Kort sagt

+ Sportslige veiegenskaper, dieselmotor med bra fraspark, lettkjørt og oversiktlig, få feil som brukt

- Lite bagasjeplass, middels bakseteplass, relativt dyr som brukt

Ford Kuga gjorde sin entré på Genève-utstillingen i mars 2008. Bilen baserer seg på teknikk fra tilsvarende årgang av Ford Focus, noe som borger for gode egenskaper.

Og Kuga skuffer ikke på veien. Den er mer dynamisk og håndterbar enn mange andre konkurrenter, som føles tyngre og tregere i bevegelsene. De lekne egenskapene gjør at man på vinterføre savner permanent firehjulsdrift.

Haldex-systemet sørger for bra fremkommelighet, men på snø- og isunderlag er Ford Kuga mer understyrt og forutsigbart enn direkte morsom.

I februar 2009 ble bilen utstyrt med Haldex 4 i stedet for Haldex 3, noe som gir raskere innslag av firehjulsdrift. Via en elektrisk oljepumpe trenger ikke nødvendigvis Haldex 4 hjulspinn for å overføre krefter til bakhjulene.

Ford Kuga er ikke stor nok til å fungere som erstatning for en stasjonsvogn. Bakseteplassen minner om den du finner i Focus, mens bagasjerommet på 410 liter er nesten 100 liter mindre enn på en Focus stasjonsvogn.

Dermed fungerer den best som en bil for to, med et sporadisk behov for å ha med seg mer folk og bagasje. Eller som nummer to bil for de med dyp lommebok.

Endringer i motorrommet

Da Kuga kom på markedet var det først med 2,0-liters diesel på 136 hk og 320 Nm. Det satte god fart på bilen, og da vi kjørte 6000 kilometer med Kuga vinteren 2009, fungerte den fint selv ved kjøring på Autobahn. Drivstofforbruket var også akseptabelt, totalt på hele langtesten rett i overkant av 0,7 l/mil.

Ford Kuga=

KJØREMESTER: Da Ford Kuga ble introdusert utmerket den seg med sportsligste kjøreegenskaper i en klasse som ikke akkurat var kjent for slikt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Anbefalte motorversjoner

2,0/136-140 hk: Relativt sparsom dieselmotor med tilstrekkelig kraft og akseptabel gange: Forbruk: 0,65-1,0 l/mil

2,0/163 hk: Kraftig og rask dieselmotor med moderat forbruk. Forbruk: 0,65-1,0 l/mil

Fra sent i 2008 kom Ford Kuga også med en 200 hk-versjon av Volvos femsylindrete bensinturbo.

Fra mai 2010 ble det gjort endringer i motorrommet, med en ny to-liters diesel på 140 eller 163 hk. Disse kunne også leveres i kombinasjon med Powershift automat (dobbeltclutch girkasse).

I oktober 2011 kom det en produktendring på Ford Kuga, der blant annet Titanium S ble introdusert og erstattet Titanium.

Titanium S fikk i tillegg LED kjørelys, bakspoiler, nye frontlykter og nytt interiør. Da ble også Individual-versjonen introdusert som et nytt utstyrsnivå.

Holder seg godt i pris

Det er dieselmotor med 136-140 hk som dominerer bruktmarkedet. Snaut 40 % av bilene har automatgir.

De fleste Kuga har moderat kjørelengde, med hovedvekten av bilene mellom ca. 50-100 000 km. Her starter prisen på ca. 180 000 kroner, med et bredt utvalg mellom ca. 200-250 000 kroner. I den øvre delen av markedet, flater prisene ut mellom 310-320 000 kroner.

Siden Ford Kuga er relativt ny og de fleste eierne tydeligvis ikke kjører veldig langt, finner du fortsatt et godt utvalg av «nesten nye» Kuga. For biler med kjørelengde 20-50 000 km betaler du fra ca. 250-330 000 kroner.

Ford Kuga=

PERSONBIL: Ford Kuga var blant de mest personbilaktige SUV-ene da den kom. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Modellhistorikk

2008: Ford Kuga debuterer på Genèveutstillingen i mars. 2,0/136 hk diesel. På høsten også med 2,5/200 hk bensinturbo.

2009: I februar får Kuga 4WD med Haldex 4 mot tidligere Haldex 3.

2010: Fra mai ny versjon av 2,0 diesel med 140 eller 163 hk. Også med Powershift girkasse.

2011: Nye utstyrsversjoner i oktober, Titanium S og Individual

2012: Ny, større Ford Kuga vises i Genève. I salg fra 2013.

Advarer mot tette partikkelfiltre

Som bruktbil Ford Kuga har så langt et godt rykte på seg hos våre utenlandske bruktbilkilder. Det dreier seg stort sett om mindre problemer, men engelske What Car advarer om tette partikkelfiltre på diesel fra ca. 100 000 kilometer.

Hos det tyske kontrollorganet Dekra er det ikke mye galt å melde om på de Kuga som har gått gjennom den tekniske kontrollen. Biler med 0-50 000 kilometer er ikke uventet problemfri:

Hele 93,8 % av bilene går gjennom kontrollen uten anmerkninger. 5 % har større feil. Snittet ligger på 93 og 5,1 %. Med kjørelengde 50-100 000 km er Kuga noe bedre enn klassesnittet. 87,2 % er uten feil og 8,3 % har større feil, mot 84,4 og 87,2 %.

Les også disse bruktbilguidene:

Subaru Forester: Litt gubbete, men få er bedre på møkkaføre

Honda CR-V: Gode priser og få problemer

VW Tiguan: Bestselgeren er et sikkert bruktbilkjøp

Mitsubishi Outlander: Blant de største og beste

=

SVAKHET: Bagasjeplassen er blant Ford Kugas få svakheter. FOTO: Petter Handeland

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!