Norge er et SUV-land, og SUV-er finnes selvsagt blant de nominerte til Årets bil 2012. Norske bilkjøpere liker den ekstra høyden og den robuste framtoningen. Aller helst skal SUV-en ha firehjulsdrift. Mer enn hver fjerde nybil har ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken drift på alle fire, og de fleste av dem er SUV-er.

Samtidig kommer stadig flere SUV-er også i versjoner med drift på bare to hjul. Blant annet gjelder det tre av de nominerte. Det gir både lavere pris og senket forbruk, mens bilen fortsatt ser like tøff ut. Den faktoren skal en ikke undervurdere når det gjelder SUV.

En trend de siste årene er at SUV-ene har nærmet seg vanlige personbiler på flere områder. Blant annet når det gjelder kjøreegenskaper, der ur-SUV-enes traktorassosiasjoner stort sett er helt borte. Bilfabrikkene har dessuten jobbet hardt for å redusere forbruket, som ofte har vært litt for høyt.

Stem på Årets bil 2012 her

Liten jåle-SUV

Audi Q7 og Audi Q5 har fått en lillesøster. Audi Q3 er teknisk sett i slekt med VW Tiguan. Blant annet har begge et firehjulsdriftssystem som i all hovedsak er likt (lamellkobling som sender krefter til bakhjulene). De billigste Q3-utgavene har kun forhjulsdrift.

Audis mål med Q3 har ikke vært å lage en rommelig kompakt-SUV. Derimot skal bilen fri til din indre jåle. Her er interiøret mer påkostet enn i folke-SUV-ene, og på utstyrslista finnes mengder av luksusutstyr. Vår test av Q3 2,0 TDI Quattro viser at bilen har gode ytelser og relativt lavt forbruk. Kjøreegenskapene er trygge, men ikke typisk Audi-sportslige. Pris fra 375 500 kroner.

KANDIDAT: Audi Q3 er lillesøsteren til Q5 og Q7 og langt mindre macho enn sine større søsken. Foto: Egil Nordlien HM Foto © Egil Nordlien HM Foto

SUV-eren i terrenget

I Norge vil den desidert viktigste utgaven av den store Mercedes-SUV-en være ML 250 CDI. Årsaken er enkel: Den koster minst, men har det mange vil mene er tilstrekkelig med krefter (204 hk og 500 Nm dreiemoment). Mercedes oppgir at den minste motorversjonen skal nøye seg med 0,6 l/mil, som er riktig pent for en stor firehjulstrekker.

Vi har prøvekjørt M-klasse på vei og i terrengløype. På veien oppleves den som en høy, komfortabel og stabil storbil. I terrenget greier den utfordringer du neppe ville drømt om å utsette din egen bil for. Utstyrslistene bugner av kostbar luksus. Pris fra 821 400 kroner.

KANDIDAT: Mercedes M-klasse er en stor og komfortabel SUV ¿ med imponerende evner offroad. Foto: Øyvind Jakobsen.

Vekker oppsikt

Aldri har vi opplevd at så mange har stirret så mye på en testbil - Range Rover Evoque skiller seg definitivt ut. Bakkeklaringen er høy og hjulene store, mens selve karosseriet er lavt og bredt. Ulempen med designen er at bilen er relativt trang og at sikten bakover er elendig.

Evoque fås med for- eller firehjulsdrift, og viktigste motor i Norge vil bli en 2,2-liters diesel med 150 hk. Vår test av bilen viser at den firehjulsdrevne versjonen er tøffere enn de fleste andre kompakte SUV-ene utenfor veien, men også at Evoque krenger mye og sliter mer med veigrepet når vi simulerer kritiske situasjoner. Pris fra 449 900 kroner.

KANDIDAT: Range Rover Evoque vekker oppmerksomhet, og over 160 nordmenn bestilte bilen før prisene var klare. © Egil Nordlien HM Foto

En kandidat til norgesbil

På papiret innfrir SsangYong Korando mange kriterier for å være en ordentlig norgesbil. Her kan du få sterk motor (149-hesters dieselmotor med 360 Nm) og firehjulsdrift for 350 000 kroner. Innholdsrike utstyrspakker kommer til relativt lave priser, i pakt med merkets "mye for pengene"-filosofi. Automatgir koster derimot hele 60 000 kroner ekstra.

Korando har dessuten et moderne, litt rundt utseende skapt av italienske designere. En kort prøvekjøring antyder at Korando er mer tradisjonell SUV enn mange konkurrenter når det gjelder kjøreegenskaper. Interiøret er preget av hard plast. Pris fra 318 990 kroner (forhjulsdrift).

KANDIDAT: SsangYong Korando har alt som skal til for å bli en ""norgesbil"". Foto: Newpress

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!