Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester

Ford Mondeo frister med flotte kjøreegenskaper og god plass. Og det til en fornuftig pris.

Sist oppdatert

Da siste modell Mondeo ble lansert i Norge i 2007 ga vi den gode skussmål, og kunne fortelle at den ga mer premiumfølelse enn før. To år etter er bilen blitt mer miljøvennlig, men den er fortsatt like god.

Kjøreegenskaper: 5

Få andre produsenter leverer like gode kjøreegenskaper som Ford gjør per dags dato.

Måtte det være en Ka, Focus, Mondeo, Galaxy eller andre i familien - fellesnevneren er spenstige kjøreegenskaper og god komfort.

Mondeo er kanskje den av modellene som imponerer mest. Bilen innbyr til aktiv kjøring, og selv om den ikke er veldig rask rett fram så tar den igjen det tapte, og vel så det, i svingene.

Se alle våre biltester her

Motor: 4

Foto: Handeland, Petter

Som i diverse andre Ford-modeller har tolitersdieselen også her funnet veien ned under panseret. En gammel traver som kunne vært mer kultivert både når det gjelder støy og gange.

I denne Econetic-utgaven, som er Fords miljøvennlige alternativ, er det 115-hesteren som gjelder.

Riktignok har ikke Ford klart å senke CO2-utslippet lavere enn 139 gram, og er med det noen gram bak biler som VW Passat Bluemotion og Volvo V70 DRIVé.

Les også:

En friskere Golf stasjonsvogn

10 lekre stasjonsvogner

Ytelser: 4

Foto: Handeland, Petter

Selv med "bare" 115 hester har Mondeo respektable ytelser. Noen rakett er den på ingen måte, men med manuelt gir og turtallet i riktig leie er det ingen problemer med verken trekkraft eller forbikjøringer.

Les også:

De beste familiebilene

Perfekt bil for norske forhold

Eksteriør: 4

Mondeo har fått tre år på baken, uten at designmessige endringer har forekommet. Noe som er greit nok. Den er ikke den mest spenstige visuelt sett i klassen, men heller ikke den kjedeligste.

Hvis vi skal bedømme om den er fin eller sporty heller den definitivt mot alternativ to. Markert skulderlinje og brede skjermer bidrar til det.

Les også: Stasjonsvognracet

Interiør: 5

Vår Econetic testbil har beskjedent med ekstrautstyr, men nok til at det holder. Blant annet har den 8-veis justering av førersetet, med minne, noe som gjør at man finner en behagelig sittestilling med noen få tastetrykk.

Riktignok er det stoffseter i denne bilen, men de er gode og gir tilstrekkelig støtte både under lårene og sideveis.

Utenom det kan vi nevne at Mondeo har respektabel plass innvendig, samtidig som materialkvaliteten er god jevnt over det hele.

Flere biler fra Ford:

Familiemoro fra Ford

Se alle Fordtestene her

Komfort: 4

Gode stoler og god fjæringskomfort gjør sitt til at Mondeo fortjener en god karakter på dette feltet. At den i tillegg har god materialkvalitet med få knirkelyder, taler jo også i dens favør.

Riktignok er det noe, men ikke mye, støy fra både motor og dekk inne i kupeen - så noen toppscore blir det ikke.

Sikkerhet: 5

Foto: Handeland, Petter

Alt annet enn fem av fem stjerner i kollisjonstest utført av EuroNCAP i dag er en skuffelse, og det begynner å bli langt mellom de "usikre" bilene. Ford Mondeo er ikke noe unntak med sine fem stjerner.

Mondeo har det meste av sikkerhetsutstyr. ESP, EBA (elektronisk nødbremsassistent), EBD (elektronisk bremsekraftfordeler) og blokkeringsfrie bremser er på plass, og det samme gjelder kollisjonsputer og kollisjonsgardiner, som er standard på alle utstyrsvarianter.

Les også:

Miljøfokus fra Ford

Flott småbil fra Ford

Pris/utstyr: 4

Med lave utslipp følger også lavere pris, i hvertfall med våre avgiftsregler.

Econetic er riktignok ikke like rimelig som innstegsmodellen Mondeo Trend, men en startpris på 306 300 kroner er hyggelig nok, og veldig nære det konkurrenter som Mazda 6 og Toyota Avensis ligger på.

Vår testbil var utstyrt med blant annet komfortpakke, Sony stereoanlegg, alufelger, justerbart førersete, takrails, key-less go, metallic lakk, tonet glass og bluetooth handsfree - og lander med det på 356 700 kroner.

Se også disse sakene:

17 stasjonsvogner til under 300 000kr!

Høstens bilnyheter!

Denne saken ble første gang publisert 29/07 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også