© Illustrasjonsfoto: colourbox.no

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har brukt data fra både virkelige krasjer og krasjtester utført av Euro NCAP i sin store rangering av bilers sikkerhet.

Sammen gir dette et reelt bilde av sikkerheten til en bil hvis ulykken først er ute.

I årets rangering er det japanske og svenske biler som rager på toppen av skalaen.

Aller øverst finner vi forrige generasjon Toyota Avensis. Det er en gledelig nyhet for mange nordmenn, da dette er en bil det ruller mange av på landets veier.

Forrige generasjon av Volvos storbiler (S60/V70/S80), Saab 9-5, Toyota Camry (01-03), Mitsubishi Galant (97-03) og siste generasjon av Mazda 626 var også vinnerkandidater.

Disse regnes som mer enn 30 prosent sikrere enn gjennomsnittsbilen.

Les også:

Nye Volkswagen Golf møter veggen

Stor gammel bil møter liten ny bil. Hvilken bil klarer seg best?

Krasjtestene blir tøffere

Nyere biler er sikrest

Folksam har også valgt å anbefale en del biler på bakgrunn av sine kriterier. Rundt 60 biler har fått deres grønne bil-symbol ved siden av navnet, som betyr at de er anbefalt.

Resultatene i undersøkelsen viser at Euro NCAPs stjernesystem også er en god veiledning. Biler som har gode resultater derfra, klarer seg også godt i virkelige ulykker.

De aller fleste bilene som blir anbefalt av Folksam er fra denne siden av årtusenskiftet. Både det aktive og det passive sikkerhetsutstyret har tatt store steg fremover de siste årene, og det viser også statistikken.

- De siste ti årene har man trodd at den raske utviklingen på sikkerhetsfronten har et tak, og at utviklingen etter hvert ville flate ut. Det viser seg likevel at utviklingen fortsetter i høyt tempo, sier trafikkforskningssjef hos Folksam, Anders Kullgren, til automotorsport.se.

Sjekk hvordan din bil gjør det her

30 prosent færre dødsfall

Folksam mener at dersom alle bilene på veien hadde vært i den høyeste sikkerhetsklassen, ville man redusert antall dødsfall med hele 30 prosent.

I 2007 døde 233 personer på norske veier. Dersom Folksams kalkyle stemmer, ville nesten 70 menneskeliv blitt spart ved bruk av sikrere biler.

Denne undersøkelsen er blitt publisert hvert annet år siden 1984.

Årets undersøkelse bygger på 105.000 virkelige krasjer og 29.000 personskader fra så langt tilbake som 1995.

Les også:

Så farlig er billigdekk

Verdens verste krasjtester

Test av 11 barneseter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!