Test: Mazda 6 2,2 DE Sport stv., 2010-modell

Super familiebil

Oppgraderte Mazda 6 har nesten alt du ønsker deg.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Plass i kupeen

+ Kjøreegenskaper

+ Pris i forhold til utstyr

+ Utvendig design

- For tungt sjettegir

- Hjulstøy med store hjul

Høsten 2009 kåret Vi Menn Bil Mazda 6 til årets beste bil i familieklassen. Årsaken var at den ga tilnærmet full pakke til en svært konkurransedyktig pris.

Det er en prestasjon i en klasse med tøffe konkurrenter som VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo.

Nå har Mazda latt bilen gjennomgå en midtlivsoppgradering. Utvendig er Mazda-logoen uthevet i grillen, og nye lykter er på plass foran og bak. Bak er det selvsagt snakk om LED-lys på toppmodellen - det er høyeste mote for tida.

Innvendig er materialkvaliteten bedret et lite hakk, fra helt greit til enda litt greiere, mens understellet er finjustert.

I tillegg har den klart mest norgesaktuelle versjonen av 2,2-litersdieselen (med andre ord den svakeste) fått litt mer krefter: 4 hk i effekt og 30 Nm i dreiemoment.

Denne motorversjonen fås nå også sammen med den mest påkostede utstyrsversjonen, som kalles Sport. Det er en god nyhet, for tidligere måtte en kjøpe den langt dyrere fulleffektsversjonen av samme motor for å få Sport-utstyrspakken.

Det er nettopp Sport med 129-hester vi tester her.

Kjøreegenskaper: 5

Mazda 6 er en fin turkamerat, enten vi snakker om svingete veier eller beint fram på motorveien.

Mest imponerer den når veien svinger på seg, for bilen stiller med en presis styring og stabilt veigrep.

Mazda har sportslige ambisjoner, og her innfrir Mazda 6 med en fin dose kjøreglede.

STIL: Da den første generasjonen Mazda 6 kom, viste den at en folkestasjonsvogn også kan se godt ut. Den ferskeste versjonen følger opp dette.

STIL: Da den første generasjonen Mazda 6 kom, viste den at en folkestasjonsvogn også kan se godt ut. Den ferskeste versjonen følger opp dette. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Også når den settes på hard prøve, som når vi simulerer en potensiell ulykkessituasjon på vår testbane, oppfører den seg forutsigbart.

Tekniske data Mazda 6 2,2 DE Sport stv

  • MOTOR, CM3:R4, 2184
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:129/3500
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:340/1800
  • EGENVEKT, KG:1565
  • TILHENGERVEKT, KG:1400/550
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:479/180/149
  • BAGASJEROM, LITER:519-1751
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/60R16 U
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,52
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:139
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:10,9
  • TOPPFART, KM/T:195
  • PRIS FRA, KR:344.600
  • PRIS TESTBIL, KR:359.600

Les også:

Disse bilene kan du stole på

Motor: 4

2,2 diesel med 129 hk er vårt soleklare valg i Mazda 6. Isolert sett har vi så å si intet å trekke for motoren: Den er sterk, nøysom og lettkjørt, og den har et støybilde som får klart godkjent i dieselsammenheng.

Samme motor finnes også i en versjon med 180 hk og 400 Nm, men den koster 85.000 kroner mer og priser seg dermed ut.

Når vi likevel trekker litt i denne kategorien, skyldes det girkassen. Som styringen er sjaltingen presis og direkte, men utvekslingen i fjerde- til sjettegir er lang.

I praksis betyr det at sjettegiret bare så vidt er brukbart for en lovlydig nordmann som ikke bor ved motorveien.

Og når den lovlydige girer ned til femtegir i en motbakke i en 80-sone, vil vedkommende finne ut at turtallet selv da er så lavt at det ikke er mer kraft enn nødvendig. Særlig gjelder det om bilen har litt last.

Les også:

Ytelser: 4

De lange girene går ut over ytelsene. Ikke misforstå - alle som for eksempel kommer fra en litt eldre bil med normalt sterk bensinmotor, vi synes at turbodieselen leverer kraft i massevis.

SPORTSLIG: Kjøreegenskapene hører med blant Mazda 6' gode sider.

SPORTSLIG: Kjøreegenskapene hører med blant Mazda 6' gode sider. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Men når vi sammenligner akselerasjonsmålingene (se tabellen) med andre biler med motor i omtrent samme størrelse (i praksis 2,0- til 2,2-liter), blir Mazda 6 2,2 DE godt frakjørt av for eksempel Mercedes C 200 CDI med 136 hk. Derimot er den raskere enn den direkte sammenlignbare Toyota Avensis med 126 hk.

Testdata Mazda 6 2,2 DE Sport stv

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,9
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,9
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:12,7
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:11,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:15,2
  • STØY TOMGANG, dBA:44,7
  • STØY 50 KM/T, dBA:62,9
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,6
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,2
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,52
  • MISVISNING 50 KM/T48
  • MISVISNING 80 KM/T77
  • MISVISNING 100 KM/T96

Det skal sies at testbilen var så fersk at motoren kan "løsne", og dermed gå raskere, med litt flere mil på baken.

