Smart Elecric Drive, merk deg navnet. I 2012 kommer den i en butikk nær deg, og den skal bli rimelig. Forbered deg på den kommende hverdagen. Da kjører også du en elektrisk bil. Året 2012 blir nemlig en ny tidsepoke. Alt som kan krype og gå av billeverandører har 2012 som en milepæl, enten det gjelder hybridbiler, eller det gjelder elbiler.

Smart Electric Drive ble lansert i USA i midten av juli, og vi tok turen over for en prøvekjøring. Langs Brooklyns gater, eller midt på Manhattan for den saks skyld, finner man faktisk ut at det er dette som burde være den ekte amerikanske bilen.

Den passer som fot i hose, men hva hjelper vel det når bilene foran og bak meg i køen heter Ford Excursion, Chevrolet Corvette, Hummer og Toyota Thundra?

Totalt er de fire bilene rundt meg bestykket med 32 sylindre og har et samlet slagvolum på 24 liter. Her sitter jeg da i en Smart Electric, og er smidigere i trafikken, kommer raskere frem, og det uten å ha sluppet en fjert.

Les også: Denne elbilen koster ti millioner

=

BYBIL: I Manhattan overbeviser elektriske Smart, og den er nesten gratis å kjøre rundt i. © Fred Magne Skillebæk

Tekniske data: Smart ForTwo Electric Drive

Motor:

Elektrisk

Effekt:

30kW

Dreiemoment:

120 Nm

Batteri:

Litium-ion

Kapasitet:

16,5 kWh

Ladetid 20-80%:

3,5 timer

Ladetid 0-100%:

8 timer

0-60 km/t:

6,5 sek.

Toppfart:

100 km/t (sperret)

Rekkevidde:

135 km / 4-5 timers bruk

Elbil til folket

Smart Electric Drive er blitt sluppet på markedet i flere steg. De første bilene så dagens lys i London i 2007, hvor 100 biler ble plassert ut. Deretter fikk Berlin et knippe biler, og nå er det New York som står for tur.

250 biler skal ut på veiene, samtidig som bilen har fått nyte godt av en liten ansiktsløftning. Fase 3 av selve lanseringen skjer i 2012. Da er det full serieproduksjon som gjelder, og Smart Electric Drive blir en elbil for folket, også i Norge.

Bilen som nå rulles ut i New York's gater leveres med en elektrisk motor på 30 kW, eller 41 hk på godt norsk. Batteriene er av typen Litium Ion, og er levert av ikke ukjente Tesla. Med et strømlager på16,5 kWh har bilen en rekkevidde på 135 km, før batteriene trenger å lades.

En av fordelene med nettopp Litium Ion er at ladetiden er kort. Med 220 volt fra en 16A kurs tar det 3,5 timer å lade et batteri fra 20 til 80 % kapasitet. Å kjøre batteriet ned til 0 er noe man svært sjelden gjør. Om du likevel skulle gjøre det, så tar en full lading fra 0 til 100% ca. 8 timer.

Les også: Vi har kjørt verdens råeste elbil

=

ENKELT OG GREIT: Smart er ikke veldig spennende, men den er et miljøriktig alternativ til dagens bensinbiler. © Fred Magne Skillebæk

Kim Reynolds Foto: Brian Vance

Porsche i duell med elbil

Tesla Roadster Sport er en verdig motstander til den splitter nye Porsche Boxster Spyder.

Lades om natten

Jeg setter bilen i gir, og gir gass. Som ventet kommer det ikke en lyd, men det rører seg. Bilen akselerer fra 0-60 km/t på 6,5 sekunder. Dreiemomentet på 120 Nm kommer fra første øyeblikk. Instrumentene forteller meg hvor mye energi jeg forbruker, og hvor mye bilen regenererer når jeg slakker av eller bremser.

Bilen virker faktisk ganske så kvikk, men så veier den heller ikke all verden. Jeg vil rett og slett gå så langt som å si at bilen holder til mer enn forventet.

Smart Electric Drive leverer akkurat det en elbil skal levere. En enkel transport fra A til B, og med en rekkevidde som også tar deg hjem igjen.

