Kort sagt:

+ Pris/utstyr

+ Utseende

+ Utseende


- Ujevn kraftutvikling

- I overkant livlig hekk i krevende situasjoner

Æsops fabel om kappløpet mellom haren og skilpadda er stappfull av god moral. Når den med overtaket sovner, kan andre komme bakfra.

Det er ikke slik at vi anklager giganter som Volkswagen og Ford for å sove. Men om Passat og Mondeo har fått ny front her og nye lykter der, er det ikke flust av grunnleggende nyheter på siste versjon av de to bilene.

Da kan andre komme opp på siden.

Hyundai i40 er en slik bil - en familiestasjonsvogn som kan ete av markedskaka til de to ovennevnte og andre biler i klassen, som Opel Insignia, Peugeot 508, Mazda 6 og Skoda Superb.

Dessuten er den på flere områder bedre enn den atskillig dyrere Honda Accord som vi nylig har testet.

Kjøreegenskaper: 4

Vi har ikke sett mye av dette før: En koreansk bil som er morsom å kjøre. Det skal ikke minst styrefølelsen ha en stor del av æren for.

Den er nemlig helt i toppen for bilklassen i40 hører hjemme i. Innstyringen er direkte, og motstanden i rattet er passe saftig.

Et lekent understell - fast, men i hovedsak ikke ukomfortabelt - bidrar til godfølelsen. Innenfor det de fleste av oss vil finne på å gjøre på offentlig vei, gir i40 et livlig og ganske så helstøpt inntrykk. Det er like før vi tar ordet "sportslig" i vår munn.

De positive overraskelsene stopper ikke før vi kommer til våre faste kjøreøvelser på lukket bane. Sett ut fra at i40 er en typisk familiebil, viser hekken for stor vilje til å slippe seg markert ut både i slalåmøvelsen og i den doble unnamanøveren (elgtesten).

Her gir antiskrenssystemet etter vår mening for stort spillerom, og vi synes heller ikke systemet virker konsekvent i måten det prøver å stogge sideveisbevegelsene på.

Sikten bakover fra førersetet er ikke god. Årsaken er små og smale vinduer bakover i bilen.

Hyundai i40

MORSOM: Hyundai i40 er blant de mest engasjerende familiebilene når den får et stykke svingete landevei å bryne seg på. © Egil Nordlien HM Foto

TEKNISKE DATA HYUNDAI I40 1,7 CRDI 136 HK PREMIUM

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3: 1685
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 325/2000-2500
  • EGENVEKT, KG: 1570
  • TILHENGERVEKT, KG: 700/1800
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 477 x 182 x 147
  • BAGASJEROM, LITER: 553-1719
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 70
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,47
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 119
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,6
  • TOPPFART, KM/T: 198
  • PRIS FRA, KR: 326 950 (Comfort)
  • PRIS TESTBIL, KR: 375 950

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.: 11,1
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,9
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,5
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 10,5
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 8,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 8,3
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 10,0
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 12,5
  • STØY TOMGANG, dBA: 45,5
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62,4
  • STØY 80 KM/T, dBA: 65,9
  • STØY 100 KM/T, dBA: 68,5
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,56

Motor: 4

Sylindervolumet er ikke på mer enn 1685 kubikkcentimeter, men du tenker ikke stort på det i 136-hestersversjonen med 325 Nm dreiemoment (motoren finnes også med 115 hk/260 Nm).

I stedet kjenner du på et skyv som starter like under 2000 o/min. Dette skyvet er oppsiktsvekkende kraftig for ei familiestasjonsvogn med såpass lavt sylindervolum.

Vi liker skyv. Vi liker imidlertid ikke at det kommer på klassisk ketsjupflaskevis - først ingenting, så veldig mye. Slik var de fleste turbodieseler før, men i 2011 har mange bilprodusenter temmet dem og greid å spre skyvet.

I praksis betyr det at vi har kvalt i40 litt for ofte ved igangsetting (trolig er dette en vanesak), og at vi må gire oftere enn i konkurrenter med mer moderne kraftutvikling.

Selve girskiftene i den manuelle sekstrinnskassa har vi intet å utsette på, med presise sjaltegater og kort vandringsvei. Girtrinnene har utveksling som passer svært godt til norske hastighetsforhold - du kan bruke sjettegiret i vanlig landeveisfart uten at motoren protesterer med overdreven dieselknakking.

