Prøvekjørt: Ford Focus RS:

Ny GTI-killer fra Ford

Den kommer sent, men godt, Ford Focus RS. Se video av 305-hesteren her.

Sist oppdatert

Ford lanserte en sportslig ST-versjon av den populære Focus-modellen for tre år siden. Til jobben hentet de en 2,5-liters rekkefemmer fra Volvo, før de piffet den opp til 225 hestekrefter.

Så begynte snakket om en heftigere RS-versjon, og ryktene tilsa at det var snakk om et firehjulsdrevet råskinn. Når RS-en nå omsider er her, er det med hele 305 hestekrefter, men uten firehjulsdrift.

Vi har vært på lansering i Frankrike, og savnet egentlig bare muligheten til å kjøre bilen på krevende underlag.

Lysten på mer video? Her er vår prøvekjøring av Audi A5 cab!

Rått lydbilde

Om du er typen som liker rå motor- og eksoslyd, får du det i Focus RS. Særlig den bakre lyddemperen gir fra seg en helt egen og hes dur. I symfoni med pop-off-ventilen, som slipper ut overtrykket i turboen som vakker kvitring før neste pådrag, når du går av gassen.

Men også innsugslyden er rå. Det puster og peser gjennom det store luftinntaket i fronten, mens turbosangen fra ST er tonet betydelig ned. Det har med dimensjonene å gjøre, forklarer Fords drivlinjeingeniør Len Urwin.

Ytelsen i rekkefemmeren er altså dratt opp til 305 hestekrefter, og du får kraften ved 6500 omdreininger. Råest er likevel dreiemomentet - 440 Nm i turtallsintervallet fra 2300 til 4500 omdreininger.

Det mest utrolige er egentlig at Ford har fått dette til å virke på en bil som bare har forhjulsdrift.

Les våre tester av både for-, bak- og firehjulsdrevne biler her.

Derfor valgte de bort 4x4

Tekniske data Ford Focus RS

MOTOR: R5, 2522 ccm, 20V

EFFEKT hk, o/min: 305 v/6500

DREIEMOMENT Nm, o/min: 440 v/2300-4500

EGENVEKT, kg: 1468

BAGASJEROM, l (VDA): 385

LxBxH, mm: 4402x1842x1497

FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 0,94

CO2-UTSLIPP, g/km: 225

0-100 KM/T, sek: 5,9

TOPPFART, km/t: 263

DEKKDIMENSJON: 235/35 R19

PRIS fra, kr: 713 000

Urwin snakker på bred Tyneside-dialekt, opprinnelig kommer han fra Newcastle i Nord-England. Han antyder sågar at vi kanskje er i slektskap, siden vikingene tok godt for seg i de trakter en gang.

- Hvorfor har ikke RS firehjulsdrift, Urwin?

- Vi bygde en 4x4-versjon tidlig i prosessen, men så raskt at det ikke var veien å gå. Prestasjonene var ikke bra nok, den ble rett og slett litt kjedelig. Dessuten ble forbruket for høyt. Vi er overbevist om at Quaife-differensialbremsen er riktig valg.

En tidligere versjon av differensialen ble også brukt i den første utgaven av Focus RS i 2001.

Mer om Quaife og forbindelsen til RS kan du lese her.

Lite momentpåvirkning

Det er også forbausende lite momentpåvirkning på styringen - også kalt grevlingtendenser på godt norsk. Motorsterke biler med forhjulsdrift kan bli nokså ustyrlige, som Opel Vectra OPC og sterkere Saab-versjoner, dersom man ikke har hendene særdeles godt plantet på rattet.

Den 40 mm økte sporvidden kunne også ha gitt sporingstrøbbel, men under prøvekjøringen på franske landeveier virker det faktisk ikke slik.

Nok et bidrag til dette, kommer fra det såkalte RevoKnuckle-hjulopphenget, som erstatter tradisjonelle McPherson foran. Opphenget skal sørge for drastisk forbedret camber-vinkel, og betyr at drivhjulene er i mer konstant kontakt med underlaget enn med et vanlig fjærbein.

Har du oversikt over hva som finnes av firehjulstrekkere? Her finner du 76 av dem.

Skikkelig asfaltracer

Det nye hjulopphenget har én stor ulempe: Svingradiusen er redusert med 0,6 meter i forhold til ST-modellen.

BANEBEIST: Lanseringen av Focus RS fant sted i traktene rundt Nice i det sydlige Frankrike. Finanskrisen får trolig ta skylden for at det bare ble kjøring på ordinære veier. Denne bilen ber nemlig om banetid.
BANEBEIST: Lanseringen av Focus RS fant sted i traktene rundt Nice i det sydlige Frankrike. Finanskrisen får trolig ta skylden for at det bare ble kjøring på ordinære veier. Denne bilen ber nemlig om banetid. Foto: Frydenlund, Ståle

Likevel; i en bil som denne er det ikke så vanskelig å velge mellom svingradius og bakkekontakt.

Ford Focus RS er en skikkelig asfaltracer, som spiser svinger både til frokost, lunsj og kvelds. Vi er likevel nysgjerrige på hvordan Focus-verstingen vil gjøre det på vinterføre i konkurransen med artsfrender som Mitsubishi Lancer Evo og Subaru Impreza WRX STI.

Høy pris gjør at RS i høyeste grad blir en nisjebil for fansen når den kommer til Norge denne våren. Importøren har forhåpninger om å selge 10-20 biler av en totalproduksjon på 8 000 biler. Flest går naturlig nok til England og Tyskland.

TURBOTRYKK: Luftinntaket foran forteller at Focus RS mener business. Såpass må til med en turbo som gir 1,4 bar ladetrykk. Legg dessuten merke til rillene i panseret, som sørger for at turbulensen under panseret holdes under kontroll.
TURBOTRYKK: Luftinntaket foran forteller at Focus RS mener business. Såpass må til med en turbo som gir 1,4 bar ladetrykk. Legg dessuten merke til rillene i panseret, som sørger for at turbulensen under panseret holdes under kontroll. Foto: Frydenlund, Ståle

Denne saken ble første gang publisert 16/03 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også