Peugeot 508 er lesernes favoritt i "Årets Bil 2012"-kåringen. Peugeot 508 vant klart, foran Audi A6 og BMW 1-serie.

- Veldig moro. Dette betyr mye for oss!

PR- og informasjonssjef Stian Gihle spruter "sjampis" utover godgutten sin. Først blir Peugeot 508 kåret til "Årets Firmabil". Og nå har leserne gjort den til sitt førstevalg blant de 24 kandidatene til "Årets Bil 2012"-tittelen, i regi av Dagbladet og Vi Menn Bil Top Gear.

- Slike kåringer veldig viktige for oss. De brukes til internmotivasjon og markedsføring. Og det var ikke akkurat enkel konkurranse her. Mange svært fine produkter er blitt slått av 508, smiler Gihle.

=

FORNØYD: - Mange svært fine produkter er blitt slått av 508, konstaterer Stian Gihle, PR- og informasjonssjef i Peugeot. FOTO: Øistein Norum Monsen

Hjelp av sosiale medier

Det stemmer. Aldri har vel konkurransen om "Årets Bil"-tittelen vært så hard som i år. Nærmest seg på Lesernes valg-listen hadde 508 to modeller fra premiumsegmentet: Audi A6 og BMW 1-serie. Veletablerte og ekstremt gode tyske biler. Som når folkets røst lot seg høre, måtte se seg slått av en fransk familiebil.

Peugeot Norge er svært aktive på Facebook, der de i dag har over 23 000 venner. "Årets Bil"-konkurransen har vært et daglig tema der, og har sikkert bidratt til mange stemmer fra Peugeot-venner. Kanskje bør det være et hint til andre bilimportører, som henger litt etter på de sosiale mediene?

For Peugeot-importør Bertel O. Steen AS, har 508 så langt vært et eventyr. Salget er godt, og godordene står i kø. Motorjournalistene har dertil applaudert modellen. I Vi Menn Bil Top Gears langtest fikk 508 1,6 THP karakteren 5. I konklusjonen sto det:

"God plass, god opplevd kvalitet, fine motorer og hyggelig pris gjør 508 god nok til å være med å kjempe blant storselgerne i mellomklassen."

- Det er jo kanskje det som gleder oss aller mest. 508 er en nykommer i et segment der vi aldri har vunnet noe, og slåss mot etablerte storselgere som VW Passat og Ford Mondeo. Så tar vi rotta på dem i kåringer, jubler Gihle.

Tøff konkurranse

Vi startet med 24 utvalgte kandidater. Feltet har vært sterkt blandet, med bilmodeller fra nesten alle typer segment. Småbiler, kompaktklassebiler, familiebiler og SUV. Samt to kandidater med sterk miljøprofil - en elbil og en hybrid.

Elleve kandidater er i finalen. Der skal de studeres og kjøres av en usedvanlig kompetent og godt sammensatt jury. Den har en hard jobb med å finne den mest verdige bilmodellen.

Folkets favoritt er klar. Nå gjenstår den store finalen!

LESERNES FAVORITT:

Peugeot 508: 9465 stemmer (15,3 %)

Audi A6: 6272 stemmer (10,2 %)

BMW 1-serie: 4665 stemmer (7,6 %)

Ford Focus: 4652 stemmer (7,5 %)

Range Rover Evoque: 4110 stemmer (6,7 %)

Audi Q3: 2878 stemmer (4,7 %)

Hyundai i40: 2759 stemmer (4,5 %)

Opel Ampera: 2537 stemmer (4,1 %)

Citroën C4: 2461 stemmer (4,0 %)

Mercedes-Benz ML: 2361 stemmer (3,8 %)

Nydalen 23032011 Peugeot 508 SW=

THE WINNER: 508 er årets mest solgte Peugeot-modell, og er en komfortabel familiebil som tilbyr mye avansert utstyr, og det til en pris som gjør den til et svært interessant alternativ.

JURYEN:

Andreas Handeland (journalist i Dagbladet, og juryformann)

Øyvind Jakobsen (journalist i Vi Menn Bil Top Gear)

Anders G. Hovde (markedsanalytiker TNS Gallup, med bil som spesialområde)

Ulrica Risberg (kommunikasjonsdirektør NAF)

Einar Håndlykken (leder av miljøstiftelsen Zero)

Hva skal juryen i "Årets Bil 2012" velge?

Nissan Leaf, som er Årets Bil i Europa, og definerer elbilen på ny?

Peugeot 508, som er "Årets Firmabil", og tilbyr komfort og avansert utstyr til spiselige priser?

Opel Ampera, som i praksis blir landets første elbil uten såkalt "rekkeviddeangst"?

Ford Focus, som for tiden regjerer i den knallharde kompaktklassen?

Range Rover Evoque, som får både SUV-folk og bil-estetikere til å sikle?

Eller en av de andre, som alle er vante med å sanke superlativer? Det blir close race. Følg med - tirsdag 6. desember får du svaret!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!