Test: Citroën C4 1,6 HDi 110 hk Exclusive, 2011-modell

Godt alternativ til Golf

Citroën C4 er på åpenbar Golf-jakt – og har det som skal til.

Sist oppdatert

Det er ingen tvil om hvilken bil som er høvdingen i kompaktbilklassen. VW Golf selger best - og er i flere versjoner også svært god. Nylig har vi gitt toppkarakter til en påkostet Golf, men vi har også delt ut terningkast fire.

Men Golfens forsprang minker stadig. Den nye Ford Focus vil bli en klar utfordrer, og Alfa Romeo Giulietta er en mulighet for den som vil ha noe litt spesielt. Toyota Auris og Peugeot 308 er andre viktige biler i klassen.

Nå melder også splitter nye Citroën C4 seg som et godt alternativ. Kanskje gjelder det særlig når en sammenligner den med middels dyre Golf-versjoner med 1,6-litersdiesel.

Del

Kjøreegenskaper: 4

Citroën C4 stiller på startstreken med avslappede, men langt fra dvaske kjøreegenskaper. På sitt aller beste er den i relativt høy fart på rolige veier, noe vi skal komme tilbake til under komfortkapittelet.

På veien oppleves bilen som bredbeint og stor for bilklassen sin. Den har tyngde nok til å te seg med ro og verdighet, men er likevel lett nok til å reagere relativt kjapt på kommandoer.

I vår bok er det en riktig fin kombinasjon.

Når vi likevel trekker litt for denne delkarakteren, handler det i stor grad om en død styrefølelse. Det går knapt nok en eneste melding gjennom rattet om hva som skjer under forhjulene. Styringen i seg selv er derimot passe direkte.

SER BRED UT: Både forfra og bakfra virker C4 bredere enn den faktisk er. Det regnes som vellykket bildesign anno 2011.
SER BRED UT: Både forfra og bakfra virker C4 bredere enn den faktisk er. Det regnes som vellykket bildesign anno 2011. Foto: Egil Nordlien HM Foto

I testperioden var det hele tida vinterglatt, til dels svært glatt, og C4s sikkerhetselektronikk viste seg som effektiv. Også understyring greier antiskrenssystemet å hamle godt opp med - det er ikke tilfelle for alle biler.

Det er umulig å slå av elektronikken over en viss hastighet. Tro ikke at C4 har noe som helst felles med Citroëns rallymaskiner. Her råder trygghet, og det er fornuftig.

Motor: 5

Isolert sett er motoren så nær toppkarakter som en 1,6-litersdiesel kan komme.

SIDESPILL: Hvelvinger i sidene skal skape spenning i overflaten. Silhuetten er mer typisk kompaktklassekombi.
SIDESPILL: Hvelvinger i sidene skal skape spenning i overflaten. Silhuetten er mer typisk kompaktklassekombi. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Årsaken er en super arbeidsvilje fra veldig lavt turtall og helt til det butter i rødmerkingen. Fleksibiliteten skal en nylig gjennomført finpuss skal ha sin del av æren for. Da fikk motoren 30 Nm ekstra dreiemoment og har nå 270 Nm og 112 hk.

Tekniske data og testdata Citroën C4 1,6 HDi 115 hk

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1560
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:112/3600
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:270/1750
  • EGENVEKT, KG:1350
  • TILHENGERVEKT, KG:675/1550
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:433/179/149
  • BAGASJEROM, LITER:408-1183
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,46
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:119
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,3
  • TOPPFART, KM/T:190
  • PRIS FRA, KR:249 900 (Seduction)
  • PRIS TESTBIL, KR:292 800

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,6
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:7,4
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:11,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:11,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:15,4
  • STØY TOMGANG, dBA:47,1
  • STØY 50 KM/T, dBA:59,2
  • STØY 80 KM/T, dBA:63,4
  • STØY 100 KM/T, dBA:66,0
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,52

Det er krefter nok til at motoren kan gi en sjuseter som Mazda 5 hederlige ytelser og herlig lettkjørthet (samme motor, men her med 115 hk).