Denne motorversjonen fås også med automatgir. Test av denne kommer i løpet av kort tid her på vimennbil.no.

Ytelser: 5

Når vi kommer til rene ytelser, imponerer Hyundai i40 1,7 CRDI i utgaven med 136 hk.

Med 5,9 sekunder som raskeste måling for 60-100 km/t er 1,7-literen faktisk i samme område som den på papiret atskillig sterkere Volvo S60/V60 D3, og en anelse bedre enn Skoda Superb 2,0 TDI med 140 hk.

Når farta øker enda mer, viser motoren seg som relativt tøyelig på lave gir. Det bidrar til en bestetid for 80-120 km/t på 8,2 sekunder - igjen på høyde med mange sammenlignbare biler med tolitersdieseler.

Sammenliknet med de mange familiebilene med 1,6-liters dieselmotor vi har testet det siste året, er i40s 1,7-liter i 136-hestersversjon klart raskere.

VELDREID: Hyundai i40 ser lavere og bredere ut enn den faktisk er. Designknepet er stigende linjer i bilens sider sammen med en fallende taklinje. Ulempen er dårlig sikt bakover for sjåføren. © Egil Nordlien HM Foto

Eksteriør: 6

I våre øyne tar Hyundai i40 seg svært godt ut. Det synet blir åpenbart delt av mange. Sjelden har vi fått så mange lange blikk og kommentarer fra andre om ei familiestasjonsvogn.

Spesielt vellykket synes vi bilen er fra siden og bakfra. Sidene preges av en lang, markert linje i karosseriplatene. Sammen med den stigende nedre vinduskarmen og den fallende taklinja gir den bilen en pen dose sportslig eleganse.

Bakfra ser den bredere og lavere ut enn den faktisk er. I praksis har i40 omtrent identiske ytre mål som for eksempel VW Passat og Toyota Avensis.

Foran gir kurven på led-lysene særpreg, mens det nedre luftinntaket minner om et småfrekt flir.

Interiør: 5

Testbilen er av den høyeste utstyrsserien (Premium), og det bidrar helt klart til trivsel i Hyundai i40. Ting som skinnseter og stort soltak øker både kvalitets- og romfølelse.

Men også når vi går interiøret nærmere etter i sømmene, innfrir koreaneren. Materialbruk i dashbord og dører er på et godt nivå for klassen. Knirk og ulyder finnes ikke i testbilen.

Plassforholdene er omtrent som i en VW Passat - stort sett er det bare et par centimeter forskjell på de fleste innvendige mål. Takhøyden er noe lavere, mens beinlengden i baksetet er bedre i i40 enn tyskeren. Det betyr for eksempel at et bakvendt barnesete ikke betyr at forsetet må skyves helt fram for å skape nok plass. Vi har fått plass til tre barneseter i baksetet.

I bagasjerommet, som er oppgitt til 553 liter, er lengden og bredden temmelig lik det en finner i Passat, mens høyden under både bagasjeskjuleren og taket er lavere.

LUKSUS: Topputgaven av Hyundai i40 kalles Premium, og det er ikke bare svulstig markedsføringsspråk. Her finnes massevis av utstyr, med skinnseter, stor naviskjerm og stort soltak som høydepunkter. © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 5

Selv svært lange turer med Hyundai i40 har gitt oss lite å klage på når det gjelder komfort. Sittestillingen er litt høyere enn i flere konkurrenter (særlig europeiske), men avstanden til ratt og pedaler er passe lang for sjåfører av alle normale størrelser.

Førersetet i de to dyreste utstyrsversjonene har elektrisk innstilling, og særlig godt liker vi at det gir rikelig mulighet til å justere vinkelen på sitteputa. Det sikrer god lårstøtte på langtur.

Motoren har litt grovt lydbilde på tomgang og i lav fart, men hjulstøyen er godt dempet med 17-tommersdekk. Derfor viser støymåleren relativt snille tall i de målte fartsområdene (sjekk hvor mye støy det er i nye biler her). Det har ikke alltid vært slik for asiatiske biler.

