I Årets Bil-kåring stiller alle i utgangspunktet likt, selv om modellenes salgstall varierer voldsomt. Men favorittene finnes, og en av dem er utvilsomt nye VW Golf.

- Det er mye rundt Golf som stemmer for det norske markedet. Modellen kommer fra en produsent som markedet har stor tillit til, VW har stor troverdighet som bilprodusent og det norske markedet stoler på kvaliteten til produktene og servicen til det norske forhandlernettet, sier bilanalytiker Anders Hovde hos TNS Gallup.

Han mener at fortsatt salgssuksess er garantert fordi Golf står for forutsigbart bilhold og god annenhåndsverdi.

- Også når det gjelder image blir det aldri feil å kjøre en Golf. Den passer like godt som transport til et styremøte i næringslivet som til å besøke bestemor på Rena, sier Hovde.

Hva sier så de som allerede har kjørt nye VW Golf. Vi spør kollega Øyvind Jakobsen som nylig prøvekjørte syvende generasjon Golf.

- Mye skal gå galt i salgsapparatet til VW om ikke denne følger opp suksessen til forgjengeren, sier Øyvind.

Jan Erik Haugen hos importør Harald A. Møller AS har dermed grunn til å ha store forhåpninger.

- Vi har cirka tusen forhåndsbestillinger før bilen er hos forhandlerne. Og vi har stor tro på at Golf fortsatt vil være Norges mest solgte bil, sier an Erik Haugen, informasjonssjef for VW.

=

VW GOLF VII : Klasse: Kompaktklassen. Pris fra: 225 900,- Motorer: Bensin, diesel, hybrid, el. Girkasse: Manuell, automat. Mål (L/B/H): 4225/1790/1452 mm. Bag.rom: 380/1270. Egenvekt uten fører: Fra 1205 kg. FOTO: VW

Flere utfordrere

I samlingen av kandidater til Årets Bil-tittelen finner du alt fra storselgere som VW Golf til salgsmessige parenteser som Chevrolet Cruze. Men det er ikke gitt hvem av dem som gjør det best. Opel Ampera vant fjorårets kåring, til tross for svært beskjedent salg. Ampera vant fordi den var innovativ, miljøvennlig og ellers leverte varene.

Likevel er det få som tror at Chevrolet Cruze har en mulighet til å vinne, selv om denne Opel Astra-beslektede og Sør-Korea-produserte kombikupéen i disse dager får selskap av stasjonsvognen SW, med såpass god plass og fine kvaliteter at den for mange bør kunne fungere som en grei familiebil.

- Hvordan kan Cruze klare seg, tror du?

- Selv om dette viser seg å være en svært god modell, vil den måtte konkurrere i et steinhardt segment mot modeller fra etablerte merker. Merkevaren Chevrolet er litt utydelig her i landet; markedet forbinder den med store SUV-er og pickuper, samtidig som de små Daewoo- modellene fra Korea ble rebrandet til Chevrolet. Så merkets renomme må bygges parallelt med lanseringen av denne modellen. Trygghet er en viktig del av bilvalget til nordmenn, og både produkt og forhandlernett må ha troverdighet i markedet på kvalitet og service, sier Hovde

Da er det nok lavere odds for den som tipper på sjuende generasjon av VW Golf som "Årets Bil". Uansett er det helt sikkert at den blir en storselger i 2013, og også blir - som i 2012 - Norges mest solgte bilmodell (ingen kan i realiteten ta den igjen).

Chevrolet Cruze station wagon=

CHEVROLET CRUZE SW: Klasse: Kompaktklassen. Pris fra: 240 000,-. Motorer: Bensin, diesel. Girkasse: Manuell. Mål (L/B/H): 4680/1800/1480 mm. Bag.rom: 500/1478 liter. Egenvekt uten fører: Fra 1360 kg. FOTO: Weigl.biz

Vinterbilen

En annen modell som selger godt om dagen, og som kanskje vil bite godt fra seg i Årets Bil-kåringen, er Subaru XV.

Den tilfredsstiller norske bilkjøperes hang til nøkterne og størrelsesmessig relativt beskjedne SUV-er, og har i dag bare Nissan Qashqai foran seg på SUV-listen.

