Kort sagt:

+ Stor bil til rimelig pris

+ Gode kjøreegenskaper


- Motorstøy/kraftutvikling/forbruk

- Instrumentering krever tilvenning

Biljournalister har ofte behov for å plassere biler i klasser. Ikke minst når én bil skal sammenlignes med en annen.

Opel Astra, både som kombikupé og stasjonsvogn, har vært en typisk bil i kompaktklassen. På grunn av VW Golfs dominans i klassen i Norge, kalles den ofte Golf-klassen. Andre kompakte stasjonsvogner er Ford Focus (som snart kommer i helt ny versjon), Skoda Octavia og Kia Cee'd.

Men nå tuller Opel det til for bilskribentene, for Astra er blitt stor. Veldig stor. Med en lengde på 4,7 meter er den nesten like lang som de store familiestasjonsvognene, som for eksempel VW Passat.

Til sammenligning er en Astra kombikupé 442 cm.

Vi snakker altså om en kompaktklassestasjonsvogn som er kraftig tøyd i lengden. Blir det en god bil av det?

Del

Kjøreegenskaper: 5

Vi har i alle fall ikke noe å klage over når det gjelder måten den kjører på. Til tross for størrelsen (Astra stv. er heller ingen lettvekter med sine 1500 kg) føles den fortsatt som en kompaktklassebil.

Det er en følelse vi setter pris på: Astraen føles betydelig lettere enn for eksempel mellomklassestasjonsvognen Ford Mondeo. Fronten styrer på direkte vis inn i kurvene, den er lett å håndtere, og bak rattet lar vi oss underholde.

VELKJØRENDE: I testet utgave med sportsunderstell er Astra dyktig til å formidle tilbakemeldinger til sjåføren. Prisen er litt for stram fjæring på ujevnt underlag.

Det spiller helt sikkert positivt inn på underholdningsverdien at testbilen har sportsunderstell (4000 kroner) og 17-tommershjul som en del av utstyrspakken kalt nettopp Sport.

På glatt underlag vises sportsligheten også gjennom måten Opel har satt opp hjelpeelektronikkens virkemåte på: Den gir litt slipp før den strammer desto hardere til.

Antispinn og antiskrens kan slås av i to trinn, og det er godt både for evnen til å ta seg fram (noen ganger trengs litt hjulspinn) og kjøregleden.

Ulempene med sportsunderstell og litt store hjul kommer vi tilbake til under komfortavsnittet.

STOR: Med en lengde på 4,7 meter er Astra stasjonsvogn 23 cm lengre enn kombikupeen, og nesten like stor som en VW Passat. © Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data og testdata Opel Astra stv. 1,7 CDTi

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1686
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:110/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:260/1700
  • EGENVEKT, KG:1503
  • TILHENGERVEKT, KG:1200/730
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:470/181/154
  • BAGASJEROM, LITER:500
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:215/60-16S
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,46
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:121
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:13
  • TOPPFART, KM/T:180
  • PRIS FRA, KR:272 900
  • PRIS TESTBIL, KR:323 600

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:7,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:12,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:10,7
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:13,0
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:17,2
  • STØY TOMGANG, dBA:48,1
  • STØY 50 KM/T, dBA:58,6
  • STØY 80 KM/T, dBA:63,1
  • STØY 100 KM/T, dBA:66,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,63

Motor: 3

1,7-litersdieselen i testbilen har på papiret greie tall for effekt (110 hk) og dreiemoment (260 Nm). Men motoren når ikke opp til lista andre har lagt i 2011 for dieselmotorer på mellom 1,6 og 1,8 liter (for eksempel skryter vi mye av 1,8-literen i Mitsubishi ASX).

Opel-motoren har den for mye "gammeldiesel" over seg. Lydbildet er grovt, og ketsjupeffekten er godt merkbar: Først ingenting, så mye, deretter ebber det raskt ut. Moderne dieselmotorer er rundere i måten de leverer kreftene på.

Samtidig har den såpass mange kilo å dra på at den aldri oppleves som sprelsk.

Likevel, når vi først har funnet ut av hvilke turtall motoren virker best på, er den relativt lettkjørt. Det mente vi ikke da vi kjørte samme motor i Astra kombikupé for et år siden, så her tror vi at Opel har gjort noen justeringer.

Ytelser: 4

Tross våre innsigelser mot motorens gangkultur, er maksytelsene tilfredsstillende.

7,8 sekunder som raskeste måling for 60-100 km/t er ikke lynraskt, men likevel omtrent det en kan forlange ut fra bilens og motorens størrelse.

Men du må altså regne med å gire ned så fort du har behov for ekstra ytelser. Måten motoren yter på, har langt klarere grenser enn for eksempel 1,6-litersdieselen i Ford C-Max (som er en annen tolkning av den kompakte bilklassen).

MANGE BRYTERE: I dashbordet er det rundt regnet 50 taster, brytere og dreieknotter. Tilvenning er påkrevd. © Egil Nordlien HM Foto

Eksteriør: 4

Opel Astra SportsTourer ser moderne ut, med avrundede former, temmelig flat frontrute og sider som skrår innover fra nedre vinduskarm og opp til det relativt smale taket.

Opels nye sportslighet vises også i sidevindusprofilen: Vinduene blir lavere jo lenger bakover en kommer. Den bakerste sideruta er nesten bare en glugge. Barn har dårlig sikt ut av Astra med mindre de sitter i et barnesete som bygger høyt.

Samtidig ser den nesten litt for glatt ut til å stikke seg fram, med mindre du velger en farge som roper høyt på oppmerksomhet. Testbilens rødfarge gjør den jobben godt.