Les også:

Klikks biltester med karakter 6

Eksteriør: 5

Helt siden den første generasjonen, som kom i 2002, har Mazda 6 vært regnet blant bilene med friskest utseende i sin klasse. Det er fortsatt tilfelle, selv om en nesten skulle tro at noen av konkurrentene har hermet etter Mazda de siste årene.

Vi synes bilen tar seg godt ut fra alle vinkler, og at faceliften har gitt den det lille løftet som kan holde den fersk til neste 6-generasjon kommer om rundt tre år.

Interiør: 5

Som nevnt har vi kjørt Sport-versjonen, og i den vil de færreste ha noe særlig å klage på. Skinnseter (ekstrautstyr, delskinn er standard) både ser bra ut og lukter godt. Materialkvaliteten er på et pent nivå, selv om det ikke er Audi-tyngde over den opplevde kvalitetsfølelsen.

Også innvendig har Mazda strevd for få gi bilen et sportslig preg, med metallister som pynter opp og riktig plasserte instrumenter og hendler.

MYE UTSTYR: Du skal lete en stund for å finne en sammenlignbar bil med like mye utstyr til samme pris. Men de elektrisk regulerbare skinnsetene er ikke standard, de koster 10.000 kroner ekstra.

MYE UTSTYR: Du skal lete en stund for å finne en sammenlignbar bil med like mye utstyr til samme pris. Men de elektrisk regulerbare skinnsetene er ikke standard, de koster 10.000 kroner ekstra. Foto: Egil Nordlien HM Foto

De fleste som har kjørt bilen, har hatt null problemer med å finne en god sittestilling. Redaksjonens mest langryggede mann synes imidlertid han sitter vel høyt, selv med setet i laveste posisjon.

Baksetet er et av de bredeste vi har målt. Når også beinplassen er sjenerøs, kan også de lange trives her. Verdt å merke seg for barnefamilier: Mazda 6 er en av få stasjonsvogner der det er plass til tre barneseter uten at setene nærmest står oppå hverandre.

Bagasjerommet er oppgitt til å romme 519 liter. Det er mindre enn i flere konkurrenter, men vi våre målinger viser at dette tallet ikke alltid er til å stole på. I praksis bør bagasjerommet være stort nok for ferieoppakningen for de aller fleste.

Les også:

Trenger du plass til familien? Her er våre beste familiebiltips (fra 2008)

Komfort: 5

Mazda 6 har en svært fin balanse mellom det faste og det ettergivende i understellet. Det gir fin fjæringskomfort på de aller fleste underlag, samtidig som bilen kjører godt.

Selv testbilens 18-tommershjul, som er standard for Sport-utgaven, greier ikke å ta knekken på den iboende følelsen av passelig fasthet i fjæring og demping.

Fyll på med masse utstyr (blant høydepunktene er feit lyd fra Bose-anlegget, Bluetooth-telefonsystem, parkeringssensorer, bixenon med kurvelys og blindsonevarsling), og blir det ikke mye igjen å klage over når det gjelder komfort.

GOD PLASS: Baksetet er bredt, og det skorter heller ikke på beinplass. Her går det fint å få plass til bakvendte barneseter.

GOD PLASS: Baksetet er bredt, og det skorter heller ikke på beinplass. Her går det fint å få plass til bakvendte barneseter. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Men én ting er det: Med 18-tommere blir det en hel del hjulstøy, særlig på grov asfalt. Når vi likevel er så snille at vi gir god komfortkarakter, er det fordi vi tidligere har kjørt bilen med 16- og 17-tommere, uten å reagere på støynivået.

At Mazda-biler kan ha over snittet med hjulstøy, er ikke noe nytt. Tenk derfor over dekkvalget dersom du skal kjøpe en bil fra dette merket. Du får sikkert byttet bort Sport-utgavens 18-tommere mot "snillere" hjul.

Her er de mest komfortable bilene på markedet

Sikkerhet: 5

Mazda 6 kom seg gjennom kollisjonstesten hos EuroNCAP med gode resultater, men uten å sette noen ny klassestandard.

Den har det meste av det forventede sikkerhetsutstyret på plass, deriblant ESP (på Mazda-språk kalt DSC), antispinn, seks kollisjonsputer, nakkeslengreduserende nakkestøtter, ABS-bremser, elektronisk bremsekraftfordeling, beltestrammere og ISOFIX-fester.

Testbilens blindsonevarsling viste seg å fungere utmerket på motorveien. Når en bil kommer inn i blindsonen din, tennes et gult lys ved speilet. Hvis du da setter på blinklyset for å skifte fil, varsles du også med en pipelyd. Et slikt system kan være redningen i et uoppmerksomt øyeblikk.

Som nevnt er også parkeringssensorer standard i toppversjonen, og også det gagner sikkerheten.

Her er de sikreste bilene

Pris/utstyr: 6

Mazda 6 2,2 DE Sport stv. koster 344.600 kroner før leveringskostnader legges til. Pluss på elektriske skinnseter til 10.000 kroner og metallic lakk til 5000 kroner, og vår testbil er komplett. Noen vil si at dette blir en dyr Mazda, men med tanke på alt utstyret som følger med, er det en svært god pris.

