Kort sagt:

+ Praktisk og rommelig (Sportback), sikre veiegenskaper, moderne motorer (fra 2008-2009), solid interiørkvalitet, relativt få feil og mangler, behagelige seter/sittestilling, lavt forbruk


- Relativ høy pris på nyere årsmodeller, støy og kraftutvikling på 2,0 TDI (frem til april 2008), slapp 1,6-liters bensinmotor, begrenset fjæringskomfort i Ambition-versjon, noe dekkstøy

Andre generasjon Audi A3 er en av de lengstlevende Audi-modellene i moderne tid.

På Genève-utstillingen i mars 2003 sto den nye A3 i tredørsversjon, og i juni 2004 kom den femdørs Sportback-modellen.

Og det er først nå i 2012 at denne utgaven av Audi A3 har fått sin avløsning med en helt ny modellgenerasjon.

Audi har tydeligvis gjort det til en tradisjon at A3 får lov til å debutere ny teknologi.

Akkurat som årets modell er den første på en ny plattform, var også forrige generasjon den første på den såkalte PQ35-plattformen.

Siden vi ikke ønsker å være mer kryptiske enn nødvendig, iler vi til og forklarer at dette er samme tekniske struktur som blant annet ble brukt på VW Golf V og VI, samt Skoda Octavia.

Kort fortalt en av de mest vellykkede i VW-konsernets historie. Ikke bare med tanke på egenskaper, men også når det gjelder pålitelighet.

Audi A3 1,6 TDI 2009=

GEDIGENT: Audi er kjent for solid interiørkvalitet, og selv en brukt Audi A3 skal ikke skuffe deg på dette punktet. © FOTO: Petter Handeland

Sjekkpunkter

  • Drivledd og mansjetter
  • Bremseskiver
  • Tannreim byttet i følge intervall
  • Oljepumpe 2,0 TDI (før april 2008)

Praktisk som Sportback

Kort fortalt er Audi A3 et godt bruktbilkjøp. Ikke minst i femdørs Sportback-versjon, den dominerende modellen på det norske markedet.

Sportback er 7,2 centimeter lenger enn tredørs-modellen, og er dermed rommelig nok til å fungere som en familiebil for fire personer.

Rundt 80 % av bruktbilene er Sportback, resten tredørs og så finnes det et fåtall cabrioleter for den som liker slikt.

Ved siden av plassen, er et solid interiør med bra kvalitet og sikre, småsportslige veiegenskaper godt å ta med seg.

Ambition-versjonen har sportsseter, 17-tommers hjul og et litt lavere, strammere understell, mens Ambiente er lagt mer i komfortretning både innvendig og i understellsoppsett. Attraction er grunnmodellen i utstyrshierarkiet.

Audi A3 1,8 TFSI 2011=

SITTER GODT: Alle utgavene av Audi A3 har gode seter og sittestilling. I S-line varianten har du de sportsligste setene og det strammeste understellsoppsettet. © Handeland, Petter

Mange motorvarianter

Med en modellhistorie på ni år og gode slagstall underveis, finnes det et svært bredt utvalg av Audi A3 for bruktbilkjøperen både når det gjelder kjørelengde, pris og motorversjoner.

Vil du ha firehjulsdrift, er ca. 10-15 % av bilene utstyrt med et Haldexbasert quattrosystem.

Med Haldex er bilen i hovedsak forhjulsdreven inntil et av hjulene spinner, da overføres krefter til bakhjulene. Ikke helt i klasse med de permanente quattrosystemene, men du kommer opp og frem.

Blant de eldre årsmodellene (2003-2008) er det 1,6/102 hk bensin og 1,9/105 hk diesel som dominerer. Skal du ha en billig bil uten å bry deg mye om hva som sitter under panseret er bensinversjonen ok, men uinspirerende. Dieselmodellen kjennes sterkere, men støyer mer.

