Kanskje er det i familiebilklassen konkurransen er tøffest i Norge. Her oppe i stasjonsvognlandet stiller så godt som alle produsenter med en modell som kommer innenfor prisgrensene våre (se rammesak). Storselgere som VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis er nøye vurdert. Når vi mener at Mazda 6 er et enda bedre kjøp, er det ett kriterium som teller mer enn andre: Hvor mye bil - totalt sett - du får for en viss sum penger.

Vi kan begynne med motoren i Mazda 6, og her er det en 2,2-liters diesel det handler om. Den er nemlig en av de sterkeste blant stasjonsvognene til drøyt 300 000 kroner. På testbanen har den akselerasjonstider de færreste sammenlignbare biler holder tritt med. I tyngre gir trekker den uten protest selv på svært lave turtall.

Samtidig er den blant de mest kultiverte firesylindrede dieselmotorene. En relativt jevn kraftkurve sikrer god kjørekomfort, og støynivået er i et behagelig leie. Motoren finnes også i versjoner med 163 og 185 hk, men til alle typer normal bruk savner vi ikke mer effekt. I tillegg er girskiftene lette og presise.

Småsportslig

En kvikk styring bidrar til å gi Mazda 6 semisportslige kjøreegenskaper. Understellet er fast, men evner å svelge unna ujevnheter på en fin måte. Under normal kjøring - og også når den settes under litt press - oppfører den seg forutsigbart. Bare når man virkelig tar i, understyrer den først, for deretter å komme kraftig med hekken. Moderne hjelpeelektronikk holder imidlertid styr på de aller fleste utfordringer.

Test: Mazda 6 2,2 D 185 hk Sport kombi, 2009

Plassen innvendig er god, ikke minst i det brede baksetet. Den ypperste utfordringen når det gjelder bakseteplass, er ikke tre voksne menn, men tre barneseter. Det klarer Mazda 6 fint - noe slett ikke alle biler i klassen gjør. I oppgitte liter (519) er bagasjerommet i stasjonsvogna ikke blant de aller største, men erfaring har lært oss at utformingen er viktigere enn til tider misvisende fabrikkstall. Lengden i lasterommet er god, og det sikrer tilstrekkelig kapasitet til ferieturen.

Når det kommer til design, har Mazda truffet godt med sportslige linjer utvendig, mens interiøret er mer konvensjonelt. Enkelte steder har Mazda brukt en plastkvalitet som ikke er på høyde med de beste i klassen.

Mye utstyr for penga

Mazda 6 fås som sedan, kombicoupé og stasjonsvogn, men Norge er som nevnt et stasjonsvognland, og prisene vi oppgir her er for den karosseriversjonen. Billigst er den med 1,8 bensin og 120 hk til 291 100 kroner, men du bør skrape sammen 11 700 kroner til for å få 2,2 diesel. Da får du en stor og relativt sterk, men forholdsvis enkelt utstyrt bil.

I stedet for å ha lange lister med tilgjengelig ekstrautstyr, har Mazda valgt å lage utstyrsserier med svært få tilvalgsmuligheter. Det begrenser friheten, men når pakkene er så smart satt sammen som her, og har priser som til dels er direkte rimelige, sutrer vi ikke over det.

Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Vår favorittutstyrsserie heter Advance Plus, og koster som stasjonsvogn 336 000 kroner med 2,2 diesel. Da mangler skinn og navianlegg, men så godt som alt annet er til stede: Tosones klimaanlegg, 17-tommers felger, fartsholder, skinntrukket ratt og girkule, parkeringssen-sorer, Bose-stereo, bluetoothtilkobling, bixenon og CD-skifter med plass til seks plater. Det er billig!

Når vi i tillegg vet at Mazda har det med å gjøre det godt i store kvalitetsundersøkelser, er konklusjonen kort: Denne bilen anbefales.

And­re familiefa­vo­rit­ter

img

Ford S-Max

Når vi har valgt våre familiebilfavoritter, har vi satt et prisområde på

250 000 til 400 000 kroner. Tallene er ikke tilfeldig valgt. Runder du en kvart million, er det fullt mulig å få en rommelig stasjonsvogn med motor nok til at den kan dra sin last. Den øvre grensen er satt av hensyn til hva nordmenn faktisk har råd til å kjøpe.

Ford S-Max er vår favoritt blant bilene med tre seterader. Bilen er bygd på samme basis som Ford Mondeo, og det sikrer gode kjøreegenskaper. Innvendig har Ford fått plass til mye. Hvert enkelt sete i de to bakre seteradene kan felles ned i gulvet med enkle håndgrep. Plassen i annen seterad er meget god, mens de to bakerste setene holder til korte turer for voksne eller til barn. Brukt som femseter er bagasjerommet stort. I tillegg synes vi S-Max er den av sjuseterne som ser best ut.

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Prisen for S-Max starter på knappe 357 900 kroner med toliters dieselmotor. Da må du legge på 7300 kroner for å få de to siste setene.

img

Skoda Octavia

Skoda Octavia er bare 457 cm lang, men tsjekkerne har fått plass til svært mye. Bagasjerommet står knapt nok tilbake for betydelig større stasjonsvogner, og også i kupeen er det stort sett rommelig.

Først hvis en skal montere et bakvendt barnesete, merker en at det skorter på lengden. Da må personen foran barnesetet skyve sitt sete langt fram, med lite beinplass som resultat.

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 140, 2009

Med tekniske moduler som i stor grad er hentet fra VW Golf, er Octavia velkjørende og trygg. At den er rimelig, merkes egentlig bare på for mye hjulstøy. Octavia stv. er relativt lett, og det gjør at en 1,6-liters diesel gir den krefter nok (billigste stv. med 1,6 TDI koster under 250 000 kroner).

Ellers er 1,4 TSI (bensin) med 122 hk en praktfull liten motor, særlig når den pares med DSG-gir. Plusspoeng også for rimelig ekstrautstyr.

Utvalget du kan stemme i her er basert på tre premisser:

* Biler vi mener fortjener en plass på lista.

* Biler som selger godt.

* Pris veier tungt.

Avstemning

Hvilken av disse familiebilene er din favoritt?

8% stemmer
Audi A4
9% stemmer
BMW 3-serie
9% stemmer
Ford Mondeo
4% stemmer
Ford S-Max
24% stemmer
Mazda 6
7% stemmer
Opel Insignia
9% stemmer
Skoda Octavia
11% stemmer
Toyota Avensis
11% stemmer
Volvo V70
5% stemmer
VW Passat
5% stemmer
VW Touran
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!