Test av vinterdekk 2012/2013

VINTERDEKK: Testen avdekker at et par av dekkene ikke er gode nok på tøft nordisk vinterføre. Dekket på bildet - Continental Conti Ice Contact - kommer svært godt ut i testen. Foto: Produsent © Foto: Produsent

Test vinterdekk 2012 2013

Her er de beste vinterdekkene

Årets store test av vinterdekk viser at det jevnt mellom de beste.

OPPDATERT: Denne testen er gammel. Test av vinterdekk for sesongen 2013/2014 finner du her.

NAF-bladet Motor har testet 12 piggdekk og ni piggfrie nordiske vinterdekk. Testen viser hvor gode de er under ulike forhold, og avdekker at et par av dekkene ikke er gode nok på tøft nordisk vinterføre.

Blant piggdekkene er det tre på topp: Continental, Goodyear og Nokian, alle med karakteren 8,5. Disse dekkene dominerte også vinterdekktesten 2011-2012.

Skal du kjøpe piggfritt, er det fem–seks dekk som hevder seg i toppen. Du bør sjekke egenskapene til de enkelte dekkene og finne et som passer dine kjøreforhold.

Du bør også sjekke prisen nøye før du kjøper nye vinterdekk. Prisene kan nemlig variere med 1500–2000 kroner fra forhandler til forhandler, på samme merke og modell.

Årsaken er at den ene forhandleren har det dekket du har blinket deg ut som hovedmerke med dertil gode innkjøpspriser, mens forhandleren ved siden av også kan skaffe dekket, men til en betydelig høyere pris.

Viser hva de duger til

Det vanskeligste underlaget er fortsatt snø og is. Mange hevder at de kjører mest på saltet tørr eller våt asfalt om vinteren. Men det er når isen plutselig er der eller når våt snø laver ned og kjøres hard og glatt, at vinterdekkene virkelig viser hva de duger til.

Det er først og fremst snakk om sikkerhet – om evnen til å stoppe bilen raskest mulig. Og hvor gode de er til å holde bilen stabil sideveis, slik at du ikke havner i motgående kjørebane i en sving.

I tillegg er det selvfølgelig fint at du kommer opp den bratte bakken hjemme og at dekket støyer så lite som mulig. Men for de fleste er ikke dette kritiske egenskaper. Uansett hvilke egenskaper du setter høyest, kan du gå inn i testen og finne de dekkene som passer dine behov best.

Les mer om testen og testprosedyrene på NAFs hjemmeside

Vinterdekk Dekk Test Dekktest Ford Focus=

TESTBIL: En Ford Focus er benyttet som testbil med dekkdimensjon 205/55R16. FOTO: Lasse Allard

=
Continental Conti Ice Contact © Bluestudios GmbH

DE BESTE PIGGDEKKENE

Continental Conti Ice Contact

8,5 poeng

Hastighet: T (190 km/h)

Lasteindeks: 94

Rotasjonsretning: Nei

Innside/utside merket: Ja

Prod. dato: Uke 47, 2011

Prod. land: Tyskland

Et meget godt piggdekk som kombinerer meget godt grep på snø og is med gode resultater på våt og tørr vei. Dekket oppfører seg stabilt og logisk på glatt underlag og styrer presist i unnamanøvrer.

Bremsestrekningen på vått underlag er bra. På sporet vei er dekket litt ustabilt og rullemotstanden er relativt høy. Continental-dekket gjorde det også godt i fjorårets test

=
Goodyear Ultra Grip Ice Arctic

Goodyear Ultra Grip Ice Arctic

8,5 poeng

Hastighet: T (190 km/h)

Lasteindeks: 94

Rotasjonsretning: Ja

Innside/utside merket: Nei

Prod. dato: Uke 51, 2011

Prod. land: Polen

Goodyears nye piggdekk klarer seg meget bra på is og snø. Ikke minst er egenskapene ved bremsing og akselerasjon topp.

