Motoren i en bil kan utgjøre store forskjeller i hvordan den oppleves. En bil med en bråkete og slapp dieselmotor er ikke noe særlig. En kultivert og sterk dieselmotor er derimot noe av det beste som finnes.

I våre biltester, gir vi bilene delkarakterer i tillegg til hovedkarakteren. Vi plukket for en liten stund siden frem de bilene som har fått en sekser i totalkarakter. En sekser for oss betyr at det er noe spesielt, og at det er det beste du kan få i den respektive klassen.

Vår motorkarakter er egentlig en drivlinje-karakter, og inkluderer dermed også girkasser. En i utgangspunktet flott motor kan lett få ødelagt både karakteristikk og kraftfølelse på grunn av en dårlig girkasse. En god motor kan til gjengjeld bli løftet til å bli best dersom man parer den med en god girkasse.

På denne listen finner du alt fra amerikanske muskelbiler, via tyske luksussedaner til småbiler med dieselmotor. Man kan ikke sammenligne bilene opp mot hverandre, da de stiller i forskjellige klasser. Av samme grunn er det også vanskelig å kåre en definitiv vinner på dette punktet. Det vi kan si er at alle disse motor/gir-kombinasjonene har kvaliteter som gjør at de utmerker seg i sin klasse.

Audi TTS

En spinnvill 2-liters turbomotor som virker mye sprekere enn det tallene skulle tilsi. Når den i tillegg har en fantastisk lyd, og er koblet sammen med en superkjapp dobbeltclutchkasse, er sekseren klar.

img

BMW 525dA X-drive

En kultivert og støysvak dunderdiesel på nesten 200 hester og 400 Nm. BMWs 3-liter imponerer. Dette er versjonen med lavest effekt, men det holder i massevis.

img

BMW 750Li

Vi elsker V8-ere, og det gjør nok de aller fleste andre som er glad i biler også. BMWs luksussedan har en 4,4-liter under panseret, og med 407 hester som leveres jevnt og trutt hele veien, blir dette moro.

img

Dodge Challenger SRT 8

6,1-liters Hemi-V8. Det burde egentlig si sitt. Det er få ting som er like tøft som en buldrende amerikansk åtter.

img

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD V6

Også her er det en kultivert og sterk dieselsekser under panseret. Denne er hentet fra Mercedes, og yter 218 hester. Nok til å gi en følelse av kraftoverskudd - selv i tunge Grand Cherokee.

img

Land Rover Discovery 3 TDV6

Igjen er det en sekssylindret dieselmotor som får høyeste karakter. Britene har gjort en god jobb med sin 2,7-liter, og den er både stille og kraftfull.

img

Lexus RX450h

En motor med Atkinson-syklus (http://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle) og to elektromotorer gjør dette til en fantastisk motor. Et avansert planetgir gjør opplevelsen total, og sørger for sømløs overføring av kreftene til hjulene.

img

Mazda 6 2,2D 185 hk.

Den første firesylindrede dieselmotoren kommer fra Mazda. Den 2,2-liter store oljebrenneren er både gjerrig og sterk. Den leverer det maksimale dreiemomentet på 400 Nm allerede fra 1600 o/min. Med disse ytelsene, og et blandet forbruk på 0,56 l/mil drar Mazdas 2,2-liter opp på en sekser.

img

Mercedes Benz E350 CDI

Dette er den samme motoren som tidligere ble kalt 320 CDI. 231 hester og 540 Nm er nøkkeltallene. Kreftene blir levert så jevnt og stille at det rett og slett er en fryd.

img

Mercedes Benz C250 CDI BlueEfficiency

Her snakker vi om en firesylindret dieselmotor som sparker ut 500 Nm allerede fra 1600 o/min. Litt lenger opp på turtalsskalaen har du toppeffekten på 204 hester tilgjengelig. Når den i tillegg er såpass glad i turtall som den er, ser vi oss nødt til å hente frem sekseren.

img

Mercedes Benz GLK 320 CDI

Dette er samme motor som i E350 CDI, og den har dermed den samme karakteristikken. Her yter den riktignok en smule mindre, 224 hestekrefter, men den har likevel mer enn nok. Myk gange, lite støy og massevis av krefter.

img

Mercedes Benz E300 Bluetec

Også dette er den samme motoren. Her yter den 211 hester, og har i tillegg et spesielt system for å redusere skadelige Nox-utslippene.

img

Peugeot 3008 1,6D

Dette er den samme motoren som vi finner i et utall andre modeller. Både Ford, Volvo, Citroën, Mini og Peugeot bruker den. Den er utviklet av PSA-konsernet, som eier Peugeot og Citroën, og finnes i flere forskjellige ytelsesvarianter. Her yter den 109 hester og 240 Nm, og det holder i massevis. Det blir aldri noen racerbil, men den føles likevel kvikk - spesielt i mellomregisteret. Den er stille og lettkjørt, og er kombinert med en flott sekstrinns manuell kasse.

img

Renault Laguna 1,5 DCi

110 hestekrefter og 240 Nm bor i denne lille dieselmotoren. At den skulle fungere så godt i en bil på Lagunas størrelse, trodde vi ærlig talt ikke. Du sparer penger (2-literen koster 50.000 mer), og har egentlig ikke brukt for mer.

img

Skoda Octavia 1,4 TSI DSG

Dette er en av markedets aller beste motorer. Den leverer et forbruk og en kraft på linje med en dieselmotor, samtidig som den har bensinmotorens fordeler i gange, støynivå og morofaktor. Den finnes i flere forskjellige effektvarianter - helt opp til 170 hester. Her yter den riktignok bare 122, men det holder i massevis. Sekseren forutsetter riktignok at du også betaler 15.000 ekstra for den fantastiske DSG-kassa. Den er rask, komfortabel og smart i girvalgene sine.

img

Subaru Impreza D

Markedets eneste boxerdiesel finner vi hos Subaru. De har lenge brukt denne konstruksjonen på bensinmotorene sine, og i fjor lanserte de også en dieselmotor av denne typen. Det reduserer vibrasjonene betraktelig i forhold til konvensjonelle rekke- og V-motorer, og sørger for en støysvak og kultivert motor. Med 150 hestekrefter og 350 Nm er den mer enn sterk nok, og den sekstrinns manuelle girkassa er litt tung, men likevel flott.

img

Volkswagen Golf Plus 2,0 TDI DSG

Volkswagens nye Common Rail-dieselmotorer har vært et stort steg fremover for produsenten. De er mer stillegående og kultiverte enn sine pumpedyse-forgjengere, og har et bredt turtallsregister å spille på. Den finnes i varianter på 110, 140 og 170 hester, og alle er flotte motorer. Vår test tar for seg en Golf Plus med 110 hester.

img

Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Også her er det mange av de positive sidene som i toliteren vi har omtalt rett over. Mer stillegående og kultivert er stikkordene. DSG-kassen gjør at de 90 hestekreftene føles kvikke, og er med p å gjøre kjøreturen sportslig eller komfortabel - alt etter hvordan du bruker girkassen.

img

Volkswagen Passat R36

Under panseret på versting-Passaten finner vi en sekssylindret sugemotor. Dette blir sjeldnere og sjeldnere - mest på grunn av drivstofforbruk og utslipp. Denne 3,6-literen yter 300 hester og 350 Nm, og leverer dreiemomentet helt fra 2400 o/min. Det er imponerende tall for en sugemotor.

Også her finner vi en DSG-kasse påmontert motoren, og det hever inntrykket av de aller fleste motorer.

img

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!