Støybildet er også behagelig, med unntak for litt ufiltrert lyd under pådrag.

I motsetning til Mazda 5, som har girutvekslinger som passer veldig godt til norske hastigheter, er C4 langt mer tilpasset europeisk fart. Sjettegiret har så høy utveksling at det krever en flat og svingfri landevei for å kunne brukes i lovlig hastighet. Også femtegiret har høy utveksling.

Det fører til mer giring enn det som burde vært nødvendig med denne motoren (som også finnes i 90-hestersversjon som er 17 000 kroner billigere.)

Apropos gir: Endelig har en fransk kompaktklassebil fått en girkasse med presise og lette sjaltebevegelser, uten sleiv-i-grøten-fakter over girskiftene.

Ytelser: 4

Testbilen var kun gått rundt 100 mil da vi gjennomførte våre akselerasjonsmålinger. Generelt kan dieselmotorer "l øsne" og få bedre ytelser med noen hundre mil til på telleren.

Likevel har C4 raskere bestenoteringer enn biler som VW Golf 1,6 TDI BlueMotion og Audi A3 1,6 TDIe. I likhet med C4 har begge høy utveksling på de tyngste girene. Med tanke på effekt- og momentfordelen til C4 bør det også være slik.

Med tanke på at den har en håndfull ekstra hestekrefter og 20 Nm mer dreiemoment.

Ved vanlig kjøring føles motoren mer seig og sterk enn direkte rask. Venner du deg til å gire ned et trinn ekstra, har den likevel masse å by på.

Eksteriør: 4

Kanskje er ikke C4 like spesiell som før - særegenheter skal den kommende DS4 ta seg av, på samme måte som DS3 i småbilklassen.

Likevel har C4 et særpreg i fronten som umiddelbart forteller omverdenen at dette er en Citroën. Dessuten gir mer konvensjonelle former bedre sikt ut av bilen.

PÅKOSTET: Materialkvaliteten i dashbord og dørpaneler er god, med tykk kunsstoffpolstring. Det bidrar til en solid kvalitetsfølelse. Alle viktige instrumenter er ""normalt"" plassert, i motsetning til i den forrige C4.
PÅKOSTET: Materialkvaliteten i dashbord og dørpaneler er god, med tykk kunsstoffpolstring. Det bidrar til en solid kvalitetsfølelse. Alle viktige instrumenter er ""normalt"" plassert, i motsetning til i den forrige C4. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Så vel forfra som bakfra ser den bred og stor ut, mens profilen i større grad følger vante linjer for kompaktklassen. Hvelvinger i sidene gir lyset mulighet til å spille - selv om det ikke vises godt på bilder av en brun bil.

Interiør: 5

Her har Citroën lagt så godt som alle sære påfunn - som det faste navet i rattet på forgjengeren - til side. Også speedometer og turteller er flyttet fra forgjengerens senterposisjon på dashbordet til normal plass ved rattet.

Stort sett er det bare noen holografiske effekter samt fargevalgsmuligheter i displayene som vitner om citroënsk kreativitet.

Resten er etter normale normer - vi hadde nær sagt DIN-normen. Og det liker vi godt.

Dashbord og dørpaneler er i solide materialer som ikke står tilbake for noe i klassen. Finishen virker svært god på vår splitter nye testbil. Stort glasstak til 5900 kroner er med på å øke rommelighetsfølelsen, mens Exclusive-seriens delskinn pynter pent opp.

Om C4 føles rommelig for bilklassen, viser tommestokken at det er lite som skiller den og klasseleder Golf. C4 er generelt et par centimeter bredere, mens glasstaket gjør at reell takhøyde er for knapp for voksne menn over gjennomsnittshøyde bak.

Barn vil derimot ha masse plass og relativt gode muligheter til å se over den nedre vinduskarmen.

