Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen

– Det var da en utrolig kul Toyota Avensis, er kommentaren fra kolleger og venner. Undertegnede er helt enig.

Sist oppdatert

Sjelden har jeg fått så mye oppmerksomhet i en Toyota. Med sportspakke fra hustuneren T-Sport (Toyota Motorsport) er plutselig familiebilen blitt noe helt annet.

Dessverre stiller ikke kjøreegenskaper og ytelser helt i samme klasse.

Se alle våre Toyota-tester her.

Kjøreegenskaper: 4

Få biler føles så trygg på veien som Avensis. Vi har tidligere berømmet bilen for et nytt ESP-system som gjør en meget god jobb på vinterføre. Men også på våt og tørr asfalt er bilen stabil og veldig forutsigbar.

Se testen av Avensis stasjonsvogn her.

Sett i forhold til bilens utseende skulle vi ønske at bilen hadde et mer sportslig oppsett. Fjæringen er nemlig den samme som på en vanlig Avensis, og kjøreegenskapene blir derfor de samme. Et sportsligere understell kunne gjort kjøreopplevelsen mer spennende, i tillegg hadde bilens styling kledd lavere bakkeklaring.

Motor: 4

Avensis kommer med en rekke motoralternativer som vil dekke de fleste behov. Vår testbil var utstyrt med den minste dieselmotoren i sortimentet, en firesylindret sak på to liter og 126 hester.

Man skulle tro det var snaut med effekt kontra andre tolitere på markedet, men den 310 Nm sterke dieselen gir bilen respektable ytelser.

Roligere gange og mindre vibrasjoner enn i forgjengeren er også viktige elementer i en vurdering. Spesielt så langt som teknologien har kommet i dag.

Her finner du alle våre biltester.

0-100 km/t = 9,7 sek: Avensis er sprek nok, selv med minste dieselmotor.
0-100 km/t = 9,7 sek: Avensis er sprek nok, selv med minste dieselmotor. Foto: Petter Handeland

Ytelser: 5

I forhold til motorens effekt overrasker Avensis ytelsesmessig. Fra stillestående til 100 km/t tar det 9,7 sekunder, noe som er bedre enn mange konkurrenter med tilsvarende eller høyere effekt.

Er man et sted det er lov, når man 200 km/t før luftmotstanden blir for stor.

Som sagt blir bilen litt "får i ulveklær". En sterkere motor ville derfor kledd stylingpakken vår bil var utstyrt med. 2,2-literen på 177 hester ville helt klart gjort den jobben godt.

Eksteriør: 5

Vi har tidligere gitt Toyota honnør for å gi nye Avensis mer piff utseendemessig enn forgjengeren. Et sårt tiltrengt piff, vil mange si. Fra et relativt konservativ design er bilen blitt mer macho, spesielt i fronten.

Sportspakken, som gjør bilen enda tøffere, innbærer diverse styling hele veien rundt, Toyota Motorsport-emblemer og 18-tommers felger. Prisen for pynten er fair nok med sine 36.921 kroner ferdig montert.

Les også:

Interiør: 4

Avensis er ganske lik seg selv, tross at bilen er helt ny. Interiøret har ikke fått de største endringen fra forrige modell. Materialkvaliteten er blitt noe bedre, samtidig som dashbordet er oversiktlig.

TOYOTA-TRO: Det er ingen ekstrem forvandling vi er vitne til i nye Avensis. Ryddig og funskjonelt er det uansett.
TOYOTA-TRO: Det er ingen ekstrem forvandling vi er vitne til i nye Avensis. Ryddig og funskjonelt er det uansett. Foto: Petter Handeland

Litt kritikk skal Toyota ha for en krunglete multimedia-enhet. Unødvendig mye konsentrasjon må til for å søke opp en radiokanal eller lage en kjørerute på navigasjonen.

Plassen er god i Avensis, både foran og bak. 509 liter bagasjeplass er respektabelt, uten å være oppsiktsvekkende.

For eksempel er Mazda 6 som argeste konkurrent noe rommeligere med sine 519 liter.

Komfort: 4

Nye Avensis er for det meste et trivelig sted å befinne seg på en lang kjøretur. Fjæringskomforten er god, og støydempingen er tilfredsstillende.

Vi savner likevel litt bedre støtte i setene - både i sidene og under lårene. Rattets posisjon kunne også vært mer vennlig for lange personer: Velger man støtte for beina, er det lett å bli vel lang i armene.

Her er tester av de argeste konkurrentene:

Sikkerhet: 5

EuroNCAP har akkurat sendt første Avensis i veggen. Resultatet var som forventet fem av fem mulige stjerner. Men poengmessig scorer ikke Avensis like høyt som for eksempel Renault Laguna. Det nye resultatoppsettet til EuroNCAP bedømmer nemlig bilene med poeng isteden for stjerner - der høyeste mulige score er 37. Avensis scorer 32 poeng, eller 90 prosent om du vil.

Sikkerheten til barn i bilen er målt til 86 prosent og må sies å være bra i forhold til konkurrentene. Er du fotgjenger og barn kan du nøye deg med god sikkerhet ved en påkjørsel. Er du voksen derimot, er sjansen større for at hodet treffer et hardere punkt.

Pris/utstyr: 5

PLASS NOK: Tre voksne har tilstrekkelig plass i baksetet.
PLASS NOK: Tre voksne har tilstrekkelig plass i baksetet. Foto: Petter Handeland

Å sette en karakter på "bil per krone" på Avensis er ikke veldig lett. I utgangspunktet er nemlig Avensis en vinner i denne kategorien, men med alt utstyret denne bilen huser, så får pipa en annen lyd. En Avensis 1,6 bensin har en gunstig startpris med sine 283 700 kroner.

Med dieselmotor og Executive utstyrsnivå har Avensis en veiledende utsalgspris på 330 600 kroner. Med diverse tillegg for frakt, metallic lakk, teknikkpakke og ikke minst sportspakke spretter totalen for vår bil opp til rett over 400 000 kroner.

Vedlikehold og driftsutgifter er uansett Avensis' sterkeste kort. Kvaliteten på Toyota-produkter er ansett som den beste på markedet, så verkstedskostnader kan man se langt etter.

Test av drivstofforbruk: Så mye bruker de egentlig

Drivstofforbruket i 2-litersdieselen bidrar også til bedre økonomi med sine oppgitte 0,54 liter per mil ved blandet kjøring.

Også når det gjelder annenhåndsverdi er Toyota kjent for å være blant de som holder seg aller best.

Tips på glatta:

T-SPORT: Stylingpakken fra Toyota Motorsport frisker virkelig opp Avensis.
T-SPORT: Stylingpakken fra Toyota Motorsport frisker virkelig opp Avensis. Foto: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også