Samtidig har Subaru med XV kvittet seg med gubbestempelet, og i vår test ga vi den fem på terningen, og konkluderte med at dette er "en super vinterbil".

Subaru XV langtest 2012=

SUBARU XV: Klasse: SUV. Pris fra: 299 900,-. Motorer: Bensin, diesel. Girkasse: Manuell, automat. Mål (L/B/H): 4450/1780/1570 mm. Bag.rom: 380/1270 liter. Egenvekt uten fører: Fra 1370 kg. FOTO: Petter Handeland

Fornøyd med 208

Suksess har også Peugeot 208, som kom i salg i april. Den representerer en type småbil som faktisk ikke er så veldig liten lenger, og som egentlig dekker behovet til svært mange. Akkurat det har åpenbart en god del lagt merke til.

- Vi startet med registrering i mai og vil ha omlag 1250 208-er på veiene ved årsskiftet, sier en fornøyd PR- og informasjonssjef Stian Gihle hos Peugeot Norge.

- Men burde den ikke vært høyere? 208 er nummer 14 på listen over september-salget, så det virker som om mange fortsatt ikke vet at småbiler i dag er ganske store?

- Den hadde nok passet mange som handler i kompaktklassen. Men 208 er en småbil, og sett i forhold til salget i det segmentet går det veldig bra, konkluderer Gihle.

Peugeot 208 HDi 2012=

PEUGEOT 208: Klasse: Småbil. Pris fra: 181 900,-. Motorer: Bensin, diesel. Girkasse: Manuell og automat. Mål (L/B/H): 3965/1739/1460 mm. Bag.rom: 285/1076 liter. Egenvekt uten fører: Fra 975 kg. FOTO: Terje Bjørnsen

Jøss, en minibil som selger?!

En annen og enda mindre bil med bra salgstall er VW Up!. Den er en såkalt minibil; cirka halvmeteren kortere enn en 208. Likevel er også dette en bil som mange vil ha klart seg med til daglig, og som imponerte oss på flere punkter da vi testet den.

- Salget går bra, og vi har nå rundt 950 kontrakter på den. Men bare drøye halvparten er levert, forteller informasjonsansvarlig Jan Erik Haugen.

Oslo 27062012 VW Up!=

VW UP!: Klasse: Minibil. Pris fra: 123 400,-. Motorer: Bensin. Girkasse: Manuell, automat. Mål (L/B/H): 3540/1641/1478 mm. Bag.rom: 251/951 liter. Egenvekt uten fører: Fra 865 kg. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Mye bedre fra Korea

To bilmodeller som selger sånn passe, er de koreanske slektningene Hyundai i30 og Kia Cee´d - kanskje de tøffeste rivalene til Chevrolet Cruze. Dette er kompaktklasse-modeller som ikke bare scorer på pris og utstyr, mens som holder god kvalitet, har fått langt bedre design de senere år, og leverer dertil mer kjøreglede enn før.

Likevel ligger alle tre milevis bak Golf. Hvorfor? Vi spør Anders Hovde igjen.

- Her handler det mye om tillit til merkene. Bilene er bra og av god kvalitet, men markedet forbinder biler fra Kia og Hyundai først og fremst med enkle, greie og rimelige biler, og er dessuten litt skeptiske til annenhåndsverdien. Men denne skepsisen synes å være mindre nå enn for bare få år siden.

Hyundai i30 1,6 CRDi Premium 2012=

HYUNDAI i30: Klasse: Kompaktklassen. Pris fra: 200 950,-. Motorer: Bensin, diesel. Girkasse: Manuell, automat. Mål (L/B/H): 4300/1780/1470 mm. Bag.rom: 378/1316 liter. Egenvekt uten fører: Fra 1185 kg. FOTO: Petter Handeland

=

KIA CEE´D: Klasse: Kompaktklassen. Pris fra: 192 400,-. Motorer: Bensin, diesel. Girkasse: Manuell, automat. Mål (L/B/H): 4310/1780/1470 mm. Bag.rom: 380/1318 liter. Egenvekt uten fører: Fra 1183 kg. FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!