Dekket føles også sikkert å kjøre, med nøytral og logisk styrerespons i kritiske situasjoner. På asfalt kjennes dekket mykt og styringen blir mer upresis. Retningsstabiliteten på sporet vei er god.

=
Nokian Hakkapeliitta 7 © Jalosen Verstas Oy

Nokian Hakkapeliitta 7

8,5 poeng

Hastighet: T (190 km/h)

Lasteindeks: 94

Rotasjonsretning: Ja

Innside/utside merket: Nei

Prod. dato: Uke 6, 2012

Prod. land: Finland

Nokian er aller best på is- og snødekte veier. Det gode grepet, stabiliteten og den forutsigbare oppførselen i kritiske situasjoner høster mye ros hos testerne.

Dekket gir i tillegg god styrefølelse i unnamanøvrer og gir ingen ubehagelige overraskelser. På våt asfalt bremser dekket dårligere. Dette er ofte et problem for dekkene som er best på is. Det støyer også en del.

=
Dunlop Ice Touch

Dunlop Ice Touch

8,2 poeng

Hastighet: T (190 km/h)

Lasteindeks: 94

Rotasjonsretning: Ja

Innside/utside merket: Nei

Prod. dato: Uke 51, 2011

Prod. land: Polen

Dunlop gir et solid og godt grep på snø og is, spesielt når det gjelderbremsing og akselerasjon. Testerne gir et minus for styreevnen: På is mister bilen raskt grepet med forhjulene.

På snø er stabiliteten og styrbarheten bedre. På våt og tørr asfalt er dette dekket bedre enn de andre toppdekkene. Det er litt ustabilt på sporet vei, men ganske stillegående til et piggdekk å være

=
Michelin X-Ice North XIN2

Michelin X-Ice North XIN2

8,2 poeng

Hastighet: T (190 km/h)

Lasteindeks: 94

Rotasjonsretning: Ja

Innside/utside merket: Nei

Prod. dato: Uke 8 2011

Prod. land: Russland

Det er vanskelig å finne noen svakheter i dette Michelin-dekket. Det går ikke helt til topps i noen av øvelsene, men er meget lettkjørt på alle underlag, og gir ingen overraskelser. Dette er også en meget viktig egenskap hos et vinterdekk. Det gir en litt myk styrefølelse, men oppfører seg logisk i alle situasjoner. Det er retningsstabilt på sporet vei og støyer lite til.

Her finner du de andre piggdekkene i testen:

Bridgestone Noranza 2 Evo - 8,1 poeng

Pirelli Winter Carving Edge - 8,0 poeng

Gislaved Nord Frost 5 - 7,8 poeng

Sava Eskimo Stud 7,7 poeng

Vredestein Arctrac 7,7 poeng

Agi Sarek 2 7,0 poeng

Nankang NK Snow SW-7 6,9 poeng

=
Nokian Hakkapeliitta R

DE BESTE PIGGFRIE VINTERDEKKENE

Nokian Hakkapeliitta R

7,5 poeng

Hastighet: R (170 km/h)

Lasteindeks: 94

Rotasjonsretning: Ja

Innside/utside merket: Nei

Prod. dato: Uke 3, 2012

Prod. land: Finland

Nokian sniker seg så vidt foran tre konkurrenter i kampen om å bli det beste piggfrie dekket. På snø og is har dekket godt grep, med sikker kjørefølelse og hjelper deg på rett spor igjen hvis du gjør en feil bak rattet.

Men Nokian har dårlig retningsstabilitet på sporet vei og bremser dårlig på våt asfalt. Dekket er stillegående og har lav rullemotstand.

=
Continental Viking Contact 5

Continental Viking Contact 5

7,4 poeng

Hastighet: T (190 km/h)

Lasteindeks: 94

Rotasjonsretning: Nei

Innside/utside merket: Ja

Prod. dato: Uke 4, 2012

Prod. land: Tyskland

Continental er laget for is og snø, og er blant de beste på glatt underlag. Det gir bilen stabile og sikre kjøreegenskaper og god styrerespons i kritiske situasjoner.