De første årene ble Audi A3 også levert med FSI-bensinmotorer (1,6/115 hk og 2,0/150 hk) som er morsommere enn 102 hk'en, men ikke er særlig vanlige i markedet.

Vil du ha en sprekere Audi A3 fra den første perioden, skal du satse på 2,0 TDI med 140 hk. Den sørger for solid fraspark, riktignok med et høyst dieselaktig lydbilde og av/på-motorkarakter på lave turtall. Men den går billig. Det finnes også noen få av denne motoren i 170 hk-versjon.

Er du entusiast, har selvfølgelig Audi et par ess i ermet. 2,0 TFSI bensinturbo med 200 hk, 3,2 V6 med 250 hk og S3 med 265 hk. Sjeldne saker, men verdt å lete etter.

Audi A3 1,6 TDI 2009=

FACELIFT: Det er i fronten du ser best om A3 er fra før eller etter faceliften i 2008. Med xenonlys har lyktene LED kjørelys (bildet). Med vanlige lys, ligger kjørelyset som en stripe under lykten. © Petter Handeland

Anbefalte motorversjoner

1,9 TDI/105 hk: Sparsom dieselmotor med tilstrekkelig kraft og akseptabel gange: Forbruk: 0,5-0,75 l/mil

2,0 TDI/140 hk: Kraftig og sparsom dieselmotor. Forbruk: 0,5-0,8 l/mil.

1,6 TDI/105 hk: Harmonisk dieselmotor med kultivert gange. Forbruk: 0,4-0,75 l/mil

1,2 TFSI/105 hk: Moderne, stillegående og sprek bensinturbo. Forbruk: 0,5-0,85 l/mil

1,4 TFSI/125 hk: Fin bensinturbo med gode ytelser og akseptabel drivstofføkonomi. Forbruk: 0,55-0,9 l/mil

Viktig oppgradering i 2008

April 2008 er et vannskille alle potensielle bruktbilkjøpere av A3 skal merke seg. Da kom den eneste store tekniske og designmessige faceliften på Audi A3.

Forskjellen ser du best på endret design av frontlyktene, mens de viktigste tekniske forbedringene finnes under panseret.

Den mest kontante endringen kom på toliters diesel. De gamle og støyende pumpedysemotorene forsvant til fordel for langt mer stillegående og smidige common rail, fortsatt med 140 og 170 hk.

1,9 TDI fortsatte til slutten av 2009, men fra juni 2009 overtok den nye 1,6 TDI/105 hk med common rail rollen som viktigste Norges-motor i Audi A3.

På bensinsiden var Audi A3 en av de første modellene til å nyte godt av revolusjonen med effektive bensinturbomotorer.

1,4 TFSI med 125 hk er passe sprek og drivstofføkonomisk. Den kom på plass fra 2008-modellen. Og i november 2009 fikk Audi A3 1,2 TFSI-motor på 105 hk, sprekere og mer stillegående enn den like sterke 1,6 TDI.

Er du på jakt etter bil med automatgir, er utvalget relativt bra. Ca. 25 % av bilene har dette.

Fra 2006 kom Audi A3 med S tronic (samme som DSG hos VW), en manuell girkasse som takket være to clutcher og avansert elektronikk og hydraulikk kombinerer effektiviteten fra en manuell girkasse med betjeningskomforten fra et automatgir.

Audi A3 1,6 TDI 2009=

BRA BAKSETE: Det er god nok benplass til at personer på ca. 185 cm kan sitte samtidig i for- og baksete. I Sportback tar bagasjerommet 370 til 1100 liter. © Petter Handeland

Modellhistorikk

2003: Audi A3 lanseres som tredørsversjon i mars. Bensinmotorer: 1,6/102 hk, 1,6 FSI/115 hk, 2,0 FSI/150 hk, 3,2 VR6/250 hk. Dieselmotorer: 1,9 TDI/105 hk, 2,0 TDI/140 hk

2004: Femdørsversjonen Sportback kommer på markedet i september. Bensinmotor 2,0 TFSI/200 hk fra juli.

