Småkjøring ødelegger partikkelfilter

Mye småkjøring? Unngå diesel!

Kjøper du feil bil, kan det svi i lommeboka.

Foto: colourbox.com
Sist oppdatert

Bruker du for det meste bilen til korte turer i by og nærområde? Da bør du velge bensinmotor.

- Bilselgere har et stort ansvar. De bør spørre kunden om hvilket kjøremønster vedkommende har, og så anbefale motor ut i fra svaret. Dette er det nemlig nesten ingen som tenker på.

Les om Oslo kommunes biltabbe på Dagbladet.no.

Det er Terje Støa Edvardsen i Tenneco Norge som sier dette. Tenneco er en internasjonal storleverandør av eksosanlegg, katalysatorer, partikkelfiltre til dieselmotorer og andre komponenter for avgassrensning.

Og det Støa Edvardsen forteller, er at det er mer enn motorkarakteristikk, utgiftsberegninger og miljøspørsmål som bør avgjøre om du velger bensin eller diesel. Hvordan du bruker bilen er også svært viktig!

- Dersom du stort sett bruker bilen til småkjøring, bør du velge bensinmotor, er rådet hans. Og med småkjøring mener Edvardsen stort sett all kjøring som foregår i byer.

Årsaken til rådet er at de fleste nyere dieselbiler kommer med partikkelfilter, som skal redusere utslippet av dieselsot som er særlig farlig for astmatikere og allergikere. Det er primært i byer at denne effekten er stor.

Les om verdens reneste dieselmotor.

I og for seg en god tanke, men problemet er at filteret må renses for partikler, ellers vil det gå tett. Og må skiftes ut. Noe som koster tusener av kroner.

Og for at denne rensingen skal skje, må motoren jevnlig ha skikkelig arbeidstemperatur. Det får den ofte og paradoksalt nok ikke i byer.

Share

For en dieselbil går mye "kaldere" enn en bensinbil, og trenger derfor lenger tid før arbeidstemperaturen er optimal.

Gjelder dette din bil?

Dieselmotoren har blitt svært popoulær i Norge de senere år. Men unngå nyere dieselbiler hvis du stort sett bare kjører lokalt, er rådene.
Dieselmotoren har blitt svært popoulær i Norge de senere år. Men unngå nyere dieselbiler hvis du stort sett bare kjører lokalt, er rådene. Foto: Terje Bjørnsen

Det er i det store og hele dieselbiler som er laget etter den såkalte "Euro 5"-normen (avgasskrav) som er utstyrt med partikkelfilter. I realiteten betyr det mange av bilene som er produsert fra 2007-2008, og omtrent alle biler som er produsert fra 2009 (i fra 2011 er det ikke mulig å registrere personbiler som ikke oppfyller Euro 5).

Og hvordan finner du så ut om din bil er i denne kategorien, og er utstyrt med partikkelfilter?

- Det står i bilens instruksjonsbok, forteller Støa Edvardsen til vimennbil.no. Dessuten kan du se i Vognkortet hvilket Euro-krav bilen din er produsert etter.

Du kan også ettermontere partikkelfilter, men effekten kan være tvilsom.

I instruksjonsboken skal det også stå noe annet vesentlig. Nemlig hva du gjør om den gule varsellampen for tett partikkelfilter begynner å lyse.

Neglisjerer du dette, kan det koste deg dyrt. Å skifte et tett partikkelfilter kan i verste fall koste deg flere titalls tusen kroner.

Slik blåser du filteret rent

Sjekk derfor hva instruksjonsboken sier, og følg forklaringen. Den går temmelig sikkert ut på at du skal blåse filteret rent ved å kjøre i et visst gir på et visst turtall i en viss tid.

En moderne bensinmotor er antakeligvis et bedre valg for deg som småkjører mye.
En moderne bensinmotor er antakeligvis et bedre valg for deg som småkjører mye. Foto: Andreas Handeland

Noe som kan virke litt skremmende, all den tid du må regne med en diger røyksky av "skitten damp" ut eksosrøret. Men slapp av - det skal være sånn.

Eventuelt kan du oppsøke et verksted og kjøre en såkalt "tvungen regenerering", for å rense filteret. Men det enkleste og billigste er jo å ordne det selv.

Og noen ganger er altså det enkleste og beste å kjøpe en bil med bensinmotor.

Les også:

Verdens vakreste elbil

Les også