Bagasjerommet er blant klassens største både ifølge våre målinger og det oppgitte volumet på 408 liter. Bakseteryggen felles ned med enkle håndgrep, og C4 har en praktisk skiluke i bakseteryggen.

Komfort: 5

Det som gjør størst inntrykk når det gjelder komforten, er roen denne bilen har ved (det i Norge relativt sjeldne fenomenet) motorveikjøring.

Her er det noe luftputeaktig over det hele - bilen ligger stille over alle asfaltens skjøter og ujevnheter. Dette må du normalt opp i langt større biler for å finne maken til.

Litt annerledes er den i lavere hastigheter på ujevn vei. Her merkes støt betydelig bedre, særlig fra det bakre hjulparet. Men også her er den på et helt greit nivå for bilklassen.

STORT NOK: For menn over gjennomsnittslengde er takhøyden knapp. For barn holder det derimot i massevis.
STORT NOK: For menn over gjennomsnittslengde er takhøyden knapp. For barn holder det derimot i massevis. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Støyen er generelt bra dempet. I førersetet er det enkelt å finne en god stilling takket være mange reguleringsmuligheter.

I Exclusive-serien er massasje i førerseteryggen standard. Det er ikke vanlig i såpass rimelige biler.

Sikkerhet: 5

Citroën C4 er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og resultatet er godt: Fem av fem stjerner som hovedkarakter.

Voksnes sikkerhet får en score på 90 prosent, barns sikkerhet får 85 prosent. Stort sett gir bare sidesammenstøt mot bjelke og nakkeslengbeskyttelse ved kollisjon bakfra grunnlag for kritikk.

C4 har alt av kollisjonsputer og sikkerhetselektronikk en venter å finne som standard i denne bilklassen.

Pris/utstyr: 5

Med C4 har Citroën lagt seg på en utstyrsfilosofi som minner om det en ofte finner fra asiatiske bilprodusenter:

Den har tre utstyrspakker, der også den mellomste er innholdsrik nok til å gi en moderne, fullverdig bil der de fleste vil savne fint lite. I tillegg finnes en relativt begrenset mengde ekstrautstyr å velge i.

Ulempen med dette er at en er pukka nødt til å kjøpe dyreste versjon for i hele tatt å få lov til å bestille ekstrautstyr som for eksempel bixenonlys. Dessuten fås ikke alle motoralternativ med alle utstyrspakker.

Fabrikken har med andre ord tatt en del valg for deg.

FERIEFORMAT: Med 408 liter er bagasjerommet blant de største du finner i denne bilklassen. I seteryggen har C4 en praktisk skiluke.
FERIEFORMAT: Med 408 liter er bagasjerommet blant de største du finner i denne bilklassen. I seteryggen har C4 en praktisk skiluke. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Fordelen med denne utstyrsfilosifien er imidlertid åpenbar: Her vil mange synes at de får mye utstyr for pengene.

Vår testbil var søkklastet med så godt som alt tilgjengelig utstyr - som stor naviskjerm, ryggmassasje, glasstak, delskinn, automatisk klimaanlegg, dødvinkelvarsling, bixenon, parkeringssensorer foran og bak - men holder seg fortsatt noen tusenlapper under 300 000 kroner.

Bruktverdi har vært et usikkerhetsmoment ved Citroën, men vi føler at C4 (så vel som DS3 og C5) har det som skal til for å endre på dette. Citroën har gode resultater å vise til i flere kvalitetsundersøkelser og har innført fem års garanti i Norge.

Miljø: 5

Denne utgaven av C4 er oppgitt til å klare seg med 0,46 l/mil, og i motsetning til mange andre biler, er dette tallet en god pekepinn.

I testløypa, på et føre som krever langt flere nedbremsinger og akselerasjoner enn normalt, kommer vår helt ferske C4 igjennom med 0,52 l/mil (dieselmotorer kan bli gjerrigere når de er innkjørt).

Med tanke på føret mener vi det er et meget godt resultat, selv om vi har kjørt billigere med enkelte konkurrenter.

Denne saken ble første gang publisert 13/03 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også