Kort sagt

+ Sterk og harmonisk dieselmotor, tilstrekkelig innvendig plass, høy bakkeklaring, permanent firehjulsdrift

Manuell girkasse ikke av de mest smidige, ikke automat med dieselmotor

Da dagens Subaru Forester kom på markedet i mai 2008, var det en helt annen bil enn forgjengerne.

Den nye modellen var på alle måter en større bil: Større akselavstand, lengre, bredere og høyere karosseri. Dermed ble også den innvendige plassen større. Både i baksete og bagasjerom ble Subaru Forester et fullverdig medlem av familiebilklassen.

Nesten enda viktigere var det som skjedde på motorfronten: Subaru Forester fikk den nyutviklede to-liters boxerdieselen under panseret. Subaru er sammen med Porsche det eneste merket som fortsatt lager boxermotorer. Her ligger sylindrene mot hverandre, noe som gir en flat motor med lavt tyngdepunkt i bilen. Dessuten oppnår du vibrasjonsfri gange, siden massekreftene utligner hverandre.

Ulempen for Subaru var at man ikke kunne kjøpe seg tilgang til en hvilken som helst dieselmotor, slik noen andre produsenter gjorde, siden bilens grunnkonstruksjon er laget for boxermotor.

Dermed måtte Subaru bygge sin egen dieselmotor fra grunnen av. Og resultatet var det ingen grunn til å skamme seg over. Med 150 hk og et solid dreiemoment på 350 Nm, har den kraft nok.

I tillegg går den lysere, lettere og mer vibrasjonsfritt enn de fleste konkurrentene. Koblet til en sekstrinns manuell kasse med et kort førstegir, klarer den seg uten reduksjonsgir og kan fortsatt krabbe sakte på dårlig vei og sette i gang med en tung henger på hekken. Slikt er viktig i Forester-verden.

29052008 Subaru Nissan=

FÅ PROBLEMER: Forrige generasjonen av Forester er en bil som teknisk sett holder seg godt og gir få store problemer. Det er grunn til å tro at det samme gjelder denne generasjonen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Sjekkpunkter

  • Dieselmotor
  • Stabilisatorstag
  • Servicehistorikk
  • Reparasjoner og skader
  • Hva har bilen trukket

Anbefalte motorversjoner

2,0D/150 hk: Harmonisk, nøysom og kraftig boxerdiesel. Forbruk: 0,6-0,9 l/mil

2,0/150 hk: Silkemyk bensinmotor med automatgir: Forbruk: 0,7-1,2 l/mil

Modellhistorikk

2008: Den nye Subaru Forester debuterer i mai her i Norge. 2,0/150 hk bensinmotor og 2,0/150 hk diesel, begge boxermotorer.

2011: I mars en liten facelift med ny grill, nye felger og blinklys i speilhus. Nytt design på klimaanlegg. Ny versjon av bensinmotor med større slaglengde, modernisert ventilteknikk og lettere materialer. 10 % lavere forbruk og CO2-utslipp ned fra 199 til 174 g/km.

2013: Ny modell debuterer på vårparten

Supert firehjulstrekk

Mens mange andre konkurrenter har gått over til 4WD-systemer der bilen i hovedsak trekker på forhjulene inntil hjulene spinner, har Subaru Forester fortsatt et system som trekker permanent på alle fire hjul.

Det gjør bilen mer forutsigbar å kjøre på glatt føre, og mer underholdende for den som liker en sladd i ny og ne. Sammen med den solide bakkeklaringen på 21,5 centimeter er dermed Subaru Forester en av SUV/crossover-modellene som fortsatt klarer ordentlig dårlig veiforhold. Samtidig er den komfortabel på vanlig vei. Er du ute etter en bruktbil som tar seg frem, er det dermed verdt å sjekke Forester.

Godt utvalg bruktbiler

Da vi sjekket markedet for brukte Subaru Forester i januar 2016, var det et bra utvalg. Drøyt 20 % av disse er bensinutgaver med automatgir. Prisene varierer fra ca. 200-290 000 kroner.

Bare bensinmotoren kunne leveres med automatgir, noe en del kunder satte stor pris på. Og kombinasjonen av kultivert boksermotor og automatgir tiltaler med høy kjørekomfort. Det er verdt å merke seg at 2011-modell og nyere har fem år/100 000 km fabrikkgaranti.

Det begynner å bli noen Forester med dieselmotor som har rukket å gå mellom 100-150 000 km, og for slike ligger prisnivået på 180 000 til 240 000 kroner.

Det beste utvalget finner du med 50-100 000 km på telleren. Det store feltet starter i underkant av 200 000 kroner og går opp til drøyt 300 000 kroner, med 2012-modeller i området rundt 300 000 kroner.

Det er en relativt enkel jobb å manøvrere seg gjennom utstyrsversjonene av Forester: Classic-versjonen har de viktigste utstyrselementene, mens Premium stiller med stort soltak, navigasjon og elektrisk justerbare skinnseter. Det finnes også en Comfort innstegsversjon uten takrails og med litt mindre utstyr, men den finnes det svært få av.

Få problemer

Foreløpig er det lite våre bruktbilkilder har å melde om mangler på denne generasjonen Subaru Forester. Den norske importøren forteller at det var feil på noen av de første dieselmotorene som kom til landet, men at dette ble ordnet opp i løpet av første modellår.

Ser du på den forrige generasjonen av Forester, er den en bil som teknisk sett holder seg godt og gir få store problemer.

Hos Dekra er man relativt fornøyd med Subaru Forester, og gir bilen karakteren «god» for kilometerintervallet 50-100 000 km (det finnes ikke data for 100-150 000 km ennå). Her går 87,7 % av bilene gjennom kontrollen uten feil, mot 84,4 % for SUV-klassen generelt. 8,2 % av bilene har større feil, mot snittet på 10,3 %.

Det er viktig å sjekke historikken, servicer skal være fulgt og at eventuelle skader eller reparasjoner er dokument utført på fagmessig måte. På biler som fortsatt er under garanti er det viktig at slikt er gjort i følge garantivilkårene.

Subaru Forester=

ENKELT: Interiøret er enkelt og ganske spartansk, men ikke like simpelt som i generasjonen før. Hardplasten dominerer, men det fungerer. FOTO: HM Arkiv

Sjekk hva den har trukket

Mange bruker Subaru Forester som trekkvogn. Og har din utvalgte Forester hengerfeste, kan det være greit å sjekke hva den har trukket.

Dieselversjonen kan dra inntil 2000 kilo med brems, og det er forskjell på å ha trukket tunge lass støtt og stadig mot en lett utleiehenger fire-fem ganger.

Les også:

Bruktbilguide: Honda CR-V

Bruktbilguide: Mitsubishi Outlander

Er du smart, får du luksus-SUV billig

Nesten feilfri brukt-SUV

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!