2006: På høsten får alle modellene radio/CD med MP3-funksjon i dobbel-DIN-format. 2,0 TDI/170 hk fra mars. S3 med toliters bensinturbo på 265 hk fra august.

2007: Fra januar 1,8 TFSI/160 hk bensinturbomotor. I august 1,4 TFSI/125 hk.

2008: Cabrioletversjon kommer i januar. Stor facelift på tredørs og Sportback i april. Endringer på front, frontlys, panser og skjermer. LED kjørelys i kombinasjon med Bi-Xenon. Endringer i hekken med ny støtfanger og baklys. Innvendig mindre designjusteringer. Nye 2,0 TDI/140 og 170 med common rail innsprøytning.

2009: I juni ny common rail dieselmotor 1,6 TDI/105 hk. I november 1,2 TFSI/105 hk bensinturbo.

2010: Lett facelift med små ut- og innvendige designretusjer.

2011: RS3 Sportback med 2,5-liters, femsylindret bensinturbo på 340 hk.

2012: Ny tredørs Audi A3 vises i Genève i mars, ny Sportback i Paris i september.

Startpris under 100 000

Med et langt modelliv finner du Audi A3 i de fleste prisklasser. Prisene starter per mai 2014 på rundt 60 000 kroner og ender i overkant av 300 000.

Tar vi to av våre favorittvarianter fra tidlig A3-periode, finner du Sportback med 1,6 liter bensinmotor fra ca. 60 000 til ca. 125 000 kroner.

Er 1,9 TDI tingen for deg, kan du regne med priser fra ca. 80 til 160 000 kroner. Da snakker vi om årsmodell 2004-2007 med 50-150 000 kilometer. Tilsvarende 2,0 TDI koster mellom 100-210 000 kroner.

Tar vi en kikk på nyere Audi A3 fra 2009 og til 2012 med kjørelengde inntil 30-150 000 km, er det 1,6 TDI som peker seg ut på dieselfronten.

Her må du regne med å legge mellom 140 000 til 260 000 kroner på bordet. 2,0 TDI ligger fra ca. 170-280 000 kroner.

Er du på jakt etter bensinmotor, har 1,2 TFSI/105 hk og 1,4 TFSI/125hk priser fra ca. 170-250 000 kroner.

Tåler mange kilometer

I likhet med de tekniske slektningene VW Golf V og Skoda Octavia, holder Audi A3 seg bra som bruktbil.

Hos det tyske kontrollorganet Dekra undersøker man over 15 millioner biler i året. Der deles resultatene inn i bilklasser og i kjørelengde på 0-50 000, 50-100 000 og 100-150 000 kilometer.

Audi A3 hører til i kompaktklassen og gjør det bedre enn gjennomsnittet for alle tre kjørelengdene.

At den holder seg godt er resultatet for biler med 100-150 000 kilometer et tegn på. Her er 72,1 % av de kontrollerte bilene uten feil, mot 66 % for snittet. 15,1 % har større feil, mot 18,6 % for snittet i klassen.

I følge Dekra er det små feil og mangler som preger bildet: Ødelagte mansjetter for drivledd og følgeskader på disse, samt bremseskiver som er modne for bytte.

Når bilene har passert 100 000 kilometer blir en god servicehistorikk spesielt viktig. Særlig skal du sjekke at tannreimen er skiftet i følge intervallet i serviceheftet.

På 2,0 TDI fra 2003 til mars 2008 (pumpedyse) anbefaler enkelte nettsteder at man sjekker oljepumpen eller om den er skiftet på biler med kilometerstand over 80 000.

Audi A3 1,8 TFSI 2011=

RIMELIG: Om du ikke trenger den ekstra funksjonaliteten i Sportback, er tredørs Audi A3 er merkbart rimeligere alternativ som brukt. © Handeland, Petter

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!