Den nye VW Golf ble lansert med brask og bram i Berlin 4. september. Bilen er ny tvers igjennom, og vil dominere det norske bilmarkedet i 2013. Her kan du lese om de viktigste nyhetene i 7. generasjon VW Golf.

Salget av den nye modellen starter 5. september og 12. november vil bilen bli lansert hos norske forhandlere. VW Golf er Norges mest solgte bilmodell og med attraktive priser og et høyere utstyrsnivå enn hos forgjengeren, vil det neppe toppen av salgsstatistikken endre seg nevneverdig i 2013.

Prisene starter med VW Golf Trendline og en 1,2-liters bensinmotor på 225 900,-.

Erfaringsmessig har grunnmodellen av VW Golf vært et fint valg om du skal ha en god basisbil.

Salget av bensinbiler har økt, ikke minst fordi nye bensinturbomotorer er meget gode alternativer. De støyer mindre, har bedre miljøprofil på lokale utslipp, er kjappe og nøysomme med drivstoffet.

Da er 1,2 TSI med 105 hk et godt valg. Den koster fra 255 300,- i Comfortline-versjon. Skal du ha den utmerkede 7-trinns DSG automatkassen koster det rundt 18 000 kroner ekstra.

Til nå har 1,6 TDI med 105 hk vært et populært valg i VW Golf, og mange vil nok fortsatt ha denne harmoniske dieselmotoren. i Comfortline-versjon koster den 264 600,- og 283 000,- med 7-trinns DSG.

En av de mest spennende nyhetene i VW Golf-programmet er firehjulsdrift i kombinasjon med 1,6 TDI på 105 hk. Den koster 298 000 som Comfortline og 310 600 som Highline.

VW Golf VII 2013=

STAS MED SJEFEN: VW-boss Martin Winterkorn under lanseringen av VW Golf i Berlin. © FOTO: Nass / Brauer

Spennende 140 hk

Vil du ha mer futt i din nye VW Golf er det den topputstyrte Highline-versjonen som gjelder. Da kan du velge den velkjente og spreke 122 hk 1,4 TSI. Da starter prisen på 279 300,-.

Den teknisk sett mest spennende motoren er den nye 1,4 TFSI ACT på 140 hk. For å senke forbruk og utslipp, men opprettholde gode ytelser, er den nye motoren utstyrt med sylinderkutt.

I praksis betyr det at de to midterste sylindrene stopper opp under lav til middels motorbelastning.

Systemet er i funksjon mellom 1250 og 4000 o/m og med dreiemomentuttak på mellom 25-100 Nm. I følge VW skal ut- og innkobling av sylindrene skje hurtig og nesten umerkelig. Med denne motoren koster VW Golf fra 288 900,-.

Den så langt dyreste VW Golf heter 2,0 TDI og stiller med en 150 hk common rail dieselmotor. Her begynner moroa på 308 800 og vil du ha firehjulsdrift på denne motoren koster 4Motion-versjonen 341 600 kroner.

VW Golf VII 2013=

FULL PAKKE: Stor 8-tommers touchskjerm med DVD, navigasjon og 64GB harddisk koster 16 900 kroner. © FOTO: VW

Det viktigste utstyret

Ekstrautstyr er en viktig del av bilkjøpet også i kompaktklassen. Her er noen av de mest aktuelle utstyrsalternativene i nye VW Golf:

  • Metallic/perleffekt lakk: 4 200,-
  • Teknikkpakke Comfortline inkluderer lys & siktpakke, elektrisk innklappbare speil, parkeringssensorer foran/bak: 5 900,-
  • Komfortpakke Comfortline inkluderer lys & siktpakke, multifunksjonsratt i skinn og parkeringssensorer foran/bak: 7 300,-
  • Innovasjonspakke til Highline inkluderer Adaptiv cruise control, lane-assist, dynamisk lysassistent og Discover Media navigasjon Må kombineres med adaptive bixenonlys. Totalt: 23 600,-
  • Lys & sikt pakke inkluderer regnsensor, automatisk avblendbart innvendig speil og coming home/leaving home: 1 900,-
  • Sidekollisjonsputer for baksete: 2 700,-
  • Adaptiv cruise control med city nødbrems og frontassist: 5 000,-
  • Navigasjon "Discover Media" med 5,8" touchskjerm, CD, DAB+, bluetooth integrasjon, norsk tale og minnekortleser: 3 400,-
  • Dynaudio soundsystem 440 Watt: 5 900,-
  • Ryggekamera: 2 000,-
  • Adaptivt understell: 9 300,-
  • Nedsvingbart tilhengerfeste: 8 600,-
  • Elektrisk panoramatak: 9 400,-
PI-VR GmbH vred 5.53 VW Golf VII 2013=

AUTOMAT: Den automatiske DSG-girkassen er et attraktivt alternativ for de fleste VW Golf-versjonene, med unntak av grunnmodellen og 4Motion-utgavene. © VW

Priser for ny VW Golf, 5-dørs

  • Golf Trendline 1,2 85 hk TSI: 225 900
  • Golf Comfortline 1,2 105 hk TSI: 255 300
  • Golf Comfortline 1,2 105 hk TSI 7-trinns DSG: 273 400
  • Golf Comfortline 1,6 105 hk TDI: 264 600
  • Golf Comfortline 1,6 105 hk TDI 7-trinns DSG: 283 000
  • Golf Comfortline 1,6 105 hk TDI 4MOTION: 298 000
  • Golf Highline 1,2 105 hk TSI: 267 600
  • Golf Highline 1,2 105 hk TSI 7-trinns DSG: 286 300
  • Golf Highline 1,4 122 hk TSI: 279 300
  • Golf Highline 1,4 122 hk TSI 7-trinns DSG: 295 700
  • Golf Highline 1,4 140 hk TSI ACT: 288 900
  • Golf Highline 1,4 140 hk TSI ACT 7-trinns DSG: 305 100
  • Golf Highline 1,6 105 hk TDI: 277 000
  • Golf Highline 1,6 105 hk TDI 7-trinns DSG: 295 900
  • Golf Highline 1,6 105 hk TDI 4MOTION: 310 600
  • Golf Highline 2,0 150 hk TDI: 308 800
  • Golf Highline 2,0 150 hk TDI 6-trinns DSG: 328 400
  • Golf Highline 2,0 150 hk TDI 4MOTION: 341 600
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!