På asfalt føles dekket litt for mykt, noe som gir dårligere presisjon. Våtgrepet er dårligere enn hos mange konkurrenter. Stabiliteten på sporet vei er god, dekket er stillegående og ruller lett. En fin kombinasjon for langtur.

=
Dunlop SP Ice Sport

Dunlop SP Ice Sport

7,4 poeng

Hastighet: T (190 km/h)

Lasteindeks: 91

Rotasjonsretning: Ja

Innside/utside merket: Nei

Prod. dato: Uke 7, 2012

Prod. land: Tyskland

Dunlop gir bilen meget presis styrerespons, men samtidig en litt nervøs kjørefølelse. Det mister sidegrepet relativt lett, men god styrerespons gjør det enkelt å få bilen på riktig kurs igjen.

På våt asfalt er dette det beste piggfrie dekket. Det bremser godt både på vått og tørt underlag og oppfører seg utmerket i kritiske manøvrer. Det er stillegående, men litt ustabilt på sporet vei.

=
Goodyear Ultra Grip Ice+

Goodyear Ultra Grip Ice+

7,4 poeng

Hastighet: T (190 km/h)

Lasteindeks: 91

Rotasjonsretning: Ja

Innside/utside merket: Nei

Prod. dato: Uke 4, 2012

Prod. land: Slovenia

Goodyear har godt grep på snø og is og oppfører seg stabilt uten overraskelser. Om vi skal trekke noe, må det være at det på is slipper sideveis litt for brått.

Også på våt vei er dekket bra. Det gir god styrefølelse og mister ikke grepet helt, selv i de mest kritiske manøvrene. Goodyear har egentlig ingen direkte svake punkter.

=
Michelin X-Ice XI3

Michelin X-Ice XI3

7,3 poeng

Hastighet: H (210 km/h)

Lasteindeks: 94

Rotasjonsretning: Ja

Innside/utside merket: Nei

Prod. dato: Uke 43, 2011

Prod. land: Spania

Trass i at Michelin er et H-dekk som tåler litt høyere hastigheter, er det meget godt for nordiske forhold. Det er usedvanlig lettkjørt og logisk i oppførselen på alle underlag.

Styringen er ikke veldig presis, men sikker selv i de mest kritiske situasjonene. Dekket har korte bremsestrekninger på is og snø, men mer moderat på våt asfalt. Det er stillegående og har lav rullemotstand.

Her finner du de andre piggfrie vinterdekkene i testen:

Vredestein Nord-trac 2 - 7,3 poeng

Pirelli Icecontrol Winter 7,1 poeng

Bridgestone Blizzak WS70 - 6,9 poeng

Cordiant Winter Drive - 6,4 poeng

Kilde: NAF

Les også:

2011 -2012 - Her er de beste vinterdekkene

Dette billigdekket vil duge for mange

Selv slitte piggdekk er bedre på ishålka enn piggfrie dekk

Disse sjåførene bør velge piggdekk

=

Test vinterdekk 2012 2013

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Dekk og Utstyr

Nissan Leaf 2014 hurtiglading=

Kan man dra på langtur med vanlig elbil? Vi har testet

Vi tok Nissan Leaf langt utenfor bilens og vår egen komfortsone.

Test av navigasjonsapper=

De beste appene til bilturen

Vi har testet sju.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

For å få denne ren trengte vi to ting. Klarer du å gjette hva?

Sjekk hva du kan om flekkfjerning med denne quizen.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Dekk og Utstyr

Kan man dra på langtur med vanlig elbil? Vi har testet

Vi tok Nissan Leaf langt utenfor bilens og vår egen komfortsone.

Så mye kan det koste deg å smugle

Tollerne har en prislapp på hver liter du tar med for mye.

Vet du hva alkoholkvota er?

Les dette før du drar på bilferie.