Salget i Golf-klassen 2009

Modell

Antall

1 VW Golf

3298

2 Nissan Qashqai

1632

3 Toyota Auris

1447

4 Ford Focus

1322

5 Peugeot 308

1170

6 Hyundai i30

932

7 VW Touran

699

8 Audi A3

691

9 Toyota Corolla

631

10 BMW 1-serie

588

11 Toyota Prius

558

12 Mazda 3

553

13 Toyota Urban Cruiser

534

14 Opel Astra

493

15 Honda Civic

449

16 Mercedes B-klasse

418

17 Subaru Impreza

413

18 Citroen C4

352

19 Kia cee'd

345

20 Peugeot 3008

331

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), per 31.08.09.

Les også:

Kompaktklassen, som på folkemunne heter Golf-klassen, er den suverent best likte biltypen i Norge. Hittil i år er det solgt 20.000 biler i denne klassen.

Les også: 10 lekre stasjonsvogner

Og det er faktisk VW Golf som dominerer. Bilen har hele 17 prosent markedsandel, i det som er den tøffeste klassen å konkurrere i. For Golf har nemlig særdeles mange gode konkurrenter.

I tabellene til høyre finner du bilene sortert etter salgstall. Men det er ikke det samme som Klikk Motors favoritter! Sjekk rangeringen under.

Men aller først:

Hvorfor er Golf best likt?

Jepp, VW Golf - les test her - er favoritt også hos oss. Fordi den:

  • siste utgaven er en forbedret versjon av en fra før god bil.
  • kjører godt og gir et påkostet inntrykk.
  • finnes i et utall versjoner
  • har flere dieselmotorer som passer fint i det norske prisbildet
  • har den fine lille 1,4-liters bensinmotoren med overlading.
  • kan leveres med firehjulsdrift og DSG-giret (god drivstofføkonomi, automatgirkomfort, koster ikke altfor mye ekstra)

Her er de 10 beste konkurrentene

Under finner du listen over de bilene Klikk Motor mener har best forutsetninger for å banke Golfen på en god dag.

  • 1 - BMW 1-serie er fortsatt det sterkeste kortet, mener Klikk Motor.
  • 2 - Deretter følger Ford Focus, snart gammel, men fortsatt svært mye bra bil for pengene.
  • 3 - Peugeot 3008 er en fersk og meget artig outsiderutfordrer som hele redaksjonen vil rangere som en sterk kandidat blant topp tre utfordrere.
  • 4 - Deretter fortjener faktisk Mazda 3 fjerdeplassen.
  • 5 - Mens nye Toyota Prius får 5.plass - under tvil og fordi den representerer annen teknologi.
  • 6 - 10 - Disse plassene går med små marginer til Kia cee'd, Volvo C30, Hyundai i30, Peugeot 308 og Toyota Auris.

Les testene!

2. BMW 1-serie

Advarsel: Dette er ikke bilen du kjøper hvis mye plass er viktig for deg. NB! Det er coupéen som er avbildet, den er enda mindre

Er underholdning bak rattet det du liker, er du derimot kommet til rett sted. Den lille BMW-en er superhendig, kontant og sikker, og bakhjulsdrift er den alene om i klassen.

Dyrt blir det fort, men med 1,6-liters diesel starter moroa på noenlunde levelige 260.900 kroner. Grunnen er lave tall for utslipp og forbruk.

Men obs: Ekstrautstyr er kostbart til en BMW. En test av 116d kommer vi med ganske så snart her på Klikk Bil.

I mellomtida kan du lese hva vi mener om den sterkere, men også dyrere, 118d.

3. Ford Focus

Med skarp styring og et flott understell er Ford Focus morsom å kjøre nesten uansett hvilken motor du putter i den.

Det gjelder også Econetic-versjonen som kan skryte av imponerende lave forbrukstall, men som likevel har en dieselmotor som er sterk nok for de aller fleste.

For dem som virkelig skal ha muskler, finnes Focus RS med 305 hk. Den har vi prøvekjørt her .

Som stasjonsvogn rommer dessuten Focus nok til å være en god kandidat for en klassisk kjernefamilie.

Les vår Focus-test her

4. Kia Cee'd

"Kia", tenker du kanskje, "er ikke det bare noe koreansk ræl?"

Glem det. Cee'd er konstruert i Europa, og bygd av førsteklasses industriroboter i Slovakia. Kia er så sikre på kvaliteten at de gir sju års garanti på det meste av bilen.

Hvis garanti ikke er et godt nok argument for deg til å vurdere bilen, finner du flere i vår test .

5. Honda Insight

Dette er bilen som toppet salgslistene i Japan i april. Hva som er spesielt med det?

Jo, bilen er en hybrid, og dette er første gang en hybrid har gått helt til topps.

Vi har kjørt den på forbrukstest i vår 35 mil lange testrunde, og var ikke helt fornøyd med hvor mye bensin den brukte.

Men siden hybridteknologien skal gi størst effekt på en litt annen type kjøring, nemlig småkjøring, tar vi den likevel med blant de fem på topp - selv om vi da må legge våre vanlige krav til favorittbilene litt til side.

For du vil de mange hybrider i framtida. Dette er en av de første til folkelig pris.

Les testen her

Utfordreren: Mazda 3

Mazdas bil i denne klassen heter enkelt og greit "3". Den utgående versjonen ble oversett av mange norske bilkjøpere flest.

Synd for dem, for ved siden av å være velkjørende, har den vært en gjenganger i toppen av kvalitetsrangeringer.

Les også:

I juni kommer den nye Mazda 3 på markedet. Den har vi ikke kjørt full test på ennå, men vår prøvekjøring gir en pekepinn.

Under kan du klikke på tester av en rekke andre biler i kompaktklassen.

Her er klassens dyreste:

Merke/modell

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!