STORT NOK: Bagasjerommet er kanskje ikke størst i klassen, men god lengde gjør at en likevel får plass til feriebagasjen. Som sannsynligvis er mer enn ei veske...

STORT NOK: Bagasjerommet er kanskje ikke størst i klassen, men god lengde gjør at en likevel får plass til feriebagasjen. Som sannsynligvis er mer enn ei veske... Foto: Egil Nordlien HM Foto

Blant få ting som står igjen å ønske seg da, er integrert navianlegg og automatgir. Sistnevnte fås ikke i det hele tatt, mens Sport-utgaven kan leveres med stor berøringsskjerm mot tillegg i prisen. De billigere versjonene kan kun leveres med en langt mindre skjerm.

Mazda har hatt en striks utstyrspolitikk, der enkelte typer utstyr kun kom med de høyere utstyrsgruppene. For eksempel har det for visse modeller ikke vært mulig å få xenonlys eller parkeringssensor uten å kjøpe den dyreste versjonen.

Mazda har nå lempet litt på dette, og det er mulig å utstyre de billigere versjonene delvis etter egne ønsker.

Men da kommer du fort opp mot prisen på Sport-utgaven, som har "alt" som standard.

Vårt inntrykk er at kurante versjoner av Mazda 6 holder seg greit i pris som brukt.

Miljø: 5

Et oppgitt CO2-utslipp på 139 g/km er innenfor normalen for bil- og motorstørrelsen i dag - og 10-15 prosent bedre enn tilsvarende tall for noen få år siden. Det samme gjelder det oppgitte snittforbruket på 0,52 l/mil.

Vår 20 mil lange forbrukstestrunde er betydelig hardere enn EU-syklusen, og også her ble resultatet 0,52 l/mil. Også dette er på linje med, eller ørlite grann bedre enn, hva vi har målt i biler med omtrent samme ytre mål, motorstørrelse og ytelse.

ANSIKTSLØFTNING: Ny grill og nye lykter viser at dette er siste versjon av Mazda 6.

ANSIKTSLØFTNING: Ny grill og nye lykter viser at dette er siste versjon av Mazda 6. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Les også:

Full tank for 15 kroner

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Totalkarakter: 5

Pris i forhold til utstyrsnivå, plass og kjøreegenskaper er de aller beste sidene ved den oppgraderte Mazda 6. De er så sterke at bilen fortsatt hører med til våre absolutte favoritter når vi snakker om familiestasjonsvogner.

Da kan vi leve med en girutveksling som er i lengste laget for norske fartsgrenser. Men 18-tommershjulene støyer for mye.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mazda Se flere saker fra: Test: Mazda 6
Hardtslående Golf-konkurrent

Test: Mazda 3 2,2D aut. Skyactive Optimum 2013

Hardtslående Golf-konkurrent
Veil. pris: 319200

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Årets beste bilkjøp

Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 1,8, 2011

Årets beste bilkjøp
På jakt etter en problemfri bil?

Test: Mazda 3 1,6 D 2012

På jakt etter en problemfri bil?
Uvanlig mye bil for pengene

Test: Mazda 5 1,6 DE Advance Plus sjuseter, 2011-modell

Uvanlig mye bil for pengene
Veil. pris: 307700

Denne er billigere enn du tror

Test: Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition

Denne er billigere enn du tror
Veil. pris: 279900

Super familiebil

Test: Mazda 6 2,2 DE Sport stv., 2010-modell

Super familiebil
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Vi liker den

Test: Mazda 2 Sport

Vi liker den
Tam, men likevel frisk

Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk
Nytt på nytt

Test: Mazda 3 1,6

Nytt på nytt
Morsom fornuft

Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft
Min venn Brutus

Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus
Større og tøffere enn Golf

Test: Mazda 3 2,0 i-Stop, 2009

Større og tøffere enn Golf
Veil. pris: 310800

MPS er rask som et uvær

TEST: Mazda 3 MPS, 2009

MPS er rask som et uvær
Veil. pris: 618900

Holder Mazdas løfter?

Test: 6000 km med Mazda 3 1,6D, 2009

Holder Mazdas løfter?
Veil. pris: 231000

Pen og kjøreglad Mazda 3

TEST: Mazda 3 1,6 MZR-DE, 2009

Pen og kjøreglad Mazda 3
Her er sommerbilen

Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell

Her er sommerbilen
Veil. pris: 410400

Hverdagshelten

Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008

Hverdagshelten
Får den oppmerksomhet nå?

Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD

Får den oppmerksomhet nå?
Anbefales!

Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Anbefales!
Rimelig råskap

Test: Mazda 6 2,2 D 185 hk Sport kombi, 2009:

Rimelig råskap
Veil. pris: 422700

Test: Mazda 6 2,5 Sport

"Sport" uten sprut
Annerledes-SUV

Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV
Luftig underholdning

Test: Mazda MX-5 RC

Luftig underholdning
Overraskelsen

Test: Mazda MX-5

Overraskelsen
Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Noe for seg selv

Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning