Kort sagt:

+ Kombinasjon av sportslighet og komfort

+ Tøff

+ Fantastisk motor

+ Rommelig

+ Relativt rimelig


- Litt mye plast innvendig

- Prispåslag i forhold til den flotte 125-hestersutgaven

Se video: Slik utfører vi biltester

Vi har stor sans for Mazda 6. Vi liker utseendet, vi liker kjøreegenskapene, og vi liker at den er både rommelig og praktisk. Med den kraftigste versjonen av Mazdas nye dieselmotorserie under panseret blir den i tillegg ordentlig grom.

Det er mange familiebiler på markedet. Toyota Avensis, Ford Mondeo, VW Passat, Opel Insignia og Citroën C5 er alle eksempler på gode biler - både for føreren og for familien.

Mazda 6 føyer seg pent inn i rekken av ordentlig fine familiebiler. Den har så mange gode sider at du ikke bør kjøpe deg en ny bil i denne klassen uten å ha prøvekjørt en slik først.

Les alle våre biltester her!

Kjøreegenskaper: 5

Mazda 6 er en svært velkjørende bil. Den har en flott kombinasjon av det komfortable, det ryddige og det sportslige - om du har lyst til å oppsøke en svingete vei med bilen, svarer den akkurat slik vi ønsker det. Understellet takler både glatte, humpete veier og slett asfalt på en flott måte. Dette gjør bilen velegnet til både korte og lange turer med baksetet fullt av unger og bagasjerommet fullt av last. Og selv om styrefølelsen ikke er helt i sportsbildivisjonen, og selv om du ikke sitter og kjenner hver minste ujevnhet på veien hele tiden, gir Mazda 6 gode og betryggende tilbakemeldinger. Bilen er godt balansert, forutsigbar og ganske enkelt trivelig.

Dette gjør bilen til en trivelig turkamerat på vinterføre; det er lett å merke når grensene for grep nås - og lett å korrigere så du slipper skremmende og uønskede situasjoner.

Mazda 6 Combicoupe Mazda 6=

KOMBICOUPÉEN er tøff, særlig i Sport-variant som vår testbil. © Nordlien, Egil - HM Foto

Mazda 6 2,2D 185 Sport kombi, 2009

  • Motor: R4, 2183 ccm
  • Girkasse: Sekstrinns manuell
  • Effekt: 185 hk v/3500 o/min.
  • Dreiemoment: 400 Nm v/1600 o/min.
  • Forbruk: 0,56 l/mil -D
  • CO2-utslipp: 149 g/km
  • 0-100 km/t: 8,5 sek.
  • Toppfart: 218 km/t
  • Lengde: 4755 mm
  • Bredde: 1795 mm
  • Høyde: 1440 mm
  • Egenvekt: 1495 kg
  • Pris: 422 700 kr

Motor: 6

Mazdas nye dieselmotor-generasjon har større slagvolum enn de tidligere motorene, og det er litt spesielt i en tid der downsizing - altså mindre slagvolum, men med mer effekt - ser ut til å være en trend de fleste bilprodusentene følger. Men 2,2-litersdieselene, som finnes i effektutgaver fra 125 hk - som du kan lese vår test av her - til denne testbilens 185 hk, viser at det finnes flere veier til målet. Altså målet om lavere forbruk, uten at det skal gå ut over kraften i negativ retning.

2,2-literen er rett og slett råsterk. Den har fantastisk bunndrag - det maksimale dreiemomentet på 400 Nm er tilgjengelig allerede fra 1600 o/min! Tidligere ble vi jo imponerte når motorer klarte maksmoment ved lave 2000 o/min. Så ble vi veldig imponerte over motorer som gjordet det ved 1800 o/min. Men her er det altså 1600 o/min som gjelder.

I praksisk gjør dette at du har enorm kraft umiddelbart når du skal kjøre, selv om du kjører sakte i høye gir. Fleksibiliteten er herlig; sjettegiret kan nærmest brukes over alt. Og et høyrefotvrikk gir et imponerende lokomotivskyv. Den skyver svært jevnt og svært sterkt, hele veien til rødmerkingen.

Samtidig er motoren behagelig stillegående, uten merkbare vibrasjoner. Og som om ikke dette er nok, er den også en av de mest nøysomme grom-motorene vi har vært borti: På tross av 185 hk og 400 Nm, nøyer den seg med 0,56 liter på mila ved blandet kjøring. I praksisk er det ikke noe problem å oppnå dette trivelige forbruket, og heller ikke noe problem å forbedre det. For den råsterke motoren jobber så uanstrengt, og bilen nærmest flyter i vei på det høye dreiemomentet uansett turtall.

Nå skal det sies at også 125-hestersutgaven av motoren imponerer oss stort. Og du behøver strengt tatt ikke så mye kraft som det testbilen har. Ja, det er moro. Og ja, det er komfortabelt. Men 125-hesteren leverer mye av det samme, den er også svært fleksibel, svært kraftig og med lavt støynivå og lavt forbruk. Og ikke minst lavere pris.

Ytelser: 6

Med 185 hk og 400 Nm har Mazda 6 overflod av krefter, uansett turtall og uansett hastighet. 0-100-sprinten er oppgitt til 8,5 sekunder, og det er kjapt i en bil som dette. Men den herlige fleksibiliteten i motoren gir også imponerende mellomakselerasjon. Det er det som er viktigst for de fleste i det daglige, enten man kjører alene på en artig vei eller om man er på familietur. Sekstrinnsgirkassa behøver minimalt med sjalting; det drar uansett svært godt i vei.