Du kan faktisk pendle med en Smart selv om du skulle jobbe i Oslo og bo på Kongsvinger.

For sikkerhets skyld setter du den selvfølgelig til lading utenfor jobben. Likevel har Smart et motto som kommer til å gjelde for de aller fleste. Kjør om dagen, lad om natten. Det handler om å utnytte det energioverskuddet som finnes på nattestid, da overskuddet av strøm er størst.

Les også: Se elbilene som kommer i 2010

=

I KOLLEKTIVFELTET: Når den kommer til Norge i løpet av 2012 kan du forvente at den passerer deg i kollektivfeltet. © Fred Magne Skillebæk

Smarte greier

I en Smart blir du lagt merke til. I tillegg er den hysterisk morsom å kjøre. Den minner om de gamle radiobilene, men her kjører du ute på gata.

Gledesfaktoren er med andre ord høy, og når den i tillegg kjører elektrisk, så kan du kjøre med svært god samvittighet. Du sparer miljøet, og du sparer penger. Å lade batteriene koster deg rundt 15 kroner. Om vi runder av veldig, så kan man si at det blir en krone per mil. I tillegg fnyser ledelsen i Smart når vi forteller hva en Think koster. Det tyder godt.

Selv om Smart Electric Drive er en bitte liten bil, så mangler den ingen ting. Her har du klimakontroll og varmeapparat. Elektrisk justerbare speil og elektriske vindusheiser er også på plass. På en Smart kan du til og med sette på klimakontrollen mens bilen fortsatt står og lader. Sett den på et kvarter før avreise, og du har kjølig bil når du kommer ut. Strømmen til dette er da hentet fra nettet, ikke batteriene.

Når kjøreturen begynner er det på med radioen, og et fullverdig stereoanlegg gir deg den lyden du vil ha. Bilen er rett og slett like fullverdig som en ordinær Smart, men med noe kortere rekkevidde. Du kan også velge hvorvidt du vil ha coupevarianten, eller om du vil ha den som roadster med avtagbart tak.

Les også: Er dette verdens vakreste elbil?

=

GOD OVERSIKT: Målerne viser til enhver tid hvor mye energi man bruker og hvior mye man regenerer. © Fred Magne Skillebæk

Smart eller iCar

Undrer du på om Apple vil lansere iCar? Lite tyder på dette foreløpig, men iPhone i bil er ikke noe nytt.

Smart har også laget en egen applikasjon til iPhone, hvor du kan overvåke ladeprosessen av den elektriske Smart via mobiltelefonen. I tillegg har de laget en holder som passer perfekt i bilen. Applikasjonen støtter også andre funksjoner, og sammen med det nevnte monteringssettet får du selvfølgelig håndfri telefonering, du får tilgang til kartverk, og kan således navigere deg til rett adresse.

I tillegg får du også internettradio og MP3-spiller. Settet overfører musikken fra telefonen og monteringssettet til stereoanlegget i bilen. Av andre funksjoner finner du løsninger for å finne igjen bilen på store parkeringsplasser, eller om den skulle bli stjålet. Selve settet som er til montering i bilen er laget av Smart, det samme med applikasjonen. Hele greia kommer til å koste et sted rundt 300 dollar, når det kommer i butikkene i løpet av året.

Først i 2012 kommer altså Smart Electric Drive på markedet i Norge. Innen den tid kan det være at tekniske spesifikasjoner vil være en smule endret, gjerne til det enda bedre. I dag sitter det stort sett innkjøpte komponenter i bilen, som batteriet fra Tesla. I 2012-modellen vil Mercedes ha klar sin egen drivlinje, og spesifikasjonene kan som sagt bli noe endret.

Til sammenligning ble førstegenerasjonen av Smart Electric Drive levert med en effekt på 20kW. Nå er dette strukket til 30 kW. Det er faktisk så mye at mer ikke er nødvendig. Da er det bedre å strekke rekkevidden ytterligere, og bilen får større nytteverdi. Blir det smartere nå, så tror jeg at jeg må handle en selv. Still deg i køen!

Les også: Survolt fra Citroën - Helrå elektriker

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!