Over krappe kanter i lav og middels fart er i40 vel kontant, men oppe i fart er understellet smidig. Fjæring og demping tåler feriebagasje godt - bilen får ingen utpregede krengetendenser.

Sikkerhet: 5

Hyundai i40 er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og resultatene er gode. Hovedkarakteren er fem av fem stjerner (som også er normalen for nye biler), og også i de enkelte underkategoriene gir i40 et godt inntrykk:

Både for voksnes og barns sikkerhet samt for sjåførassistentsystemer får bilen mellom 86 og 92 prosent.

Full pakke med kollisjonsputer er på plass, det samme gjelder selvfølgelig antiskrens og eksemplevis setebeltevarsler for alle sitteplasser og filskiftvarsler med aktiv motstyring. Motstyringen er i overkant aktiv, for den gir en ganske smal bane å kjøre i før den griper inn.

Den tidligere nevnte oppførselen i våre banestester, med en i overkant livlig hekk, er et sikkerhetsmessig minus dersom sjåføren har overtrådt bilens grenser.

GOD PLASS: Takhøyden er ikke den største, men så vel bredden som beinplassen i baksetet er på et godt nivå for bilklassen © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 6

Forholdet mellom pris og utstyr er en meget sterk kategori for Hyundai i40. Ikke minst gjelder det Premium-versjonen, som er søkklastet med det mange andre tar seg grovt betalt for. Her mangler ingenting, i en bil til 374.950 kroner.

En god sikkerhetspakke, som i utvidet forstand også omfatter ryggekamera, parkeringssensorer og svingbare xenonlys, er bare en del av det hele.

Vel så viktig for totalopplevelsen er mer luksusrettet utstyr som skinnseter, intuitiv berøringsskjerm med navigasjon, stereoanlegg med subwoofer og inngang for iPod/USB, hanskerom med kjøling, tosone klimaanlegg, elektrisk setejustering med minne, kjøling i forsetene (fint når du uvegerlig blir klam på ryggen på langtur), oppvarmet ratt og det store soltaket, samt en hel del mer.

Det rikholdige tilbudet er et resultat av en gjennomført pakke-tankegang, der tre utstyrsversjoner er tilgjengelig. Testbilen er som nevnt av toppversjonen Premium. Under den kommer Comfort, som koster 48 000 kroner mindre og trolig vil dekke manges behov. Den enkleste utstyrsversjonen heter Classic, men den kommer kun med 115-hestersversjonen av 1,7-litersmotoren.

Ulempen med pakkepolitikken er veldig begrensede muligheter til individuelle ønsker. Vil du ha for eksempel navigasjon eller xenonlys, må du kjøpe Premium, selv om du ikke bryr deg om alt det andre utstyret.

Miljø: 4

Hyundai i40 skal ifølge fabrikkens oppgitte tall bruke 0,47 liter diesel per mil og slippe ut 119 gram CO2 per kilometer. Begge deler er pene tall for en familiestasjonsvogn.

I vår faste forbrukstest over 20 mil tar i40 seg noen ekstra slurker av tanken i forhold til oppgitte tall. Her er resultatet 0,56 l/mil, som er et gjennomsnittlig tall for biler i denne klassen.

Testbilen hadde kun gått 50 mil da forbrukstesten ble gjennomført. Av erfaring vet vi at også moderne dieselmotorer ofte går noe rimeligere når de er innkjørt.

Forbruksresultatene for over 120 andre testbiler kan du lese her.

Konklusjon: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene i våre tester, men et uttrykk for hvordan bilen står seg mot konkurrentene da testen ble gjennommført.

Hyundai i40 er en herlig nyhet fra et merke som mange tror vil vokse i årene som kommer. At det kun er få år siden Hyundai lagde utpregede billigbiler, er nesten ikke til å tro når en ser på både utseendet og egenskapene til i40.

Blant bilens mange sterke sider er det forholdet mellom pris og utstyr, en engasjerende kjøreopplevelse og et pent utseende som utmerker seg aller mest.

Minuspunktene er få, men det viktigste er ikke til å hoppe over: Med tanke på de mange gode sidene er vi overrasket over at bilen er såpass krevende når vi simulerer kritiske situasjoner på bane.

Les også:

Alle Hyundaier vi har testet

Vi har testet nesten 600 biler

Stor test av vinterdekk 2011 2012

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!