V er holder seg litt bedre enn SUV-ene for øvrig.

De er noen få gjengangere; slitasje på bremseskiver med høy kjørelengde og slakk i stag/armer i hjulopphenget.

Den norske importøren anbefaler at man sjekker skivene bak for rust fra veisalt og at bilen har vært inne til årlig rustkontroll, slik at garantien er gyldig.

Brukt Honda CR-V=

PLASS: Bagasjerommet varierer fra 442 - 556 liter avhengig av modell og utstyrtnivå. Med alle setene nedfelt blir plassen til 1532 liter (955 liter opp til vinduene). FOTO: Honda

Våre tester av Honda CR-V

Test: Honda CR-V 2,2 CTDI, 2007 - Suksessoppskrift

Vi mente: En mer personbilaktig SUV enn sin forgjenger. Det betyr langt bedre komfort og veiegenskaper. Dessuten har Honda en av de fineste dieselmotorene på markede

Test: Honda CR-V 2,0 automat, 2007 - Rett kombinasjon?

Vi mente: Honda CR-V 2,0 gir en god følelse, på tross av et middelmådig automatgir

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC Automat, 2010 - Komfortabel kompakt-SUV

Vi mente: Med god komfort og god plass, til kompakt-SUV å være, gjør CR-V en god figur.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!