Kort sagt:

+ Tøff design

+ Fin kvalitetsfølelse

+ Gode kjøreegenskaper

+ Frisk 1,5-liter

+ Hyggelig pris


- Mangler lengdejustering av rattet

- Ergonomien kunne vært bedre, særlig for de litt lengre

- Oppleves som småglatt og lite retningsstabil

Mitsubishi Lancer havner størrelsesmessig litt mellom kompakt- og familiebilene, akkurat som den like lange Skoda Octavia. Så den kan dermed sammenliknes med biler som Volvo S40 og S60, Ford Focus og Toyota Avensis. Foreløpig finnes den kun som sedan, men en kombicoupé kommer til høsten. Med 1,5-liter under panseret får den en behagelig prislapp, noe som gjør den til et større alternativ til biler i den såkalte Golf-klassen.

Den nye Mitsubishi Lancer er et trivelig bekjentskap. Den er lettkjørt og kvikk, vi har sans for utseendet og kvalitetsfølelsen den gir, og den er fin å kjøre. 1,5-literen imponerer, i hvert fall om du ikke er allergisk mot litt turtall. Men den er ikke perfekt.

Kjøreegenskaper

Mitsubishi Lancer kjører godt, og selv om den ikke er særlig sportslig - den har ikke så mye av EVO-genene i seg - er den både kvikk og lettkjørt, og evner å gi en morsom opplevelse på svingete vei. Men den er i overkant livlig - særlig bak - på glatt underlag, noe som antakeligvis kan kureres med mer gripevennlige dekk. Styrefølelsen er god og direkte, og selv om det sklir litt, sørger både tilbakemeldingene bilen gir, de iboende kjøreegenskapene og elektronikken for å gjøre kjøreturen trygg.

Motor

Vår testbil har Mitsubishi Lancer-seriens minste motor: en 1,5-liters bensinfirer på 109 hk og 143 Nm. På papiret høres ikke dette voldsomt ut, men med godt tilpasset girkasse virker det mer enn godt nok. Den lille motoren har bensinmotorens fleksibilitet på lave turtall, uten at det skjer så voldsomt mye. Men når den passerer 3000 o/min, og du lar den fortsette forbi 4000 og videre oppover, sparker den imponerende godt unna. Og den lar seg gjerne dra til sperra. Dette medfører riktignok at den ellers så stillegående maskinen begynner å høres godt, men det er så absolutt ikke ulyder vi snakker om. Femtrinnsgirkassa er litt trang i overføringen, og det koster "bare" 10 000 kroner ekstra å få bilen med trinnløs CVT-automatgirkasse i stedet. Det kan være verdt en ekstra prøvetur.

Ytelser

1,5-literen i Mitsubishi Lancer har ikke så mye å rutte med i bunn; en må opp i øvre mellomregister og høyere for å få særlig akselerasjon. Da er den til gjengjeld ordentlig kvikk, og dette gir en opplevelse av at bilen er kjapp. 0-100 km/t oppgis å ta 11,6 sekunder, og toppfarten skal være 191 km/t. Men den føles kvikkere i praksis, om girspaken brukes flittig.

Eksteriør

Det er ikke mye gubbebil igjen av Mitsubishi Lancer. Produsenten skal ha ros for å lansere en bil som ser såpass frisk ut og som er såpass nær den opprinnelige konseptbilen. Særlig snuta og hekken er tøff. Det virker som om noen har kikket litt i retning av Alfa Romeo da bilen skulle tegnes, og det er det ingenting i veien med. Denne bilen kler en frisk farge og store hjul - den er for frisk i formene til å skjules i en kjedelig farge.

Interiør

Mitsubishi Lancer er mindre enn mange av de vanlige familiebilene, men den innvendige plassen skal vi ikke klage på - verken foran eller bak. Dashbordet og det omkring har sterke likhetstrekk med det i Mitsubishi Outlander, og det er positivt. For selv om det er noe hardplast her, er kvalitetsfølelsen god. Det er oversiktlig og elegant, og kjennes gjennomført - med sporty overtoner. Men lengdejustering av rattet mangler, og setene foran og bak er myke, flate og har korte sitteputer. Sammen gir de siste punktene en litt snodig sittestilling for de lengre blant oss. Dessuten er det ikke spesielt langt til taket i baksetet, noe som bør vurderes om man ofte skal ha voksne der bak. Bagasjerommet er for øvrig høyst akseptabelt: Det tar unna 450 liter, og er forholdsvis enkelt å laste inn i.

Komfort

Mitsubishi Lancer har et helt ålreit understellsoppsett; du kjenner hvordan underlaget er, og merker ujevnhetene, men uten at dette blir ubehagelig. Den lille, turtallskrevende bensinmotoren gir noe motorlyd når den får litt turtall, og det er også en del hjulstøy. Hadde setene og rattet hatt flere justeringsmuligheter, og hadde sitteputene vært litt lengre, ville mange hatt det bedre bak rattet her.

Sikkerhet

I skrivende stund er ikke Mitsubishi Lancer blitt kollisjonstestet av EuroNCAP. Men den har blant annet antispinn/-skrenssystem og ni airbags, og selve konstruksjonen skal være lagd for å tåle en trøkk.

Pris/utstyr

Med relativt liten motor er Mitsubishi Lancer ganske så hyggelig priset - prisen er ikke langt unna det man må gi for en 80-hesters VW Golf, mens en Skoda Octavia ikke er langt unna. Du får med godt med utstyr i basisprisen, men vi ville nok gått en utstyrspakke opp for å få en penere og bedre utstyrt bil. CVT-automatgir koster 10 000 kroner ekstra, og vil antakeligvis gjøre kjøreturen mer behagelig. I 143-hesters utgave får du også mye bil og mye motor for pengene dine.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mitsubishi Lancer er et friskt pust i bilmarkedet, særlig hva design angår. Men den har også både artige og praktiske sider som gjør den vel verdt en kikk. Prislappen er også hyggelig, noe som bidrar til å enten gjøre den til et større alternativ for kompaktbilkjøpere, eller som et rimelig og spennende alternativ til de større bilene - uten at man går glipp av noe særlig. Men sjekk om du får en god sittestilling bak rattet.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!