Kort sagt:

+ Prisgunstig

+ Skiller seg ut

+ Framkommelighet


- Middels kvalitetsfølelse

- Begrenset kraft

- Støy

Etter ett år på markedet, har Suzuki SX-4 fått konkurranse av tvillingbroren i Norge. "Han" heter Fiat Sedici, og er en typisk enegget tvilling. Begge er nesten prikk like og produseres ved samme fabrikk i Ungarn.

Fiat Sedici tilfører markedet nok en kompaktklassebil med firehjulstrekk til en relativt fornuftig pris. I forhold til nesten identiske SX-4, er Sedici ett år forsinket på markedet her hjemme. Som fenomen befinner bilene seg et hakk under SUV-klassen nordmenn flest handler i, og byr på mange av de samme egenskapene - mest bortsett fra mindre plass. De klareste konkurrentene til Sedici, er for øyeblikket nevnte Suzuki SX-4, Daihatsu Terios og delvis Nissan Qashqai (både 4x2 og 4x4). Imagemessig kan vi også legge til Golf Cross og Dodge Caliber, men disse har kun 4x4-image og utelukkende forhjulsdrift.

Med mindre du velger dieselutgaven, byr ikke Sedici på noe mer moro enn den absolutt må. Den gjør en helt grei figur sett i forhold til prisen, og har med god fremkommelighet en fordel opp mot de nærmeste konkurrentene.

Kjøreegenskaper

Fiat Sedici er i likhet med tvillingbroren en ærlig bil, som ikke gir noen voldsomme signaler til følelseslivet. Sedici er utstyrt med store og høyprofilerte hjul. Det gjør seg når man ikke ferdes på fint underlag, men på landevei gir det ingen sportslig følelse. Oppsettet medfører at styrefølelsen kunne ha vært hakket mer direkte, selv om responsen jevnt over er forutsigbar. Sikkerhetsfølelsen under kjøring svekkes av at bilen ikke er standardutstyrt med ESP. Firehjulsdriftssystemet er enten automatisk eller kan låses, i tillegg til mulighet for valg av forhjulsdrift.

Motor

Bensinmotoren på 1,6 liter yter 107 hestekrefter ved 5 600 omdreininger, mens maksimalt dreiemoment er 145 Nm ved 4 000 omdreininger. Motoren har en relativt hard gange, og må, relatert til turtallskurven, tynes for at den skal føles kjapp. Det medfører i sin tur en god del støy i kupeen. Girkassa står godt til motoren, men sliter med å levere i femtegiret på lavere turtall.

Ytelser

Kraftkilden er tilstrekkelig dersom man aksepterer å bruke girspaken mye - ved å bruke andre- og tredjegiret for å få ut den smule turtallsvilligheten - eller har en sedat kjørestil. Den samme opplevelsen fikk vi også i Suzuki-broren, som klart var å foretrekke med 1,9-liters turbodiesel og 120 hestekrefter. Pristillegget for Fiat er nøyaktig det samme, 40 000 kroner ekstra for diesel (299 900 kroner). Etter vår mening er det vel anvendte penger.

Eksteriør

Fiat Sedici har et SUV-sk preg, med røffe kanter og barskt preg på designet. Bilen framstår som høy, og har tilsvarende god bakkeklaring. Beskyttelsesplater foran og bak, i plast, understøtter det røffe uttrykket, men vi tror ikke de er særlig holdbare om de settes på prøve. Utseendet er så likt SX-4 at det skal godt gjøres for et utrent øye å se forskjell. I hekken finnes Sedici-logoen "16". Kryptisk nok, men det er rett og slett summen av 4 X 4.

Interiør

Førermiljøet i Sedici er nøkternt, og gir et lite påkostet inntrykk - akkurat som hos tvillingbroren. Dashbordet er i hard plast, mens alle instrumenter er oversiktlig porsjonert ut. Takhøyden gjør at selv relativt høye personer har kurant plass til kropp og sjel. Siden setet er høyt plassert, gjør det at føreren setter seg "inn" i bilen snarere enn "ned". Plassen i baksetet er på nivå med konkurrentene, men bagasjerommet er ikke all verden - med sine 270 liter. Med bakseteryggen nedfelt, øker volumet til 670 liter.

Komfort

Sidestøtten i setene er begrenset. Siden bilen ikke innbyr til aktiv kjøring, gjør det for så vidt ingenting om man allerede har akseptert det faktumet. Verre er det at setene framstår som harde, og derfor ikke egner seg spesielt godt til å kjøre langt. Støynivået i kupeen er middels - med støy både fra vei, vind og hjul. Kun ved hardt gasspådrag blir motorstøyen betraktelig.

Sikkerhet

Fiat Sedici er ennå ikke blitt stilt overfor kollisjonstestene hos EuroNCAP. Men siden tvillingbroren Suzuki SX-4 er testet, må det kunne legges til grunn at sikkerhetsnivået er tilsvarende. SX-4 fikk fire stjerner for beskyttelse av voksne, tre for barn og tre for fotgjenger. Seks airbags er standard, det samme er trepunkts ISOFIX-barnesetefester. Fiat Sedici kommer med ESP som standard, noe som medfører en trygghet på veien for de fleste av oss.

Pris/utstyr

Vår testutgave koster fra 259 900 kroner. Dette er også den billigste utgaven, av de to som finnes. Utstyrslista er kort - det som er strengt nødvendig følger med på lasset. Dieselversjonen koster fra 299 900 kroner. Vi mener de 40 000 kronene ekstra for dieselmotoren bør være vel anvendt, til tross for at vi ikke har kjørt Sedici med denne motoren. SX-4-testen står her som referanse. Dieselmotor vil dessuten, i tillegg til rimeligere dagligdrift, gi en betydelig bedre annenhåndsverdi.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Fiat Sedici kommer med to motorer - en bensin og en diesel. Forskjellen i ytelse er bare 13 hestekrefter, men i praksis føles tallet mye høyere. Med ekstra dreiemoment får bilen den ekstra pondusen som skal til for å matche det røffe utseendet. Tatt i betraktning av at prisen ikke er avskrekkende, er Fiat Sedici en interessant bil dersom man ikke er på jakt etter de aller mest fancy løsningene.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!