Kort sagt

+ God innvendig plass, mulighet for syvseter, god komfort for biltypen, relativt harmoniske motoralternativ, fem år/100 000 km garanti

- Ingen lengdejustering av rattet, relativt kostbar som brukt

Da Mitsubishi Outlander kom på markedet i januar 2007, var det en helt annen bil enn forgjengeren. Først og fremst var det blitt en større bil, sågar rommeligere enn mange av konkurrentene.

Som en av de få SUV-modellene til oppnåelig pris kom bilen som syvseter. De to bakerste setene passer til barn, eller på kortere strekninger. Om du ikke bruker dem, eller har bilen som ren femseter, belønnes du med et lengre og større bagasjerom enn typiske kompakt-SUV-er.

I våre tester av de første årsmodellene, var vi godt fornøyd med komforten i Mitsubishi Outlander. Bra fjæringsvei, gode seter og mange godt utstyrte varianter sørger for det.

Et minus som fulgte Outlander i hele levetiden, var manglende lengdejustering på rattet.

Da bilen kom i starten av 2007, var det med en lett modifisert versjon av VW's 2,0 TDI motor med pumpedyse-innsprøytning. Det var kraftige og drivstoffgjerrige motorer, men med visse svakheter i støynivå og kraftutvikling. På en stor, tung bil som Outlander er ikke det like merkbart som eksempelvis i en VW Golf, slik at disse motorene fungerer bra.

13062008 SML Ford Kuga På bildet: Mitsubishi Outlander=

STØRRE: Da Outlander kom i 2007 var den ikke til å kjenne igjen sammenlignet med forgjengeren. Den var blitt en mye større og praktisk bil. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Anbefalte motorversjoner

2,0/140 hk: Sparsom dieselmotor med tilstrekkelig kraft og akseptabel gange: Forbruk: 0,65-0,95 l/mil

2,4/170 hk: Kultivert bensinmotor med trinnløs automat. Forbruk: 0,8-1,3 l/mil.

2,2/140-156 hk: Kraftig og relativt nøysom diesel, 156 hk i kombinasjon med dobbeltclutch girkasse. Forbruk 156 hk: 0,65-1,0 l/mil

Modellhistorikk

2007: Mitsubishi Outlander lanseres i januar. 2,0/140 hk diesel med 4WD og manuelt gir. November: 2008-modell med 2,2/140 hk diesel med 4WD og manuelt gir, samt 2,4/170 hk bensin med trinnløs automat (CVT) og 4WD.

2009: I november lanseres 2010-modellen med en mindre facelift. To nye drivlinjer: 2,0/147 hk bensin med forhjulsdrift, manuelt gir eller CVT. 2,2/156 hk med TC-SST dobbeltclutch girkasse.

2010: I september kommer 2011-modeller, 2,2/170 hk bensin og 4WD utgår av modellprogrammet.

2012: Ny, 3. generasjon Outlander lanseres i Norge i oktober.

Harmonisk diesel

Etter hvert fikk Outlander flere motorvarianter, blant annet 2,4-liter bensin med 4WD og CVT-girkasse (trinnløst automatgir), 2,0-liter bensin med forhjulsdrift og som følge av samarbeidet med Peugeot og Citroën 2,2-liters diesel med 140 hk og 156 hk med dobbeltclutch girkasse.

Felles for alle er at de går pent, med lavt støynivå og godt tilpassede girkasser. Forbruket er selvfølgelig noe høyere på bensinutgavene, og selv om den sterkeste 2,2-liters dieselen er harmonisk, er den likevel ikke spesielt rask.

Facelift i 2010

I tillegg til kombinasjonen av diesel og automatgir, gjorde faceliften for årsmodell 2010 Outlander litt mer moderne i uttrykket. Bilen har vært blant de mest populære 4WD-modellene i Norge siden starten, med 2. plass på salgsstatistikken i 2008 og 1. plass i 2010 som høydepunktene.

Det er ikke bare plassen som gjør at Outlander har vært en «mye bil for pengene»-modell. Også godt utstyrte varianter til en overkommelig pris har sørget for det. For en bruktbilkjøper er det verdt å være klar over utstyrshierarkiet, det går som følger fra bunn til topp:

Invite, Intense, Intense+, Instyle og Instyle+. Det er solgt bra av modeller med mye utstyr; xenon, delskinn eller skinnseter, navigasjon og Rockford Fosgate lydanlegg er ikke uvanlig på brukte Outlander.

Godt utvalg

Over 90 % av bilene har dieselmotor og enda flere er utstyrt med firehjulsdrift. Dermed er markedet for bensinbiler ganske oversiktlig: Med bensin og forhjulsdrift snakker vi om priser fra ca. 180-230 000 kroner.

Mest populær er Outlander med diesel og firehjulsdrift. For biler med kjørelengde på 100-150 000 km er utvalget bra og prisene starter på rundt 160 000 kroner. I området rundt 200 000 kroner er det mange biler til salgs, og noe mer enn 300 000 behøver du ikke betale for en slik Outlander.

Vil du ha en bil med kortere kjørelengde, er det også mange biler med 50-100 000 km på telleren. Her starter ballet på ca. 200 000 kroner, med et godt beite fra ca. 220-280 000 kroner, før prisene flater ut rundt 340 000 kroner.

Dagali 09122009 Mitsubishi Outlander på snø=

ANSIKTSLØFT: I 2010 fikk Mitsubishi et ansiktsløft. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Sjekkpunkter

  • Styrestag
  • Lys
  • Bremser
  • Varsellamper i dashbord
  • Service/garantihistorikk

Scorer bra på kvalitetsundersøkelser

Det har vært sparsomt med meldinger om feil og mangler på denne generasjonen Outlander. På ulike testbiler vi har kjørt, virker det som om dette er en bil med solid teknisk kvalitet.

Hos Dekra klarer Mitsubishi Outlander seg gjennomsnittlig bra i den tekniske kontrollen. Med 50-100 000 kilometer kjørelengde går 85 % av bilene gjennom sjekken uten feil, mot 82,2 for SUV-klassen. 8,5 % av bilene har større feil, mot 8,9 % for snittet.

For biler med 0-50 000 kilometer er tallene 93,4 % uten feil og 3,6 % med større feil. Også det et lite hakk bedre enn gjennomsnittet.

=

STOR: Det er særlig plass og muligheten for syv seter som er Outlanders konkurransefortrinn. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Våre tester av Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2D aut. 2010 - Storfamiliens folke-SUV

Vi mente: En stor, rommelig SUV med firehjulstrekk, dieselmotor, automatgir, god lasteplass og sju seter er det ikke så mange av.

Mitsubishi Outlander 2,0 aut 2wd, 2010 - Billig og bra SUV

Vi mente: Nye Mitsubishi Outlander 2WD frister med god plass og hyggelig pris.

Mitsubishi Outlander 2,0 D 2007 - Outlander mot nye høyder

Vi mente: Den er større, den er sterkere, og den har flotte egenskaper på veien. Hils på nye Mitsubishi Outlander.

Mitsubishi Outlander 2,4 CVT 2008 - Med en hjelpende hånd

Vi mente: Hvis du vil slippe å gire selv i Outlander, er 2,4 CVT foreløpig eneste utvei.

Mitsubishi Outlander - Outlander oppdateres

Vi mente: Mitsubishis kanskje viktigste modell i Norge får nytt ansikt - og ikke minst diesel og automat.

=

TRAUST. Førermiljøet setter ikke følelsen i sving. Traust, men funksjonelt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!