Interiør: 5

Veldig mange nordmenn har plass som et viktig kriterium for sitt bilvalg. Samtidig er pris en opplagt faktor når bil skal velges.

Dette er en sterk side ved Opel Astra stasjonsvogn. Vi begynner like gjerne bakerst, der bilen har et stort rom med så godt som rette sider. Det gjør det lett å planlegge pakkingen til ferieturen.

Rommet er oppgitt til 500 liter, og det finnes konkurrenter som har høyere oppgitt tall, som Skoda Octavia og Kia Cee'd, men tommestokken vår viser likevel at dette er blant de største bagasjerommene blant de kompakte stasjonsvognene.

Bagasjerommets lengde går, som vanlig for kompakte stasjonsvogner, på bekostning av beinplassen i baksetet. Like fullt har undertegnede (187 cm) akkurat plass til knærne når jeg sitter "bak meg selv".

Når det gjelder instrumenteringen, synes vi ikke Opel har vært like dyktig. På dashbord og ratt i testbilen er det rundt regnet 50 knapper, brytere og dreiehjul (inkludert de rundt radioen, men uten selve ratthendlene), og mange har flere funksjoner.

Det blir litt for mye, for betjeningslogikken er langt mer komplisert enn i VW Golf, som er en av de beste på dette feltet.

PRAKTISK: Bakseteryggen, som er delt i forholdet 1:2, kan felles ned via hendler i bagasjerommet. I baksetet kan de langbeinte få det litt trangt, mens små barn har dårlig sikt ut av de smale sidevinduene. © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 4

Astra er litt ujevn når det kommer til komfort. Det er veldig lett å finne en god sittestilling for sjåføren, med fin støtte og passe avstand til ratt og pedaler.

Ekstra godt sitter en foran dersom en bestiller det Opel kaller ergonomiske sportsseter. De ser ut til å være konstruert med sterk inspirasjon fra BMWs sportsseter, men i Astra får du dem mye billigere (3900 kroner til sjåfør, 7000 kroner for sjåfør og passasjer).

Med vinterdekk er hjulstøyen lav, mens motoren høres godt med en gang du forlanger noe ekstra av den.

Testbilens sportsunderstell, kombinert med store hjul, er ikke den komfortorientertes førstevalg. Det er dyktig til å fortelle sjåføren hva som skjer under hjulene, men prisen er en litt for ufiltrerte støt i bilen når veien blir ujevn.

For en over normalt aktivt innstilt sjåfør anbefaler vi likevel sportsunderstellet.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Opel Astra i kombikupéversjon, og resultatet var fem av fem stjerner som hovedkarakter.

For voksnes sikkerhet fikk Astra 95 prosent, barns sikkerhet 84 prosent og forgjengersikkerhet 46 prosent.

Opel Astra har all den sikkerhetselektronikken en venter i finne i en bil i denne prisklassen.

GOD STØRRELSE: Bagasjerommet er nesten kvadratisk, med målene 105x103 cm. Her bør det være enkelt å planlegge pakkingen. © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 5

Med størrelsen spesielt og egenskapene generelt in mente kan en uten større forbehold si at Opel Astra er mye bil for pengene. Bilen oppfyller de aller fleste basiskravene vi setter til en stor familiestasjonsvogn - selv om den har sitt utspring i kompaktklassen.

Billigste modell, med 100-hesters bensinmotor, koster ikke mer enn 232.900 kroner. Med testbilens motor, 1,7 CDTi, koster billigste utgave 257.900 kroner, og med utstyrsgruppen Sport stiger prisen til 272.900 kroner.

Utstyrsgruppene Cosmo (komfortorientert) og Sport gir såpass mye ekstra for en relativt liten sum at vi vil anbefale Astra-kjøpere å vurdere ekstrautgiften.

Astra har en omfattende ekstrautstyrsliste med generelt hyggelige priser.

Opel har tre års garanti i skrivende stund, mens trenden i Norge er at stadig flere merker går opp til fem år. Verdien som brukt ser vi på som usikker. Opel har slitt i Norge en god stund, men har nå fått flere ferske og moderne biler, som Insignia som nå fås med firehjulsdrift og norgesaktuell motor.

Miljø: 3

Med testbilens motor har Astra stv. et oppgitt snittforbruk på 0,46 l/mil og et CO2-utslipp på 121 g/km. Begge deler er på linje med det en finner for sammenlignbare konkurrenter.

I vår faste testløype, som er 20 mil lang og temmelig grovkupert, viser Astra seg imidlertid som tørstere enn snittet av de kompakte stasjonsvognene med tilsvarende motor. Her ble resultatet 0,63 l/mil, som er betydelig mer enn for eksempel Skoda Octavia Greenlines 0,47 l/mil. http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article566031.ece

Faktisk er det på linje med den større Ford Mondeo stv. med 140-hesters dieselmotor og automatgir, og et av de største avvik vi har registrert i forhold til oppgitte fabrikktall for forbruk.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Opel
Pris 257900

Konklusjon

Totalkarakter: 4

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan testbilen står seg mot konkurrerende biler da testen ble gjennomført.

Egenskapene til Opel Astra SportTourer 1,7 CDTi spriker litt for mye til at den greier spranget opp til en femmer på terningen.

Astras beste sider er det veldig lett å like. Størrelsen i forhold til prisen og kjøreegenskapene hører til disse.

En motor som føles umoderne på flere områder, med blant annet relativt høyt reelt forbruk, er et litt for merkbart minuspunkt.

Les også:

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!