- Det er bestilt i overkant av 700 nye Golf, sier Jan Erik Haugen, informasjonssjef for Volkswagen hos importøren Harald A. Møller AS

- Det betyr at vi er i rute til 1000 biler frem til lansering medio november, uttaler Haugen.

At mange kjøper nye VW Golf uten verken å ha sett eller prøvekjørt bilen, er ingen bombe. Den er tross alt Norges klart mestselgende bil. Så langt i år har dagens modell - Golf generasjon seks - solgt 4253 biler - 7370 i hele fjor. Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Oppsiktsvekkende salg

Men at over 700 biler er bestilt i løpet av 14 dager er likevel oppsiktsvekkende.

Hva er så nøkkelen til suksessen?

- Noe av forklaringen er at den er akkurat passe for svært mange. Dessuten nyter den alle fordelene av å være så etablert at den har gitt navnet til en egen bilklasse, Golf-klassen, sier Øyvind Jakobsen, biljournalist i Vi Menn Bil Top Gear.

Nye Golf - som altså er syvende generasjon - ble lansert fjerde september. Allerede dagen etter lanseringen startet salget på bilen som kommer til hos norske forhandlere 12. november.

Den syvende generasjonen av VW Golf er den største oppgraderingen av modellen siden VW Golf V kom på markedet i 2003.

Sammenlignet med forgjengere er den nye modellen 5,6 cm lenger, med 1,5 cm ekstra benplass i baksetet og et bagasjerom som vokser fra 350 til 380 liter.

Prof. Dr. Martin Winterkorn / Vorstandsvorsitzender Volkswagen AG Weltpremiere des neuen VW GOLF 7 in der Neuen Nationalgalerie in Berlin am 04.09.2012 Foto: Nass / Brauer Photos fuer Volkswagen=

LANSERT: VW-boss Prof. Dr. Martin Winterkorn lanserte nye VW Golf 4.september. Foto: VW

Som med Audi A3

Den nye modellen baserer seg på konsernets helt nye plattformkonsept, den såkalte MQB (Modularer Querbaukasten).

VW Golf er den andre av konsernets modeller som tar denne teknologien i bruk. Først ut var den nylig lanserte Audi A3.

I første rekke betyr den nye plattformen mellom 40-100 kilo vektreduksjon, avhengig av modell, sammenlignet med forgjengeren.

Dernest gir det større fleksibilitet på motor og drivverk, noe som etterhvert betyr hybrid- og el-versjoner av nye VW Golf.

=

SPENNENDE: Den mest spennende motornyheten er EN 1,4-liters bensinturbo på 140 hk. Den kutter to sylindre når det ikke er behov for ekstra kraft. Foto: VW

Kommer med firehjulstrekk

Den mest spennende motornyheten er utvilsomt 1,4-liters bensinturbo på 140 hk. Den kutter to sylindre når det ikke er behov for ekstra kraft.

I kombinasjon med 7-trinns DSG automatkasse gir det et forbruk ved blandet kjøring på 0,48 liter per mil og et C02-utslipp på kun 111 gram per kilometer.

Grunnmodellen heter 1,2 TSI og har bensinmotor med 85 hk. Forbruket ved blandet kjøring er på 0,49 liter per mil og CO2-utslipp på 113 gram per kilometer.

Rimeligste dieselversjon er 1,6 TDI som yter 105 hk. Den nøyer seg med et forbruk på 0,38 liter per mil og CO2-utslipp på 99 gram per kilometer.

VW Golf kommer også i en ny modellversjon som passer spesielt godt i Norge: 1,6 TDI 4Motion har den populære dieselmotoren på 105 hk i kombinasjon med firehjulsdrift. Den vil koste fra rett under 300 000 kroner.

=

NORGESMODELL: Nye Golf kommer også som firehjulstrekker. Foto: VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!