Kompaktbilklassen er den største i Norge. Nesten hver tredje solgte bil hører hjemme her, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

- Det er ikke så rart. Dette er bilklassen der mange vil mene at de får mest for pengene. Bilene har tilstrekkelig med plass, er gode å kjøre og har de seinere årene fått utstyr en for bare få år siden måtte opp i luksusbilklassen for å få, sier biljournalist Terje Bjørnsen, som kanskje er den som har testet flest biler i Norge de siste 25 årene.

Av bilene vi her presenterer, hører BMW 1-serie, Mercedes B-klasse og VW Golf Cabriolet på hver sin måte til den øvre delen av kompaktklassen. Ford Focus representerer folke-kompaktbilene, mens Toyota Verso-S er litt av alt: Kort som en småbil, høy som en flerbruksbil, i pris som en rimelig kompaktbil.

Stem på din favorittbil her!

BMW 1-serie

"Den beste bilen i klassen", konkluderte www.vimennbil.no etter å ha testet BMW 116d. 1-serien har vokst litt, noe som best merkes innvendig. Teknologien er ny, blant annet har motorene totrinnsturbo som gir mer kraft og lavere forbruk.

Det aller beste ved 1-serie er fortsatt kjøreegenskapene, med kjapp respons og presis styring. Til standardutstyret hører en knapp i midtkonsollen som lar deg velge om bilen skal være komfortabel, sportslig eller spare på drivstoffet.

Fra-prisen for billigste utgave er kanskje ikke så ille, men med litt utstyr blir den fort dyr.

Pris fra 279 900 kroner.

BMW 118d=

KJØREMESTEREN: Også den nye BMW 1-serie har kjøreegenskapene som sin aller sterkeste side. samtidig er den blitt mer voksen hva komfort og plass angår. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Toyota Verso-S

Mest mulig plass på minst mulig areal, det er stikkordet for Toyota Verso-S. Den er under 4 meter lang, men kan likevel romme både en liten familie og bagasjen deres.

Verso-S representerer en liten underklasse for småbiler med flerbruksbilegenskaper, som større setefleksibilitet og ekstra høyde. Konkurrenter er biler som Opel Meriva og Hyundai ix20.

Med hjulene plassert i hvert sitt hjørne byr Verso-S på for biltypen fine kjøreegenskaper. Den er lettkjørt på alle måter - for eksempel er sikten god i alle retninger. Fås med 1,3-liters bensinmotor eller 1,4-liters diesel.

Pris fra 204 400 kroner.

Toyota Verso S 1,4 D4-D

FLERBRUKSSMÅTASS: Den vesle Toyotaen byr på mye plass på minst mulig areal. FOTO: Petter Handeland

Ford Focus

Om BMW 1-serie er best blant de jålete kompaktbilene, kan Focus gjøre krav på samme tittel blant de mer folkelige merkene. Ford Focus mestrer spagaten mellom spenstige kjøreegenskaper og god komfort, og kommer med 1,6-litersmotoren med passende ytelser (snart kommer den dessuten med knøttsmå én-liters bensinmotorer med turbo).

Bilen kan fås med temmelig omfattende sikkerhetspakker til rimelige priser - et gode fra tida Volvo var et selskap i Ford-sfæren.

I Norge selges Focus som kombikupé og stasjonsvogn. Sistnevnte vil være stor nok for mange kjernefamilier.

Pris fra 209 200 kroner.

Les også langtest av Ford Focus 1,6 TDCI kombicoupé

Ford Focus

KLARER SPAGATEN: Ford Focus har både gode kjøregenskaper og fin komfort. Som stasjonsvogn er den også stor nok til en familie på fire. FOTO: Terje Bjørnsen

Volkswagen Golf Cabriolet

Takløse gleder uten store ulemper - slik lød testdommen for VW Golf Cabriolet 1,2 TSI. Den kjører som en vanlig Golf (og det er et godt skussmål), fås med mange av de samme motorene, har overraskende god plass i kupeen (men bare for fire) og byr på god komfort.

Som vanlig for VW-produkter er instrumenteringen logisk, og for sjåføren er ergonomien god.

Stofftaket kan åpnes i inntil 30 km/t, og prosessen tar kun ti sekunder. Som alltid stjeler takløsningen av bagasjeplassen, som er på kun 250 liter. Den takløse Golfen er en rimelig kabriolet, men likevel en dyr Golf.

Pris fra 311 950 kroner.

Maridalen 23082011 VW Golf Cab=

GOLF ER GOLF: Også når den kommer i kabrioletformer. Her får du muligheten til å fjerne taket til relativt lav pris. FOTO: Egil Nordlien, HM FOTO © Egil Nordlien HM Foto

Mercedes B-klasse

Nye Mercedes B-klasse er lavere og lengre enn forgjengeren. Særlig imponerer bakseteplassen, og krysser du for "Easy-Vario-Plus" på ekstrautstyrslista, får du ekstra god setefleksibilitet. Legger du ned seteryggene, er B-klasse klar for Ikea-besøk.

En prøvekjøring forteller oss at fjæringskomforten er svært god, og Mercedes har lagt stor vekt på sikkerhet. Et radarbasert system som registrerer fare for kollisjon og advarer sjåføren, er standard - i likhet med automatisk bremsehjelp og et system som følger med på om sjåføren viser tegn til å være trøtt.

Versjonen B 180 CDI med 109 hk er antatt bestselger.

Pris fra 299 900 kroner.

Mercedes B-klasse

KOMFORT OG SIKKERHET: Den nye Mercedes B-klasse har radarbasert kollisjonsvarsling som standard. God komfort og praktiske seteløsninger har den også. FOTO: Mercedes-Benz

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!