Mazda 6 Combicoupe Mazda 6=

INTERIØRET ER velfungerende, og vi trives godt. Ja, det er noe hardplast her, men bilen oppleves som ordentlig. © Nordlien, Egil - HM Foto

Eksteriør: 6

Mazdas designere har fått leke seg litt med dagens 6. Vi har stor sans for utseendet; både den RX-8-liknende snuta, de kraftige skjermene, og kombicoupé-testbilens hekk er også mer spennende enn stasjonsvognas. Testbilen er en Sport-utgave, med 18-tommers felger, og et stylingsett med annen grill, andre støtfangere foran og bak, sideskjørt og hekkspoiler. Det kler bilen - den er tøff! Og den vekker oppsikt.

Spør du oss, er Mazda 6 en bil som fortjener en frisk farge, så de barske formene virkelig synes. Å gjemme bilen bak svart eller grå lakk, gjør mye av designjobben bortkastet.

Interiør: 5

Også innvendig er Mazda 6 en flott og sporty bil, men den er også rommelig og praktisk. Den har noe mer hardplast enn mer premiumrettede konkurrenter, og mangler kanskje den siste finpussen som gir den helt overlegne kvalitetsfølelsen, men på den annen side har vi ingen grunn til å tvile på den faktiske kvaliteten her.

Vi sitter godt, men kunne kanskje ønsket oss enda bedre justeringsmuligheter av ratt og seter. Men selv lange personer har det bra i bilen, baksetet er bredt og rommelig, og kombicoupéens bagasjerom rommer 510 liter, og om du legger ned bakseteryggene får du 1702 liter til rådighet. Det er anstendig. Bagasjerommet er riktignok ikke så høyt, men likevel enkelt å utnytte.

Komfort: 5

Selv om testbilen ruller på 18-tommers hjul, og testperiodene besto av glatt vinterføre og tidlig vår-asfalt med alle telehivene som følger med på denne tiden av året, var Mazda 6 en trivelig bil å kjøre tur med. Du kjenner hva som skjer, men understellet takler det meste uten å krangle. Den råsterke motoren, og lavt støynivå, bidrar også til å høyne komforten. Sport-utgavens høye utstyrsnivå er også noe vi liker.

Farvel til dårlige veier - denne bilen er et fly!

Sikkerhet: 5

Mazda 6 ble nylig kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP med gode resultater, uten å sette noen ny klassestandard. Den har det meste av det forventede sikkerhetsutstyret på plass, deriblant ESP (på Mazda-språk kalt DSC), antispinn, seks kollisjonsputer, nakkesleng-reduserende nakkestøtter, ABS-bremser, elektronisk bremsekraftfordeling, beltestrammere og ISOFIX-fester.

Hvor mye har kjørestilen å si for forbruket? Vi har testet!

Se alle EuroNCAPs kollisjonstester her.

7000 dyr ble drept i trafikken i Norge i fjor. Les mer - og se de stygge bildene - her.

Bensin eller diesel - hva skal du velge? Vi har testet to identiske biler, men med forskjellig drivstoff på tanken, mot hverandre. Les saken her!

Mazda 6 Combicoupe Mazda 6=

MAZDA SATSER på vektbesparelser og mer effektive motorer. Resultatet er godt! © Nordlien, Egil - HM Foto

Pris/utstyr: 5

Mazda 6 har generelt trivelige priser, størrelse, utstyr og motorisering tatt i betraktning. Toppmodellen, altså testbilen med 185-hesters dieselmotor, skiller seg ikke ut i så måte. Som sedan begynner prisen på 417 700 kr, kombicoupéen koster 5000 kr mer, og stasjonsvognutgaven av bilen koster 427 700 kr.

Da får du en råsprek, tøff, kjøreglad og rommelig bil med mye utstyr, som dessuten drikker imponerende lite drivstoff. Og som gjør hver kjøretur til en opplevelse.

Men... Det er jo alltid et "men". Den tidligere nevnte 2,2-litersdieselen med 125 hk er også en ordentlig herlig maskin. Og om du så velger en topputstyrt variant av denne - noe som riktignok betyr et hakk lavere utstyrsgrad enn vår Sport-testbil - sparer du over 90 000 kr. Da kan du slenge på ekstrautstyr for en god del penger for å få bilen din like tøff som testmodellen, ha det nesten like herlig på kjøreturene dine, og fortsatt sitte igjen med veldig mye penger på kontoen.

Det finnes også en modell mellom disse: en 163-hester som også ligger midt i mellom hva pris angår. Tolitersdiesel-utgaven med 140 hk har også trivelige priser, men 2,2-literen er så mye bedre på alt. Og selvsagt får du den med bensinmotorer også, om det er ønsket.

Det er få rasjonelle grunner til å velge 185-hesteren. Ja, den er grom. Men nei, det er jo egentlig ikke verdt det. Selv om det er mye kraft for pengene.

Les hele saken
å ta en kikk her. For denne er det få i dagens marked som kan tukte.

">

Spesifikasjoner

Produsent Mazda
Pris 422700

Konklusjon

Vi har som sagt stor sans for Mazda 6. Den er komplett, og er en glede å ha med å gjøre. 185-hesteren er ordentlig grom, og gir svært mye bil og svært mye kraft for pengene. Men det er få gode grunner til å bruke så mye penger ekstra i forhold til 125-hesteren.

Så vi vil igjen anbefale å ta en kikk her. For denne er det få i dagens marked som kan tukte.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!