Prøvekjørt: Toyota Yaris

Neste års bestselger?

Toyota har gjort nye Yaris mer spennende, men er det nok?

Foto: FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

København er stedet, Toyota Yaris er bilen. Vi er på lansering av den mest solgte småbilen i B-segmentet siden den ble lansert tilbake i 1999.

Riktignok har den ikke tronet på toppen siden siste Volkswagen Polo kom på banen for et par år siden, men Yaris har jevnt over vært en stor suksess for den japanske bilgiganten.

Derfor er det lett å sammenligne nye Yaris med Polo, men vi skal ikke glemme konkurrenter som for eksempel Ford Fiesta, Hyundai i20, Mazda 2, Audi A1, Skoda Fabia, kommende Kia Rio, osv. osv.

Ingen revolusjon

Tekniske data: Toyota Yaris 1,33 Multidrive S

  • MOTOR, CM3: 1329
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 99/6000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 125/4000
  • EGENVEKT, KG: 1015
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 388/169/151
  • BAGASJEROM, LITER: 286
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,51
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 118
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,3
  • TOPPFART, KM/T: 175

Når en av verdens største bilprodusenter lanserer en helt ny bil som etter planen skal selges i 200 000 eksemplarer på verdensbasis neste år, så forventer man nærmest at nyheten skal sette standarden i klassen. Men vi kan ikke helt se hva Toyota har gjort for å oppnå nettopp dette.

For, nye Yaris har ikke klasseledende lavt forbruk- og utslipp, ikke har den utstyr og teknologi som konkurrentene ikke har, og ikke har den sportsligere kjøreegenskaper eller høyere komfortnivå.

Et hakk opp

BEDRE PLASS: Nye Yaris er 10 cm lenger enn forgjengeren. Det merkes på benplassen i baksetet.
BEDRE PLASS: Nye Yaris er 10 cm lenger enn forgjengeren. Det merkes på benplassen i baksetet. Foto: FOTO: Petter Handeland

Både interiøret og eksteriøret har blitt frisket opp i den nye bilen, og Yaris har blitt tydelig mer moderne enn sin forgjenger. Instrumentpanelet er tilbake bak rattet, som nå har dybdejustering.

Stolene har bedre støtte enn tidligere og må sies å være gode å sitte i. Ellers må det sies å være ryddig og oversiktlig rundt førerplass. Men vi må si at den utstrakte bruken av hardplast i både dashbord, midtkonsoll og dørsider gir en litt billig og traust følelse.

Når det kommer til utstyr er det spesielt en ting som skiller seg ut som vi liker veldig godt; Toyota Touch.

En 6,1 toms touchskjerm i dashbordet som er enkel i bruk og har mange nyttige funksjoner som ryggekamera, aux/usb, navigasjon, muligheter for å skrive sms, sjekke været, holde kontakt med venner på Facebook, og sist men ikke minst google-søk koblet opp mot navigasjonen.

Mer plass

Nye Yaris er 10 cm lenger enn utgående modell, noe som merkes godt i baksetet der benplassen er blitt betydelig bedre. Takhøyden kunne kanskje vært hakket bedre, da høye personer fort stanger i taket.

Bagasjerommet har også vokst og har nå et volum på 286 liter.

TRADISJONELL: I nye Yaris er det digitale speedometeret midt på dashbordet borte og et tradisjonelt er på plass. Et klokt valg synes vi.
TRADISJONELL: I nye Yaris er det digitale speedometeret midt på dashbordet borte og et tradisjonelt er på plass. Et klokt valg synes vi. Foto: FOTO: Petter Handeland

Bedre å kjøre

Også på kjørefronten har nye Yaris tatt et steg opp. Den har som forventet trygge kjøreegenskaper men er ikke utpreget sportslig og heller ikke spesielt myk og komfortabel. En god mellomting, kan vi si.

Det skal også nevnes at det er en del hjulstøy inne i kupeen, men så kjører vi også biler med panorama glasstak på lanseringen som ikke er tilgjengelig i den nordiske utstyrspakken.

Sterk og gjerrig

Motorene i nye Yaris har vi testet før. To bensinmotorer på 1,0 og 1,33 liter som yter henholdsvis 69 og 99 hk, der størstemann leveres i kombinasjon med Toyotas nye syvtrinns-trinnløse automatkasse - som må sies å tilfredsstille våre krav til en moderne automatkasse i dag.

På dieselsiden er det Toyotas fine 1,4-liter som gjør jobben. En motor som både er sterk og gjerrig, og oppleves som forholdsvis stillegående.

Yaris hybrid kommer

Prisen på nykomlingen er foreløpig ikke klar, men Espen Olsen i Toyota Norge forteller at prisen kommer til å ligge på nivå med dagens modell og at den skal være konkurransedyktig i sitt segment. Vi håper det for Toyotas del, for under prøvekjøringen ser vi ingen spesielle kvaliteter som gjør at den skiller seg ut fra konkurrentene.

Kjenner vi Toyota rett er kvaliteten antagelig av beste sort, så nye Yaris kommer uansett til å selge som varmt hvetebrød - men husk: Medio 2012 dukker en spennende Yaris hybrid opp på markedet.

Les også:

Småbilene brukte minst

Dette er Audien du bør kjøpe

Plug-in hybrid får toppscore i krasjtest

Denne saken ble første gang publisert 25/08 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også